سودآوری راحت در واسطه‌گری؛ مانع سرمایه‌گذاری در بخش مولد کشوراست

9:00 - 05 اسفند 1400
کد خبر: ۷۹۸۱۴۰
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
یک کارشناس حوزه کسب‌وکار، گفت: به دلیل این‌که با انجام کارهای غیررسمی و واسطه‌گری به‌راحتی می‌توان به سود قابل‌توجهی دست‌یافت افراد حقیقی و حقوقی کمتر راضی به انجام فعالیت‌های رسمی و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد کشور خواهند شد.
حمید حاجی اسماعیلی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص راهکارهای جذب سرمایه‌های خرد داخلی و به‌کارگیری آن در جهت توسعه تولید داخلی، گفت: یکی از مشکلات اقتصادی در کشور ما وجود مشاغل کاذب، واسطه‌گری و یا به‌ اصطلاح دلالی است که باید وضعیت به نحوی ساماندهی شود تا این‌گونه مشاغل که بخش زیادی نیز از فعالیت‌های اقتصادی در کشور را به خود اختصاص داده است کمرنگ شوند.

به عقیدهٔ وی امکان دستیابی به سود راحت و قابل توجه در انجام کارها و فعالیت های غیررسمی و واسطه‌گری موجب می شود تا افراد کمتر راضی به انجام فعالیت‌های رسمی و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد کشور خواهند شد.

این تحلیل‌گر اقتصادی اظهارکرد: باید شرایط برای انجام کارهای غیررسمی و غیرقانونی سخت شود، زیرا هر چه این شرایط سخت‌تر باشد راه ورود سرمایه‌گذاران داخلی به بخش تولید در کشور بازتر خواهد شد.
 
حاج اسماعیلی با اشاره به لزوم تلاش دولت برای ثبات اقتصادی در فعالیت‌های رسمی و مولد کشور، افزود: از طرفی دولت باید ضمن حمایت از فعالیت‌های تولیدی در بخش‌های مولد؛ مشوق‌های لازم را در بخش‌های بیمه‌ای، مالیاتی و.. برای آن ها در نظر بگیرد و درعین‌حال حمایت‌های فنی را برای کارهای تولیدی و خدماتی افزایش بدهد.

این کارشناس حوزه کسب‌وکار حوزه تعاون را در جذب سرمایه‌های خرد مردم مؤثر دانست و تأکید کرد: در بخش سوم اقتصادی کشور یعنی بخش تعاون، با توجه به ظرفیت‌های موجود در این بخش می‌توان سرمایه خرد مردم را در قالب سهام جذب کرد و با تجمیع این سرمایه‌ها کسب‌وکارها را رونق بخشید.

وی در پایان بابیان این‌که متأسفانه در بخش تعاون به دلیل این‌که دولت‌ها طی سال‌های گذشته اعتقادی به این بخش نداشته‌اند تا به امروز موفق نبوده‌ایم، خاطرنشان کرد: بخش تعاون می‌تواند توزیع منابع کشور را به‌طور عادلانه انجام بدهد و علاوه بر آن بخش بسیاری از نیروهای انسانی بیکار کشور را جذب و به‌کارگیری کند.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *