چرا نباید رمز عبور خود را در مرورگر ذخیره کنیم؟

0:50 - 04 اسفند 1400
کد خبر: ۷۹۸۲۷۹
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا در رابطه با چرایی ناایمن بودن ذخیره رمز عبور در مرورگرها، توضیحاتی ارائه کرده است.

_ برنا نوشت: علی محمد رجبی، درباره چرایی ناایمن بودن ذخیره رمز عبور در مرورگرها، اظهار کرد: در مرورگر‌ها به خصوص در کروم و فایرفاکس این امکان برای کاربران فراهم است تا رمز عبور خودشان را ذخیره کنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به اینکه ذخیره رمز عبور در مرورگر برای کاربران راحت خواهد بود که حسن این شرایط است، افزود: کاربران می‌توانند رمز عبور‌های متعدد برای سامانه‌های مختلف داشته باشند و هنگامی که وارد سامانه‌ها می‌شوند مدیریت رمز عبورهایشان بر عهده مرور گر قرار می‌دهند.

رجبی با اشاره به عیب ذخیره رمز عبور در مرورگر بیان کرد: اگر کاربرانی که از این شرایط استفاده می‌کنند و مدیریت رمز عبورهایشان را بر عهده مرورگر گذاشته‌اند مراقب نباشند و نکات امنیتی را بر روی تلفن همراه و یا لپ تاپ پیاده سازی نکرده باشد مشکل آفرین خواهد شد.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا ادامه داد: اتفاقی که برای کاربران در چنین شرایطی می‌افتد این است که کاربر از پشت سیستم خود می‌رود و بدون اینکه Log out کرده باشد و یا تنظیمات امنیتی Screensaver را رعایت نکرده باشد، همچنین هکر نیز به سخت افزار تلفن همراه و یا لپ تاپ دسترسی داشته باشد یعنی رمز ورود نداشته باشد، به راحتی می‌تواند هکر دسترسی به تمام رمز عبور‌ها خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ذخیره رمز عبور در مرورگر و این شیوه هک، خطر دسترسی غیرمجاز به داده‌ها در محیط عمومی‌های مثل کتابخانه، کافی نت و ... را افزایش می‌دهد و خطر جدی برای کاربران است، تصریح کرد: ذخیره رمز عبور در مروگر چالش دیگری دارد، بسیاری از افراد که از مرورگر‌ها استفاده می‌کند به جیمیل خود و یا سایر حساب‌های کاربری دیگر خود معمولا Log in هستند وقتی رمز عبور در مرورگر ذخیره می‌شود به طور پیش فرض داده‌ها sink می‌شوند و وقتی از مرورگر‌های مختلف به حساب کاربری Log in می‌شوید رمز‌ها ذخیره می‌ماند و دسترسی به آن وجود دارد.

رجبی افزود: خطر این موضوع اینجاست که وقتی فرد مراقبت‌های امنیتی را انجام ندهد هکر دسترسی به تلفن همراه و لپ تاپ افراد دسترسی پیدا کند به راحتی می‌تواند به داده‌ها مرورگر مراجعه کند و رمز‌های عبور ذخیره شده دسترسی پیدا می‌کند.


برچسب ها: هک کردن هک

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *