افزایش تبادلات کشاورزی ایران و ازبکستان با ایجاد کمیته مشترک همکاری

21:45 - 01 اسفند 1400
کد خبر: ۷۹۷۷۹۹
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
در نشست وزرای جهاد کشاورزی کشور ایران و ازبکستان بر افزایش تبادلات کشاورزی دو کشور با ایجاد کمیته مشترک همکاری تاکید شد.

- بنا به اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران در دیدار با «جمشید خواجه‌یف» وزیر کشاورزی ازبکستان ضمن خیرمقدم به میهمانان و ابراز خرسندی در خصوص پیشرفت‌های این کشور در سایه ابتکارات رییس‌جمهور جدید، اظهار کرد: خوشبختانه در سال گذشته میلادی حجم مبادلات کشاورزی دو کشور رشد پیدا کرده، اما این حجم از مبادلات پاسخگوی توقعات سران دو کشور نیست و البته با ظرفیت‌های دو کشور نیز سازگار نبوده است.

وی افزود: چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در تهران برگزار شد و این مهم زمینه‌سازی برگزاری نشست مشترک وزاری کشاورزی دو کشور را فراهم کرده است.

ساداتی‌نژاد با تأکید بر توسعه مبادلات کشاورزی بین دو کشور، گفت: ما علاقه‌مندیم در حوزه مبادلات تجاری دوجانبه در حوزه‌های محصولات قرنطینه‌ای، محصولات لبنی و دام و طیور همکاری‌های خوبی ایجاد کنیم.

به گفته وی، حوزه زارعت، دامپروری و شیلات حوزه‌های جذابی برای تعامل و ارتباط اقتصادی دو کشور هستند.

وزیر جهاد کشاورزی با اعلام آمادگی در خصوص صادرات گله مرغ اجداد، شیر خشک و برگزاری نمایشگاه مشترک برای فعالیت و آشنایی با محصولات دو کشور، تصریح کرد: همچنین علاقه‌مند به واردات شتر از کشور ازبکستان با امضای پروتکل‌های قرنطینه‌ای و بهداشتی هستیم.

وی افزود: موانعی برای واردات پنبه و پروتکل‌هایی در این خصوص لازم است تا مشکلات این حوزه به سرعت رفع شود که ما در این خصوص آمادگی داریم.

ساداتی‌نژاد با اشاره به وجود بندر چابهار در کشورمان، گفت: ازبکستان با آب آزاد فاصله دارد و ما آمادگی داریم تا در صادرات محصولات کشاورزی با این کشور همکاری کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که دو کشور ایران و ازبکستان می‌توانند تهاتر داشته باشند، گفت: به طور نمونه کشور ایران سیب‌زمینی به ازبکستان صادر کند و در مقابل پنبه وارد کند.

مقام عالی وزارت به تحریم‌های ظالمانه آمریکا اشاره و بیان داشت: کشور و مردم ایران در مقابل این تحریم ایستاده‌اند و رشد و تعالی زیادی از محل این ایستادگی داشته‌اند؛ البته ما آمادگی داریم در جهت رفع مشکلات، در خصوص مبادلات تهاتری با ازبکستان فعالیت کنیم.

وی افزود: ایران می‌تواند مرکبات از جمله پرتقال، لیمو، سیب و کیوی و آنچه در محصولات باغی نیاز کشور ازبکستان است را صادر کرده و در مقابل پنبه وارد کند.

ساداتی‌نژاد با اشاره به صادرات محصولات فنی و مهندسی کشاورزی به ازبکستان گفت: شرکت‌های بسیار بزرگ و فناور در کشورمان وجود دارند که می‌توانند در زمینه‌های مکانیزاسیون، آبیاری و زهکشی به کشور ازبکستان کمک کنند.

وی افزود: کشورمان دارای رتبه‌های علمی، تحقیقاتی و فناوری مانند بیوتکنولوژی، ژنتیک، نانوتکنولوژِی و بخش کشاورزی است و می‌تواند خدماتی را برای بخش کشاورزی کشور ازبکستان داشته باشد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه برای توسعه روابط نیازمند حمایت‌های قانونی و حقوقی از شرکت‌های پیشرو ایران در ازبکستان و کشاورزی فراسرزمینی هستیم، افزود: بعضی از نیاز‌های بخش کشاورزی در دو کشور می‌تواند به صورت تولید قراردادی با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، انجام شود.

وی ادامه داد: ما شرکت‌های بزرگ گلخانه‌ساز داریم که می‌توانند تکنولوژی ساخت در کشور ازبکستان را آموزش و توسعه دهند. همچنین آمادگی تبادل محقق و کارشناس بین دو کشور در حوزه‌های آموزشی نیز وجود دارد.

مقام ارشد وزارت، بر آماده‌سازی و امضای یادداشت تفاهم‌نامه همکاری کشاورزی بین دو کشور ایران و ازبکستان به عنوان سندی برای ادامه همکاری‌ها در حوزه کشاورزی تاکید کرد.

ساداتی‌نژاد با اشاره به اصل دولت کاملة الوداد MOST FAVORED NATION (MFN) در کشور ازبکستان، گفت: ۴۵ کشور در این لیست حضور دارند که مشمول تسهیلات و مزایای خاصی در تعرفه و عوارض خروجی می‌شوند و ما درخواست قرارگیری ایران در این فهرست را داریم.

وی در پایان گفت: ایران و ازبکستان دو کشور اسلامی هستند و امیدواریم بتوانیم تبادلاتمان در حوزه غذا را نیز گسترش دهیم.

وزیر کشاورزی ازبکستان نیز در این نشست، ملاقات امروز رو گام جدیدی در حوزه کشاورزی دو کشور عنوان کرد و گفت: با برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های آینده در بخش کشاورزی و ارائه نقشه راه در این خصوص، بنا داریم تا تبادل گردش مالی بین ایران و ازبکستان افزایش یابد.

«جمشید خواجه‌یف» با اشاره به تجربیات موفق ایران در بخش کشاورزی، افزود: ایران درصد خوبی از کشاورزی دنیا را تأمین می‌کند که این میزان قابل توجه است و ما می‌خواهیم از این تجربیات بهره‌مند شویم.

به گفته وی، همچنین کشور ایران در زمینهٔ بهره‌وری آب و دامداری تجربیات خوبی را داراست.

وزیر کشاورزی ازبکستان، ضمن درخواست برگزاری نشست در حوزه‌های تخصصی از جمله زراعت، باغبانی، شیلات و حفظ نباتات با مسئولین کشورمان، افزود: در هیات همراه ما تاجران بخش کشاورزی نیز حضور دارند تا در زمینهٔ تبادلات کشاورزی صحبت شود.

وی خاطرنشان کرد: کشور ایران در حوزه‌های بیوتکنولوژی، ژنتیک، نانوتکنولوژِی و بخش کشاورزی رتبه‌های خوبی دارد که با سایر کشور‌ها نیز رقابت می‌کند.

خواجه‌یف درباره اصل دولت کاملة الوداد (MFN) کشور ازبکستان، اظهار داشت: امروز معاون نخست‌وزیر ازبکستان که وزیر تجارت خارجه این کشور نیز هست، با وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفتگو می‌کند که یکی از زمینه‌های گفتگو این موضوع است.

در این جلسه مقرر شد تا کمیته مشترک همکاری‌های دو کشور طی یک ماه آینده کار خود را آغاز کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *