لزوم مدیریت فرزندان در فضای مجازی / پرهیز از فرزندپروی منفعلانه

7:30 - 29 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۷۰۲۱
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با انتقاد از سبک فرزند پروری منفعلانه گفت: برخی از والدین برای سلب مسئولیت از خود و به اصطلاح برای اینکه مزاحمت کمتری از سوی فرزند متوجه آن‌ها باشد به شکلی بی قید و بند فرزاندانشان را در فضای مجازی رها می‌کنند.
ابراهیم نعیمی در گفت‌وگو با میزان در مورد آسیب های فضای مجازی برای دانش آموزان گفت :واقعیت این است که ابزار هوشمند همچون موبایل و تبلت به دلیل ایجاد لذت های سمعی و بصری جذابیت فوق العاده ای را برای افراد ایجاد کرده است .
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: با توجه به آموزش های غیر حضوری در مدارس و دانشگاه ها و لاینفک شدن این ابزار در زندگی روزمره دانش آموزان وابستگی بسیار زیادی به این فضا برای کودکان و نوجوانان ایجاد شده است .
 
وی در مورد نگرانی خانواده ها از اثرات منفی استفاده از فضای مجازی و ارتباطات مجازی برای فرزندانشان گفت :یکی از شیوه های فرزند پروری سبک منفعلانه آن است، برخی از والدین برای سلب مسئولیت از خود و به اصطلاح برای اینکه مزاحمت کمتری از سوی فرزند متوجه آن ها باشد به شکی بی قید و بند فرزاندانشان را در این فضا رها می کنند.
 
وی در ادامه گفت :روش صحیح مدیریت استفاده فرزندان از این فضا است، اگرچه که برای حذف و یا کاهش استفاده از این  فضا والدین باید جایگزین مناسبی را به فرزندان ارائه دهند و رویکرد آن ها در مقابله با اثرات منفی این فضا رویکرد سلبی نباشد . کلاس های آموزشی فوق برنامه و یا حتی گذراندن اوقات بیشتر با فرزندان می تواند جایگزین مناسبی در این زمینه باشد .

 نعیمی گفت: علاوه بر آسیب‌های جسمانی فضای مجازی همچون عدم تحرک ،چاقی ،بیماری های چون دیابت فشار خون ،آسیب های گردنی و مشکلات چشمی بخش دیگری از آسیب‌ها آسیب روانی است .
 
وی در پایان گفت: عمده دانش آموزان به واسطه روحیه و معصومیت درونی معمولا صادقانه وارد فضای مجازی شده و اغلب مورد سو استفاده افراد قرار می‌گیرند، لذا آگاهی بخشی به دانش آموزان و آموزش صحیح مدیریت این افراد در استفاده از شبکه های اجتماعی لازم و ضروری به نظر می رسد .
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *