خانه را برای کودک نوپا چگونه ایمن کنیم؟

1:50 - 04 اسفند 1400
کد خبر: ۷۹۸۲۶۸
زمانی که کودک راه رفتن را یاد می‌گیرد باید محیط را برای او ایمن کنید تا مشکلات احتمالی برای او رخ ندهد.

_ روزنامه همشهری نوشت: با به دنیا آمدن نخستین کودک، سبک زندگی تغییر می‌کند؛ نوع چیدمان خانه هم با هدف ایمنی کودک و آسایش والدین با تغییراتی روبه‌رو می‌شود. وقتی کودک تازه راه می‌افتد و حتی قبل‌تر از آن، وقتی شروع به چهار دست و پا رفتن می‌کند باید تا حد امکان فضا را برای حرکت ایمن و بدون خطرش مهیا کرد. به‌عنوان مثال دکوراسیون سفت و سخت و تیزی که در خانه وجود دارد دور از دسترس کودک قرار داده شود.

مبلمان و تجهیزاتی که ارتفاع‌شان مساوی با قد کودک است احتمال آسیب رساندن به سر کودک را افزایش می‌دهند بنابراین بهتر است این وسایل و تجهیزات نیز در گوشه خانه و دور از دسترس کودک قرار داده شود. به لبه‌های فرش و موکت‌ها نیز باید دقت کرد، لبه‌های روی هم آمده فرش‌ها برای کودک خطر‌ساز است، همچنین باید مراقب قالیچه‌های کوچکی که روی کفپوش خانه حرکت می‌کنند نیز بود، احتمال سرخوردن کودک روی این قالیچه‌ها بسیار است و بهتر است به کمک ترمز فرش، آن‌ها را تثبیت کرد.

اگر گوشه‌های تیز میز‌ها و مبل‌ها پوشانده شده و تجهیزات دکوری مانند آباژورها، ظروف شکستنی و... برای مدتی کنار گذاشته شوند خیال خودمان هم راحت‌تر است، به هر حال کودک نوپا پادشاه خانه است و محل زندگی‌اش نخستین مکان برای کشف و یادگیری است پس محیط را باید برای حرکت و رشد او ایمن کرد. البته قرار نیست خانه کاملا ساده و بدون تزئینات باشد، می‌توان با تجهیزات بدون خطر، زیبایی خانه را تأمین کرد. یکی از این موارد استفاده از کوسن‌های رنگی پولیشی است.

می‌توان از چند رنگ ملایم و آرام برای جلوه بخشیدن به مبلمان و فضای خانه استفاده کرد. کوسن‌های دارای روکش پولک برای خانه‌ای که کودک نوپا در آن حضور دارد توصیه نمی‌شود، پوست لطیف کودک با پولک‌ها یا پارچه‌های خشن بعضی کوسن‌ها آسیب خواهد دید.

همچنین می‌توان عکس‌های اقوام و خویشان نزدیک را قاب کرده و بر دیوار نصب کرد، کودک در مرحله رشد و شناخت قرار دارد و مشاهده چهره‌های آشنا در طول روز برایش خوشایند خواهد بود. در رنگ‌بندی اتاق کودک و رنگ‌آمیزی دیوار‌ها به‌کارگیری رنگ‌های فانتزی و ملایم مانند سبز کمرنگ، آبی آسمانی، لیمویی و... توصیه می‌شود.

همچنین اتاق کودکان در این سن باید به‌صورت کامل فرش شده یا از موکت‌های دارای پرز بلند استفاده شود. قراردادن سطل زباله در اتاق کودک نوپا یکی از خطرنا‌ک‌ترین کارهاست. دورریختنی‌های داخل سطل ممکن است توسط کودک در دهان گذاشته شده و خطرآفرین باشد.

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *