نگاهی به وضعیت کاغذ و زینک در سالی که گذشت /کاهش ۳۷ درصدی قیمت کاغذ در سال ۱۴۰۰

15:36 - 03 اسفند 1400
کد خبر: ۷۹۸۱۴۳
نماینده تشکل مصرف کنندگان کاغذ در کشور گفت: قیمت کاغذ تحریر در سال ١٤٠٠ در مقایسه با سال ۱٣٩٩ حدود ۳۸ درصد کاهش داشته است.

غلامرضا شجاع در گفت‌وگو با میزان، طی بررسی روند رخداد‌های عرصه کاغذ و زینک در سال ۱۴۰۰ گفت: در طی ۱۱ ماه گذشته که از سال ۱۴۰۰ می‌گذرد، تغییرات و تحولات متعددی در عرصه کاغذ تحریر و زینک که دو حوزه کالایی اساسی و کاربردی هستند رخ داده است، این کالا‌ها عموما از خارج از کشور وارد می‌شوند و با کاهش قیمت روبرو بوده اند.

وی به مقایسه قیمت کاغذ تحریر طی سال جاری پرداخت و افزود: قیمت کاغذ تحریر در سال ١٤٠٠ در مقایسه با سال ۱٣٩٩ حدود ۳۸ درصد کاهش داشته است.

شجاع به علل کاهش قیمت‌ها اشاره و تاکید کرد: با افزایش قیمت کاغذ روند استفاده از این کالای استراتژیک به حداقل رسید، زیرا هم ناشران و هم روزنامه‌نگاران تلاش کردند تا علاوه بر کاهش تیراژ‌های خود استفاده از این کالای مهم را به حداقل برسانند از سوی دیگر تعطیلی مدارس به علت افزایش بیماری کرونا بود که با کاهش استفاده از دفتر یادداشت منجر شده و این مهم زمینه را برای استفاده کمتر از کاغذ فراهم کرد، از سوی دیگر انبار‌هایی که کاغذ داشتند کالا‌های خود را وارد بازار کردند و این امر کاهش استفاده از کاغذ و به دنبال آن ثبات در قیمت این کالا و در برخی موارد نیز کاهش قیمت را در بر داشته است.

وی به واردات کاغذ تحریر اشاره و بیان کرد: واردات کاغذ تحریر نیز طی سال گذشته کاهش یافته است البته واردات در بخش چاپ روزنامه و کاغذ روزنامه نیز حدود ۶۰ درصد کاهش داشته است، این به خاطر افزایش قیمت کاغذ در بازار‌های جهانی بوده است، افزایش قیمت کاغذ تحریر و روزنامه در عرصه بین‌الملل به حدی بوده که چنانچه واردکننده اقدام به واردات کاغذ تحریر یا روزنامه کند قطعاً قیمت تمام شده آن برای وارد کننده بیشتر از قیمت امروز کاغذ در بازار خواهد بود لذا صرفه اقتصادی برای آنان نخواهد داشت.

نماینده تشکل مصرف کنندگان کاغذ در کشور به روند رخداد‌ها در عرصه تولید کاغذ داخلی پرداخت و افزود: چندی پیش کارخانه چوب و کاغذ مازندران اعلام کرد که آمادگی لازم را جهت تولید کاغذ داخلی فراهم می‌کند و حتی قرارداد‌هایی را با بخش‌هایی مانند سازمان آموزش و پرورش بسته بود، اما به علت عدم پرداخت به موقع پول به این شرکت، آن‌ها نتوانستند در موعد مقرر به واردات چوب از روسیه از طریق رودخانه ولگا بپردازند این شرکت قرار بود تا ۴۰ هزار تن چوب از خارج از کشور برای تولید کاغذ تحریر وارد کند از سوی دیگر بالا رفتن قیمت خمیر کاغذ نیز عاملی شد که این کارخانه نتواند نسبت به قرارداد‌های خود پابرجا باقی بماند.

***کاهش سفارشات؛ عدم افزایش قیمت

شجاع بار دیگر به مقایسه قیمت کاغذ در فروردین ۱۴۰۰ با اسفند ماه سال جاری پرداخت و افزود: در فروردین ماه ۱۴۰۰ قیمت هر بند کاغذ تحریر حدود ۷۰۰ هزار تومان بود که امروز یعنی اول اسفندماه قیمت کاغذ تحریر برای هر بند حدود ۶۷۰ هزار تومان رسیده است؛ این کاهش قیمت به خاطر کمبود سفارشات بوده است.

***کاهش تیراژ‌ها

وی به وضعیت ناشران و روزنامه‌های منتشره اشاره و ابراز کرد: شرایط ناشران در این روز‌ها بسیار سخت و دشوار است، زیرا کمک‌ها و تسهیلات مبنی بر ارائه کاغذ دولتی محقق نشده از سوی دیگر قیمت زینک نیز که یک کالای کاملاً وارداتی است افزایش روز افزونی داشته لذا بسیاری از ناشران تیراژ‌ها و در عین حال تولید‌های خود را به حداقل رساندند، اگر چه مطبوعات و خصوصاً روزنامه‌ها نمی‌توانند چنین کاهشی را داشته باشند، اما آنان نیز تیراژ‌های خود را به کمترین میزان خود رسانده اند، به عنوان مثال روزنامه همشهری که در گذشته حدود ۶۰۰ هزار چاپ داشت الان کمتر از ده هزار چاپ را پشت سر می‌گذارد و این یک فاجعه بزرگ فرهنگی محسوب می‌شود.

نماینده تشکل مصرف کنندگان کاغذ بیان کرد: واردات کاغذ با توجه به قیمت‌های جهانی به صرفه نیست، زیرا این کالا برای خود وارد کنندگان حدود ۸۰۰ هزار تومان در هر بند تمام می‌شود در حالی که در خیابان ظهیرالاسلام می‌توانند هر بند را با ۶۸۰۰۰ تومان خریداری کنند لذا اقدام به واردات عملا بی معنا است.

***کاهش ۴۰ درصدی واردات زینک

شجاع در مورد زینک و قیمت‌های آن ابراز کرد: واردات زینک در سال ۱۴۰۰ نیز حدود ۴۰ درصد کاهش یافته و این به دلیل کاهش سفارشات و تقاضا در بازار بود.

وی ابراز کرد: هم اکنون قیمت زینک دو ورقی خوب حدود ۵۸ هزار تومان در بازار است، ولی شرکت تعاونی به اعضای خود آن را با قیمت ۴۹۰۰۰ تومان به فروش می‌رساند، زیرا چشم داشتی به سود این پول‌ها ندارد.

***حمایت از سرمایه گذاران

نماینده تشکل مصرف کنندگان کاغذ تاکید کرد: زینک کالا‌یی است که در داخل تولید نمی‌شود لذا ورادات آن الزامی بوده و از اهمیت خاصی برخوردار است، ما از دولت در خواست کردیم تا یک سوم ارز تخصیصی به کاغذ را برای واردات زینک در نظر بگیرد، زیرا با کاهش میزان تیراژ کتاب‌ها و یا تولید و چاپ روزنامه‌ها قیمت زینک همپای قیمت کاغذ افزایش می‌یابد و این زمینه را برای ضرر و زیان ناشران و یا استفاده کنندگان از کاغذ و زینک در حوزه چاپ افزایش می‌دهد، البته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز موافقت خود را با این مهم اعلام کرده و به دنبال حامی و سرمایه گذاری برای واردات در حوزه کاغذ و زینک است.

وی به شعار رهبری مقام معظم رهبری اشاره و تصریح کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری بار‌ها تاکید کردند مانع زدایی از تولید مهمترین مقوله در حوزه رشد و توسعه است امری که متاسفانه طی سال‌های اخیر به آن توجه زیادی نشده است.

شجاع طی پیشنهادی خاطرنشان کرد: بهترین رویکردی که می‌تواند بازار را به یک ثبات و آرامش نزدیک کند واگذاری عرضه و تقاضا است، زیرا بخش خصوصی به خوبی می‌تواند تعادل و بالانس لازم را در این زمینه ایجاد کند بدین ترتیب رقابت بین بازرگانان سبب خواهد شد تا قیمت در عرضه و تقاضا با یکدیگر هماهنگ شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *