بررسی وضعیت امیکرون در کشور؛ چه زمانی به قله پیک ششم خواهیم رسید؟

11:13 - 29 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۷۲۵۰
کارشناسان معتقدند که قبل از نیمه اسفند ۱۴۰۰ قله پیک ششم را تجربه می‌کنیم و این پیک احتمالاً هفته اول فروردین سال آینده ادامه دارد.

- تسنیم نوشت: در شرایطی کارشناسان نسبت به جهش ناگهانی آمار‌های کرونایی در دوره پیک ششم با فعالیت گسترده ویروس جهش یافته آفریقایی هشدار می‌دهند که برآورد‌های تازه نشان می‌دهد تا قبل از نیمه اسفند ۱۴۰۰ به قله این پیک می‌رسیم.

کارشناسان با اشاره به بررسی‌های آماری و همچنین درنظر گرفتن رفتار ویروس امیکرون در ایران معتقدند روند افزایشی نرخ ابتلای روزانه و همچنین صعود سایر شاخص‌های همه‌گیری تا نیمه اسفند ۱۴۰۰ همچنان سیر صعودی داشته و احتمالاً این پیک تا هفته اول فروردین ۱۴۰۱ ادامه دارد.

در این زمینه یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت چندی قبل در یک برنامه تلویزیونی رسماً اعلام کرد برآورد‌های انجام شده بیانگر این نکته است که احتمالاً قله پیک ششم در هفته ابتدایی اسفند ۱۴۰۰ تجربه خواهد شد.

این درحالی است که گروه یاد شده تاکید می‌کنند البته این برآورد‌ها براساس داده‌های فعلی و رفتار ویروس ثبت شده‌اند، اما واقعیت اینجاست که کاهش سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر ۶۰ درصد در شرایطی که همواره اعلام شده است قدرت سرایت امیکرون بسیار بالاست می‌تواند تمام معادلات موجود را دستخوش تغییرات معناداری کرده و بحران همه‌گیری با ویروس جهش یافته آفریقایی را تشدید کند.

کارشناسان بهداشت و درمان درباره دوره پایانی پیک ششم نیز معتقدند آنطور که گفته شد کاهش سطح رعایت پروتکل‌ها و البته افزایش تردد‌ها در سطح شهر‌ها و بین شهر‌ها به واسطه نزدیک شدن به ایام پایانی سال نشان می‌دهد که تا اواسط فروردین ۱۴۰۱ پیک فعلی ادامه داشته و تا قبل از رسیدن به دوره نزولی پیک باید منتظر آمار‌های غافلگیر کننده‌ای در زمینه همه‌گیری و نرخ ابتلای روزانه باشیم.

به گفته این گروه جهش ناگهانی آمار نرخ ابتلای روزانه اوایل اسفند ۱۴۰۰ به‌گونه‌ای بود که یکباره و در دوره‌ای کوتاه تعداد مبتلایان کرونا ۲ برابر شد که در واقع آغاز زنجیره تغییرات آماری در پیک ششم بود و البته صعودی شدن نرخ بستری در مراکز درمانی و بخش مراقبت‌های ویژه شاهد مثال این روند است یعنی شکل‌گیری زنجیره تغییرات و تجربه آمار‌های بیش از ۳۰ هزار ابتلا دور از انتظار نیست و حتی گروهی براین باورند که قله پیک ششم نرخ ابتلای روزانه حدود ۷۰ هزار نفر است.

واقعیت آماری چیست؟

در این زمینه بد نیست برای رسیدن به نتیجه‌ای منطقی از شرایط فعلی در دوره همه‌گیری کرونا نیم نگاهی به جداول آماری در سه نقطه مشخص باشیم، یعنی نقاطی که می‌توانند تعیین کننده شرایط آینده فعالیت ویروس امیکرون در سراسر کشور باشند. به این ترتیب مقایسه آمار‌ها را در نقطه ابتدایی ۱۴ بهمن؛ نقطه میانی ۱۸ بهمن و نهایتاً روز گذشته یعنی بیست و هشتمین روز بهمن ۱۴۰۰ مدنظر گرفته‌ایم.

در نگاه اول اگرچه نرخ ابتلای روزانه کرونا از نقطه ابتدایی تا نقطه پایانی سیر نزولی به خود گرفته و تقریباً نصف شده است، اما واقعیت امر اینجاست که سایر شاخص‌ها روند صعودی قابل توجهی یعنی معادل ۱۸.۲۲ درصد داشته به صورتی که نرخ بستری در مراکز درمانی دو هفته قبل ۱۹۸۱ مورد بوده که هفت روز بعد یعنی ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ به رقمی معادل ۲۷۰۶ نفر رسیده و نهایتاً رقم ۲۳۴۲ نفر را ثبت کرد.

این درحالی است که در شاخص ورود بیماران به بخش مراقبت‌های ویژه واقعیت به شکلی معنادار نگران کننده می‌شود، چون در دوره مورد نظرمان شاهد جهشی معادل ۹۳.۳۱ درصد بوده‌ایم؛ چون در ابتدای دوره ۱۹۴۵ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بوده‌اند که در میانه راه ۲۶۱۵ مورد بستری در این بخش دیده می‌شود درحالی که آخرین آمار منتشر شده در دوره مورد نظر ما رقم ۳۷۶۰ نفر در کارنامه پیک ششم کرونا در کشورمان وجود دارد.

به گفته کارشناسان بهداشت و درمان واقعیت ماجرا در آخرین شاخص یعنی تعداد نرخ مرگ و میر روزانه خودنمایی می‌کند به صورتی که آمار ۶۱ مورد فوتی در ابتدای دوره تنها هفت روز بعد به رقمی معادل ۱۰۴ نفر رسیده و نهایتاً دو هفته بعد با جهشی معادل ۱۹۸ درصد تعداد موارد فوتی ناشی از ویروس منحوس ۱۸۲ مورد رسماً اعلام شد.

این گروه تاکید می‌کنند واقعیت اینجاست که وقتی اعلام می‌شود نرخ مشارکت مردمی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تکمیل مراحل واکسیناسیون با سه دز واکسن معتبر کاهش یافته یعنی باید به زودی دوباره شاهد شکل‌گیری چرخه‌ای صعودی با ارقامی قابل توجه باشیم، چون بار‌ها اعلام شده است که روند افزایش تعداد بیماران در دوره فعالیت ویروس امیکرون تصاعدی خواهد بود.


برچسب ها: کرونا امیکرون

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *