ارائه خدمات درمانی به بازنشستگان کمرنگ شده است

6:02 - 03 اسفند 1400
کد خبر: ۷۹۸۰۲۱
رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران گفت: الان خدمات ما در بخش درمان بسیار کمرنگ شده و بازنشستگان و بیمه شدگان ما به شدت نگران مسائل درمانیشان هستند و دلخوری‌های زیادی هم دارند.
علی دهقان کیا رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران درمورد شرایط مالی سازمان تامین اجتماعی برای ارائه خدمات به بازنشستگان به میزان گفت: وضعیت سازمان تامین اجتماعی به گونه‌ای است که ما سال آینده شرایط مطلوبی نخواهیم داشت. چون همین الان هم چیزی در حدود صد یا صد و پنج هزار میلیارد تومان تا پایان سال به بانک رفاه کارگران بدهکار خواهیم شد. یعنی الان نود هزار میلیارد تومان بدهکار هستیم و تا پایان سال ممکن است این رقم به بیش از صد و پنج هزار میلیارد تومان برسد. این صد و پنج هزار میلیارد تومان با بهره سی و پنج درصد باید پرداخت شود. یکی از مشکلات ما هم به همین موضوع بر می‌گردد.
 
وی ادامه داد: مشکل دیگری که ما داریم این است که با توجه به آن بودجه‌ای که برای ما در نظر گرفته شده و تعهداتی که سازمان دارد و باید انجام دهد ما صد و چهل و نه هزار میلیارد تومان کسری خواهیم داشت. از این صد و چهل و نه هزار میلیارد تومان رقمی در حدود هشتاد و هفت میلیارد تومان بابت متناسب سازی حقوق بازنشستگان صرف می‌شود. رقم سی هزار میلیارد تومان هم بابت آن سه درصدی است که دولت باید به ما پرداخت کند. باقیمانده این کسری هم بابت آن بیست و شش قانونی است که هر سال دولت باید به عنوان بدهی‌هایی که به سازمان تامیت اجتماعی دارد به ما پرداخت کند، اما نمی‌کند.
 
دهقان کیا تصریح کرد: درباره بعضی از آن بیست و شش قانون برای مثال کارگاه‌های زیر پنج نفر را معاف کرده اند و گفته اند کارفرما پول بیمه را پرداخت نکند یا درباره صنف قالیباف‌ها که کارفرما ندارند سهم بیمه آن‌ها را به جای کارفرما دولت بپردازد. درباره رانندگان درون شهری و برون شهری هم باز همین شرایط وجود دارد. د رواقع ما بیست و شش قانون داریم که طبق آن چنین شرایطی وجود دارد. طبق این قوانین سهم بیمه کارفرما را باید دولت بدهد. دولت هم براساس این بیست و شش قانون سه میلیون و دویست هزار فرد شاغل را با هفت درصد به سر سفره سازمان تامین اجتماعی آورده است. آن بیست و سه درصد را باید خود دولت پرداخت کند که نمی‌کند. آن رقم همین امسال حدود پنج هزار میلیارد تومان در ماه است. قبلا تا چهار هزار میلیارد تومان بود، اما الان به صورت مداوم قیمت‌ها درحال افزایش است و برای همین به پنج هزار میلیارد تومان رسیده است.
 
بیشتر بخوانید:
 
رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران یادآوری کرد: این رقم ممکن است در سال آینده به یازده هزار میلیارد تومان در ماه برسد. این بدهی جاری دولت است. دولت باید این بدهی را در بودجه بگنجاند و درباره تامین کردنش پیش بینی‌های لازم را داشته باشد. بر اساس اصل بیست و نهم قانون اساسی دولت مکلف است به آحاد مردم خدمات درمانی، بازنشستگی، از کار افتادگی و ... ارائه کند. الان ما در سازمان تامین اجتماعی درحال تامین این نوع خدمات هستیم. این درحالی است که پرداخت خدمات به بازنشسته‌ها و بیمه شده‌ها از اساس ربطی به سازمان تامین اجتماعی ندارد.
 
وی اضافه کرد: الان خدمات ما در بخش درمان بسیار کمرنگ شده و بازنشستگان و بیمه شدگان ما به شدت نگران مسائل درمانیشان هستند و دلخوری‌های زیادی هم دارند. گاهی این بازنشستگان در مراجعاتی که به ما دارند شدیدترین گلایه‌ها را مطرح می‌کنند و به خود ما هم معترض هستند و می‌گویند چرا از حقوق ما دفاع نمی‌کنید؛ بنابراین دولت، وزیر یا مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی دلخوش نباشند که بیمارستان‌های تحت پوشش خدمات رایگان ارائه می‌کنند. مگر این بیمارستان‌ها چه خدماتی ارائه می‌دهند؟ خدمات درمانی این مراکز به شدت کمرنگ شده است. این درست است که به اندازه آن مقداری که می‌گویند پول نمی‌گیرند. اما درباره بعضی از خدماتی پول می‌گیرند که در گذشته بابت آن‌ها پولی گرفته نمی‌شد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *