رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اکران نوروزی ۱۴۰۱ تلفیقی از بیم و امید/سینما و جدال با موج تازه کرونا

9:00 - 04 اسفند 1400
کد خبر: ۷۹۷۹۳۰
همزمان با اعلام اسامی آثار سینمایی برای اکران احتمالی آن‌ها در نوروز ۱۴۰۱، موج ششم بیماری کرونا و مخصوصا گسترش سویه اُمیکرون باعث شده تا ترس تعطیلی دوباره سینما‌ها بار دیگر وحشت را به جان اهالی سینما بیندازد و مشخص نیست در صورت اعمال محدودیت‌های تازه آیا این آثار باز هم متقاضی اکران نوروزی خواهند بود یا خیر.
- سینما‌های سراسر کشور بعد از پشت سر گذاشتن چهلمین جشنواره فیلم فجر در آستانه اکران نوروزی ۱۴۰۱ قرار گرفته اند، اکرانی که می‌تواند بسیاری از سینماداران و همچنین تهیه کنندگان آثار سینمایی را از بحران دو سال گذشته نجات دهد.  
 
همزمان با شیوع بیماری کرونا از اسفند ماه سال ۱۳۹۸ سینما‌های سراسر کشور به کمایی طولانی رفتند، اتفاقی که باعث شد اکثریت آثاری که پا به چرخه اکران گذاشته بودند با شکست سنگین روبرو شوند، هرچند اکران آنلاین در همان اوایل پاندمی کرونا راه حلی جایگزین اعلام شد، اما آن طرح به سرعت شکست خورد.
 
از سویی مخاطبان سینما هم طی این دو سال با حواشی و، اما و اگر‌های فراوانی روبرو بودند، سینما‌ها به محض بازگشایی با فاز جدیدی از بیماری کرونا روبرو شده و باز هم تعطیل می‌شدند، این عاملی بود تا علنا سینماگران جرات اکران آثارشان را از دست بدهند و حال به گفته مسئولین سینمایی نزدیک به ۳۰۰ فیلم در صف اکران مانده باشند.  
 
فیلم‌های «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان، «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر،  «لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی، «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «علفزار» به کارگردانی کاظم دانشی، «قدغن» به کارگردانی مجید مافی و «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی در ترکیب نوروز سال آینده روی پرده می‌روند.

همزمان با اعلام اسامی آثار سینمایی برای اکران احتمالی آن‌ها در نوروز ۱۴۰۱، موج ششم بیماری کرونا و مخصوصا گسترش سویه اُمیکرون باعث شده تا ترس تعطیلی دوباره سینما‌ها بار دیگر وحشت را به جان اهالی سینما بیندازد و مشخص نیست در صورت اعمال محدودیت‌های تازه چه سرنوشتی در انتظار این آثار است. 

از سویی و با وجود تمام این مشکلات همچنان شاهد آن هستیم که سینما‌ها با صد در صد ظرفیت خود میزبان مخاطبان هستند، اتفاقی که شاید بسیاری از مخاطبان سینما را از ورود به سالن‌ها منصرف کند.

هرچند امسال فیلم سینمایی «دینامیت» توانست با محوریت کمدی خود رکورد تازه‌ای در میزان فروش ریالی آثار به ثبت برساند، اما با این وجود سینما‌ها همچنان شاهد کاهش مخاطب هستند و این رکورد شکنی بیشتر به دلیل قیمت بلیت سینما‌ها نسبت به سال‌های گذشته رخ داده است. 

مشکلات تمامی ناشدنی سینما در دوران کرونا را که کنار بگذاریم زمزمه‌هایی مبنی برای گران شدن بلیت سینما‌ها شنیده می‌شود، این در حالی رخ می‌دهد که به دلیل این پاندمی مشکلات معیشتی فراوانی طی این دو سال به وجود آمده و مشخص نیست چرا این طرح در چنین زمانی ارائه می‌شود. 

طبیعتا در صورت گرانی بلیت سینما‌ها مشکلات سینماداران چندین برابر خواهد شد، هرچند خود سینماداران از حامیان گرانی بلیت سینما هستند، اما بدون شک با افزایش قیمت بلیت سینما‌ها معدود مخاطبانی که ریسک حضور در سالن سینما با وجود بیماری کرونا را به جان می‌خرند هم دیگر پا به سینما نخواهند گذاشت. 

سینما‌های سراسر کشور، اما در آستانه اسفند ماه ۱۴۰۰ همچنان باید منتظر بمانند تا ببینند که وضعیت نهایی بیماری کرونا و میزان شیوع آن در آستانه اکران نوروزی به چه صورت پیش خواهد رفت، اکران نوروزی ۱۴۰۱ می‌تواند رونق دوباره سینمای ایران را باعث شود اگر کرونا بار دیگر این اکران را به تعطیلی نکشاند. 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *