آمریکا دوباره مدعی تلاش برای حل بحران یمن شد

12:43 - 29 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۷۲۶۴
وزیر خارجه آمریکا، در گفتگوی تلفنی با نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن مدعی نگرانی عمیق خود برای افزایش تلفات غیرنظامیان در یمن شد.

- آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با هانس گراندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن، در ادعایی تکراری نسبت به تلفات غیرنظامیان در یمن ابراز نگرانی کرد و حملات همه طرف‌ها را که به تشدید و طولانی شدن درگیری‌ها در یمن منجر می‌شود، محکوم کرد.


به گزارش «المیادین»، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت که بلینکن در دیدار با نماینده سازمان ملل در امور یمن، بر نیاز فوری به کاهش تنش و پایبندی همه طرف‌ها به تعهدات خود تحت قوانین بین‌المللی بشردوستانه، از جمله تعهدات مربوط به حفاظت از غیرنظامیان تاکید کرد.


در بیانیه این وزارتخانه آمده است که وزیر خارجه آمریکا بر حمایت خود از ادامه تلاش‌های گراندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل در جست‌وجوی راه‌حل سیاسی جامع تاکید کرد. بلینکن همچنین مدعی شده است که عدالت و مسئولیت‌پذیری کلید تضمین صلح پایدار در یمن خواهد بود.


وی بار دیگر با تکرار ادعاهایش گفت که حل مناقشه در یمن اولویت اصلی سیاست خارجی آمریکا است.


دیروز، فرستاده سازمان ملل در امور یمن در شورای امنیت سازمان ملل گفت که حمله هوایی ائتلاف سعودی به یک زندان در صعده به کشته و زخمی شدن بیش از ۳۰۰ زندانی منجر شد.

پیشتر آمریکا پایبندی خود را به حفاظت از کشور‌های ائتلاف سعودی اماراتی اعلام کرده بود.


برت مک گورک، هماهنگ کننده آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا، این هفته از عربستان سعودی و امارات بازدید کرد تا تاکید کند که آمریکا تمام تلاش خود را برای اطمینان از قابلیت‌های دفاعی دو کشور در برابر حملات از سوی یمن انجام می‌دهد.


شایان ذکر است که آمریکا طی سال‌های گذشته از ائتلاف سعودی حمایت نظامی و لجستیکی کرده است.


نوامبر گذشته، وزارت خارجه آمریکا قراردادی را برای فروش ۲۸۰ موشک هوا به هوا AIM-۱۲۰C به عربستان سعودی به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار، علاوه بر ۵۹۶ پرتاب کننده موشک، تصویب کرد.


شایان ذکر است که وضعیت انسانی در یمن به دلیل محاصره مداوم بنادر این کشور دشوار است. این محاصره در دسترس بودن سوخت، غذا و دارو را کاهش می‌دهد که به افزایش تعداد شهروندان نیازمند دریافت کمک منجر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *