خطیب زاده: سفارت ایران در اوکراین دایر است/ هیچ گزارش نگران کننده‌ای از بابت وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین نداریم

0:18 - 06 اسفند 1400
کد خبر: ۷۹۸۸۳۳
دسته بندی: سیاست
سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه سفارت ایران در اوکراین همچنان دایر است، گفت: اولویت اصلی ما وضعیت ایرانیان است که تقریبا هیچ گزارش نگران کننده از این بابت نداریم.

سعید خطیب زاده در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین، اظهار داشت: وزارت امور خارجه از چندین روز قبل یا شاید از چند هفته قبل این تحولات را از نزدیک پیگیری می‌کرد و برآورد‌های ما هم تقریباً نزدیک به اتفاقاتی است که در چند ساعت گذشته در اوکراین رخ داده، بنابراین از آنجا که اتفاقات کاملاً پیش بینی می‌شد، ستادی در وزارت امور خارجه برای اینکه موضوعات اوکراین را از نزدیک پیگیری کند، تشکیل شد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان افزود: چندین اطلاعیه برای هموطنان و ایرانیان مقیم اوکراین توسط سفارت صادر شد، در دومین اطلاعیه از ایرانیان مقیم و به ویژه دانشجویان درخواست کردیم اگر می‌توانند اوکراین را ترک کنند که با توجه به پیش بینی ها، بسیاری از افرادی که یا رجوع کرده بودند یا ممکن بود به خاطر نوع تحصیل و یا کارشان خارج شوند، این کشور را ترک کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام اینکه سفارت ما در بخش کنسولی کاملاً دایر است، گفت: همین امروز هم چندین مرتبه با سفیر صحبت کردم و آخرین ایرانی که در سفارت نیازمند کمک و تکمیل مدارک بوده، کارهایش انجام شده؛ پیش بینی‌های خاصی هم برای حفاظت از دیپلمات‌ها و خانواده هایشان و هم ایرانیانی که به سفارت رجوع کرده اند صورت گرفته و امشب در جای امن به سر می‌برنند و مدام از تهران در تماس هستیم.

خطیب زاده اظهار داشت: یک خط ۲۴ ساعته هم در بستر تلفن زمینی و هم تلفن‌های اینترنتی اعلام شده، کریدور‌هایی برای خروج ایرانیان پیشنهاد شده، ما لیست ایرانیانی که مایل به خروج از اوکراین بوده و به ما رجوع کرده اند را نهایی کردیم.

وی بیان کرد: تقربیا تمام سفارتخانه‌ها به غیر از آن‌هایی که خود را به شهر‌های غربی منتقل کرده اند، در کیف دایر هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: وزیر امور خارجه با برآورد‌هایی که از تحولات اوکراین داشت، هم با آقای لاوروف و هم با وزیر امورخاجه اوکراین صحبت‌هایی را داشتند، در این مدت تلاش کردیم تا حتی المقدور از این بحران در منطقه اوراسیا جلوگیری کنیم، اما حالا در نقطه‌ای قرار داریم که اولویت اصلی ما وضعیت ایرانیان است که تقریبا هیچ گزارش نگران کننده از این بابت نداریم.

خطیب زاده در خصوص موضع گیری رسمی جمهوری ایران درباره بحران اوکراین نیز اظهار داشت: آن چه که این امروز در منطقه پیرامونی ما، در منطقه اوراسیا اتفاق می‌افتد نتیجه تحریکات و اقدامات تحریک آمیز سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی است که بار‌ها اتفاق افتاده و هشدار‌های خاصی هم داده شده بود، اما نادیده گرفته شده است.

وی اظهار داشت: ضمن اینکه این تحولات را از نزدیک پیگیری کردیم و عمیقا نگران این تحولات هستیم، اعلام کردیم که ضروری است دو طرف فوراً به مذاکره و حل و فصل مسالمت آمیز و آتش بس روی آوردند و زمینه را فراهم کنند تا موضوعات در چهارچوب دیپلماسی برطرف گردند، آمریکا و ناتو هم اقدامات تحریک آمیزشان را که مبنای بسیاری از تحولات در این منطقه بوده را فوراً متوقف کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: موضعی که ما رسماً اعلام کردیم پایبندی به حقوق بین الملل و حقوق بشر دوستانه است که در ادامه این تحولات باید مدنظر قرار بگیرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *