افشای حساب بانکی سران کشورها در «کردیت» سوئیس/از عبدالله دوم تا فرزندان مبارک

10:12 - 02 اسفند 1400
کد خبر: ۷۹۷۸۵۳
یک گزارش تحقیقی از وجود حساب‌های مخفی مربوط به سران برخی از کشورها در یک بانک سوئیسی پرده برداشته است.

- یک درز فوق‌ العاده از داده‌های «کردیت» سوئیس، شرکت خدمات بانکداری و مالی سوئیسی، نشان می‌دهد که چگونه این بانک، صد‌ها میلیون دلار برای سران کشورها، بازرگانان و بسیاری دیگر از افراد، نگهداری می‌کند.

به گزارش «نیویورک تایمز»، یک افشاگر اطلاعات بیش از ۱۸ هزار حساب بانکی کردیت سوئیس را که مجموعا بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در اختیار دارند، به روزنامه آلمانی «زود دویچه زایتونگ» فاش کرد.

«زود دویچه زایتونگ»، این داده‌ها را با یک گروه روزنامه نگاری غیردولتی و ۴۶ سازمان خبری دیگر در سراسر جهان از جمله «نیویورک تایمز»  به اشتراک گذاشت.

این داده‌ها حساب‌هایی را در بر می‌گیرد که از دهه ۱۹۴۰ تا دهه ۲۰۱۰ باز بودند، اما عملیات فعلی بانک را پوشش نمی‌دهند.

در میان افرادی که میلیون‌ها دلار در حساب‌های «کردیت» سوئیس که شعبه مرکزی آن در «زوریخ» قرار دارد، فهرست شده‌اند، «عبدالله دوم»، پادشاه اردن و دو پسر «حسنی مبارک»، رئیس جمهور اسبق مصر قرار دارند.

همچنین پسران یک رئیس اطلاعات پاکستان نیز در این فهرست قرار دارند.

«دانیل تلسکلاف»، رئیس سابق آژانس مبارزه با پولشویی سوئیس، می‌گوید «بانک‌های سوئیس مدت‎هاست که با ممنوعیت‌های قانونی برای گرفتن پول مرتبط با فعالیت‌های مجرمانه روبرو هستند، اما قانون عموماً اجرا نشده است.»

این افشاگری به دنبال درز اسناد «پاناما» در سال ۲۰۱۶، اسناد «پارادایس» ​​در سال ۲۰۱۷ و اسناد «پاندورا» در سال گذشته میلادی منتشر شد؛ همه آن‌ها عملکرد مخفیانه بانک‎ها، شرکت‌های حقوقی و ارائه دهندگان خدمات مالی برون مرزی سوئیس را روشن می‌کنند.

در سال ۲۰۱۴، «کردیت» سوئیس به توطئه برای کمک به آمریکایی‌ها در ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی جعلی اعتراف و با پرداخت جریمه و جبران خسارت به مبلغ ۲.۶ میلیارد دلار موافقت کرد.

از مجموع ۱۸ هزار حساب بانکی درگیر در این افشاگری حدود ۱۰۰ حساب مربوط به شهروندان آمریکایی است، اما هیچ‌کدام شخصیت عمومی نیستند.

یکی از بزرگترین افشاگری‌ها این است که «کردیت» سوئیس به تجارت با مشتریان ادامه داده، حتی پس از اینکه مقام‎های بانک، فعالیت‌های مشکوک مربوط به امور مالی آن‌ها را اعلام کردند.

«علاء» و «جمال»، پسران «حسنی مبارک»، رئیس جمهور اسبق مصر، در مجموع شش حساب در نقاط مختلف داشتند، از جمله یک حساب در سال ۲۰۰۳ که ۱۹۶ میلیون دلار ارزش داشت.

«عبدالله دوم»، پادشاه اردن، یکی از معدود مقام‎های فاش شده است که هنوز در قدرت قرار دارد؛ وی شش حساب در این بانک دارد از جمله حسابی که موجودی آن بیش از ۲۲۴ میلیون دلار است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *