دستور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای برای تقویت ارتباط الکترونیک میان مراجع قضایی و مراکز انتظامی/ پیشنهاد ویژه رئیس عدلیه برای افزایش تعامل میان قوه قضاییه و ناجا/ ادامه حذف تشریفات از برنامه های رئیس عدلیه

13:25 - 03 اسفند 1400
کد خبر: ۷۹۸۲۳۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس قوه قضاییه، گفت: ممکن است در قوانین موجود اشکالاتی وجود داشته باشد که قطعاً قابل‌ترمیم هستند اما آنچه که مهم است استفاده همه‌جانبه و مدبرانه از ظرفیت‌های قانونی فعلی در حوزه اجرا است و در این زمینه نیز نیروی انتظامی می‌تواند با ارائه بررسی‌های تخصصی و علمی در حوزه تفکیک جرایم و تعیین جرایم قابل‌گذشت، دستگاه قضایی را یاری رساند.

- به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای طی سخنانی در نشست فرماندهان ناجا با عنوان طرح ضربتی ارتقاء امنیت اجتماعی ، با اشاره به اقدامات مجدانه نیروی انتظامی در تحکیم امنیت مردم و کشور اظهار کرد: امروز بسیاری از پرونده‌های مهم مقابله با جرایم اقتصادی و مواد مخدر که در دستگاه قضایی مطرح است توسط نیروی انتظامی مورد پیگیری و تعقیب قرارگرفته است و باید از این بابت از فرماندهی و افسران این نیرو کمال قدردانی را داشته باشیم.

رئیس قوه قضاییه در‌ ادامه به فرماندهان و مسئولان نیروی انتظامی پیشنهاد کرد که مسئولان بخش‌های مختلف کشور را در جریان سختی و اهمیت کار خود قرار دهند تا از این طریق حمایت‌ها از این نیرو با توجه به تنوع ماموریت‌هایی که دارد، تسهیل و تسریع گردد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه خواستار تعامل و همکاری بیش‌ازپیش نیروی انتظامی با دستگاه قضایی در حوزه‌ها و ابعاد مختلف شد و در همین زمینه با اشاره به حوزه‌های کاری مشترکی که میان این دو نهاد وجود دارد، از مسئولان و فرماندهان نیروی انتظامی خواست تا بازدیدهای میدانی مستمر از مراکز قضایی نظیر زندان‌ها و‌ دادگستری‌ها داشته باشند و متعاقباً شرایط بازدید مسئولان قضایی اعم‌ از قضات، بازپرس‌ها و دادستان‌ها  از مراکز انتظامی و آشنایی آن‌ها با پیچیدگی‌های امور انتظامی و کشف و شناسایی و تعقیب متهمین را فراهم سازند.

دستور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای برای تقویت ارتباط الکترونیک میان مراجع قضایی و مراکز انتظامی/ پیشنهاد ویژه رئیس عدلیه برای افزایش تعامل میان قوه قضاییه و ناجا/ ادامه حذف تشریفات از برنامه های رئیس عدلیه

رئیس عدلیه با اشاره به اهمیت اقتدار نیروی انتظامی گفت: نیروی انتظامی در عین اقتدار باید عطوفت و سعه‌صدر نیز داشته باشند و با تلفیق و ترکیب این امور در راستای تحکیم امنیت و آسایش مردم گام بردارد و دستگاه قضایی نیز در تحقق این مهم کمک‌کار نیروی انتظامی خواهد بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به موضوع ماده ۱۱ قانون کاهش مجازات حبس تعزیری و موارد ناظر بر جرایم قابل‌گذشت که فرمانده انتظامی تهران بزرگ در خصوص آن نکاتی را مطرح‌ کرد، گفت: ممکن است در قوانین موجود اشکالاتی وجود داشته باشد که قطعاً قابل‌ترمیم هستند اما آنچه که مهم است استفاده همه‌جانبه و مدبرانه از ظرفیت‌های قانونی فعلی در حوزه اجرا است و در این زمینه نیز نیروی انتظامی می‌تواند با ارائه بررسی‌های تخصصی و علمی در حوزه تفکیک جرایم و تعیین جرایم قابل‌گذشت، دستگاه قضایی را یاری رساند.

دستور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای برای تقویت ارتباط الکترونیک میان مراجع قضایی و مراکز انتظامی/ پیشنهاد ویژه رئیس عدلیه برای افزایش تعامل میان قوه قضاییه و ناجا/ ادامه حذف تشریفات از برنامه های رئیس عدلیه

تاکید بر اطلاع‌دهی به مراجع انتظامی و امنیتی در خصوص زمان و نحوه آزادسازی مجرمان حرفه‌ای پس از تحمل کیفر

رئیس قوه قضاییه با اشاره به مقوله آزادسازی مجرمان حرفه‌ای پس از تحمل کیفر و درخواست فرماندهان انتظامی برای اتخاذ تدبیری جهت آگاه‌سازی آن‌ها از زمان و نحوه آزادی این قبیل مجرمان گفت: برای تحقق این مهم به‌صورت سیستمی و سایر طرق مقتضی، اقدامات و تدابیر لازم از ناحیه قوه قضاییه اتخاذ خواهد شد.

رئیس عدلیه همچنین از صدور دستور خود برای تقویت ارتباط الکترونیکی میان مراجع قضایی و‌ مراکز انتظامی خبر داد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به مقوله ارتکاب جرم از سوی افراد زیر ۱۸ سال و تعیین مجازات برای آن‌ها و پیچیدگی‌های تخصصی این موضوع، گفت: باید به جهات مختلف ازجمله حفظ امنیت مردم و جامعه و همچنین در نظر گرفتن شرایط مجرمان زیر سن قانونی، تدابیر ویژه‌ای برای نحوه مجازات این قبیل مجرمان اتخاذ شود و این امر مهم نیازمند همفکری همه دستگاه‌ها به‌ویژه قوه قضاییه و نیروی انتظامی و مشارکت دولت و مجلس و همچنین آسیب‌شناسی تخصصی است.

گفتنی است در جریان حضور رئیس قوه قضاییه در مرکز فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ، طبق رسم معمول حضور رؤسای قوا، مراسم سان دیدن از یگان منتخب ناجا تدارک دیده‌شده بود که رئیس عدلیه در راستای رویکرد خود مبنی بر حذف تشریفات، از مسئولان ناجا خواست، تا برنامه سان دیدن را حذف کنند.

دستور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای برای تقویت ارتباط الکترونیک میان مراجع قضایی و مراکز انتظامی/ پیشنهاد ویژه رئیس عدلیه برای افزایش تعامل میان قوه قضاییه و ناجا/ ادامه حذف تشریفات از برنامه های رئیس عدلیه

حذف مراسم سان و تشریفات نظامی از برنامه بازدیدرئیس دستگاه قضا

سرهنگ مرادی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در همین زمینه گفت:  در پی درخواست رئیس قوه قضاییه، مراسم سان و تشریفات نظامی از برنامه بازدید حذف و هیچگونه مراسمی دالّ بر تشریفات در ستاد فرماندهی تهران بزرگ انجام نشد.

همچنین در جریان حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در مرکز فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ، رئیس عدلیه از نمایشگاه کشفیات، شناسایی‌ها و اقدامات صورت گرفته در طرح ضربتی ارتقاء امنیت اجتماعی پلیس پایتخت که طی روزهای گذشته انجام‌شده بود بازدید به عمل آورد و از جزئیات عملیات‌های صورت گرفته درخصوص این کشفیات آگاه شد.

رئیس دستگاه قضا طی این بازدید که محمدرضا صارمی رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه، سردار «حسین اشتری» فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران، سردار «حسین رحیمی» فرمانده انتظامی تهران بزرگ و حجت‌الاسلام «سید علیرضا ادیانی» رئیس سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی وی را همراهی می‌کردند، در جریان کشفیات، شناسایی‌ها و‌ اقدامات صورت گرفته از سوی پلیس آگاهی، پلیس امنیت اقتصادی، پلیس مبارزه با مواد مخدر، پلیس پیشگیری، پلیس اطلاعات و امنیت عمومی و پلیس فتا تهران بزرگ و همچنین فرماندهی انتظامی شهرستان ری که طی ۳ روز گذشته انجام‌شده‌ بودند، قرار گرفت.

در حین بازدید رئیس دستگاه قضا از بخش پلیس آگاهی، مسئولان این حوزه گزارشی از پرونده‌های ناظر بر جعلیات ارائه کردند که در این‌ میان، وجود ده‌ها پرونده‌ مبتنی بر جعل از یک مرکز دانشگاهی مشخص، به چشم می‌آمد و همین امر سبب شد رئیس عدلیه علت کثرت پرونده‌های ناظر بر جعلیات در این مرکز را جویا شود؛ مسئولان امر نیز علت این موضوع را عدم نظارت کافی در مرکز دانشگاهی مزبور دانستند.

رئیس عدلیه همچنین از مسئولان بخش پلیس آگاهی تهران بزرگ در خصوص نوع، دلیل و تعداد بازداشت‌شدگان و کشفیات طرح اخیر، سوالاتی را مطرح کرد.

تقدیر از اقدامات مجدانه رئیس قوه قضاییه در امر تعیین تکلیف اموال تملیکی و تسریع امور در قبال کالاهای قاچاق

همچنین د‌ر جریان بازدید حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای از بخش پلیس امنیت اقتصادی، مسئولان ذی‌ربط این حوزه از اقدامات مجدانه و پیگیرانه رئیس قوه قضاییه در امر تعیین تکلیف اموال تملیکی و تسریع امور در قبال کالاهای قاچاق در دوره اخیر تقدیر به عمل آوردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌‌ای در‌ جریان بازدید از بخش کشفیات و اقدامات اخیر پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ نیز، این سوال را از مسئولان ناجا مطرح کرد که در بخش مبارزه با مواد مخدر چه خلأهای قانونی را احساس می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه توسعه در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی را در گرو وجود امنیت همه جانبه دانست و با اشاره به ارزشمندی نیروهای برقرارکننده امنیت کشور به ویژه نیروی انتظامی گفت: امروز با وجود همه توطئه‌ها و شیطنت‌هایی که دشمنان ما به کار بستند، به واسطه فرماندهی مدبرانه و مقتدرانه فرمانده معظم کل قوا و همچنین مجاهدت‌ها وایثارگری‌های نیروهای مسلح ، امنیت بالایی در کشور برقرار است و ایران اسلامی از این حیث نسبت به بسیاری از کشورهای کوچک و بزرگ دنیا برتری دارد.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به ارتباط تنگاتنگ نیروی انتظامی با اقشار اجتماعی مختلف گفت: امروز نیروی انتظامی ما در ساحت‌های مختلف حرکت رو به رشد و بالندگی دارد و از جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار است و این مرهون تلاش‌ها و مجاهدت‌های تمامی پرسنل و فرماندهان این نیرو است.

رئیس عدلیه در ادامه با اشاره به سختی‌ها و پیچیدگی‌های اقدامات انتظامی به مسئولان و فرماندهان ناجا پیشنهاد کرد تا از طرق مختلف عموم مردم و مسئولان را با این سختی‌ها و پیچیدگی‌ها آشنا سازند.

ضرورت ارائه آموزش‌های تخصصی و مقتضی به پرسنل نیروی انتظامی

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه شاید تنوع ماموریت در هیچ دستگاهی به اندازه نیروی انتظامی نباشد، تصریح کرد: ارائه آموزش‌های تخصصی و مقتضی به پرسنل نیروی انتظامی از جمله ضروریات است که باید نسبت به آن اهتمام ویژه‌ای مبذول داشت.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به ضرورت حفظ حرمت و اقتدار پلیس در جامعه گفت: چنانچه به هر دلیلی حرمت و اقتدار نیروی انتظامی در جامعه مخدوش شود، بیشترین ضرر متوجه مردم و امنیت جامعه خواهد بود لذا همه بخش‌ها و متولیان امر به ویژه خود پرسنل و فرماندهان نیروی انتظامی باید نسبت به حفظ و ارتقاء جایگاه و اقتدار ناجا در جامعه احساس تکلیف کنند.

رئیس قوه قضاییه همواره حمایت‌های لازم را از نیروی انتظامی داشته است

سردار «حسین اشتری» فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز در جریان این مراسم، حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در مرکز فرماندهی انتظامی تهران بزرگ را پر خیر و برکت و موجب تقویت روحیه پلیس و همچنین گسترش تعامل دستگاه قضا و پلیس در سراسر کشور‌ عنوان کرد.

وی با اشاره به آشنایی دیرین خود با حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: رئیس قوه قضاییه که با روحیه جهادی و انقلابی کارها را به‌پیش می‌برد، همواره حمایت‌های لازم را از نیروی انتظامی داشته است.

فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران در ادامه، «امنیت مردم» را خط قرمز پلیس عنوان کرد و با تاکید بر این نکته که باید سهم همه دستگاه‌ها در تامین امنیت مردم مشخص شود، گفت: پلیس و دستگاه قضایی نقشی اساسی در تامین امنیت مردم دارند ولی باید کاری کرد که سایر قوا، دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها پای کار بیایند و به نقش‌ها، وظایف و تکالیف خود در این عرصه عمل کنند.

سردار اشتری با بیان اینکه پلیس در مقابل مردم با مهربانی و عطوفت و‌‌ در مقابل کسانی که مخل نظم و امنیت هستند مقتدرانه برخورد می‌کند، تاکید کرد: همواره مقوله «رعایت عدالت و مسائل شرعی و قانونی» در دستور کار مجموعه انتظامی کشور قرار داشته و ما خود را ملزم به رعایت این نکات می‌دانیم.

وی همچنین بر ضرورت هوشمندسازی پلیس و قوه قضاییه و حل‌وفصل خلأهای موجود در این زمینه تاکید کرد و کاهش ماموریت‌ها و سرعت در انجام رسیدگی‌ها را از آثار این هوشمندسازی دانست.

سردار «حسین رحیمی» فرمانده انتظامی تهران بزرگ در جریان این مراسم با قدردانی از اقدامات حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در راستای حمایت از امنیت مردم، جامعه و حافظان امنیت، اظهار کرد: نگاه منطقی، واقع‌بینانه، کارشناسانه و عالمانه حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای به امور مختلف به‌ویژه امور ناظر بر تحکیم امنیت مردم و جامعه، اثرگذاری بسیاری داشته و سبب تقویت اقدامات نیروی انتظامی شده است.

وی همچنین با قدردانی از تعامل دادستانی تهران با مجموعه انتظامی تهران بزرگ، به تشریح طرح‌های ارتقاء امنیت اجتماعی ناجا همچون طرح‌های «رعد»، «کاشف»، «اقتدار» و «ظفر» پرداخت و گفت: چهار سال است که مجاهدان و رزمندگان ایران اسلامی در نیروی انتظامی تهران بزرگ به‌صورت پیوسته و بلاانقطاع در راستای تحکیم امنیت مردم و تنگ کردن عرصه بر اراذل‌واوباش مجاهدت می‌کنند.

رئیس پلیس پایتخت در بخش دیگری از سخنانش به ارائه آماری از دستاوردها و اقدامات مجموعه تحت‌امر خود پرداخت و از انهدام بیش از ۲ هزار باند در بخش‌های مختلف از ابتدای سال و کشف ۱۳۴ درصدی جرائم حساس خبر داد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *