دادستان کل کشور در مراسم معارفه دادستان جدید زنجان: یکی از وظایف اصلی دادستان‌ها حضور در جمع مردم است

12:43 - 27 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۶۹۱۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
دادستان کل کشور در مراسم معارفه دادستان جدید زنجان، گفت: یکی از وظایف اصلی دادستان‌ها حضور در جمع مردم است.
- مراسم معارفه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان زنجان با حضور حجت الاسلام و المسلمین منتظری برگزار شد.

در این مراسم از زحمات و تلاش‌های حجت الاسلام و المسلمین محسن کرمی تقدیر و بهروز عباسی به عنوان دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان زنجان معرفی شد. همچنین حجت الاسلام و المسلمین کرمی در حکمی به ریاست سازمان قضایی استان قم منصوب شد.

دادستان کل کشور در این مراسم ضمن تبریک اعیاد رجبیه و شعبان، مصادف شدن این مراسم را با این ایام خجسته به فال نیک گرفته و اظهار کرد: امیدوارم شروع کار دادستان جدید استان به یمن این ایام فرخنده همراه با توفیقات روز افزون بوده و بتواند از تجریبات دادستان سابق استان بیشترین بهره را برده و به نحو مناسبی خدمتگزار مردم باشند.

وی گفت: دادستان جدید استان باید از همین ابتدا کار را با تلاش و کوششی جدی آغاز کرده و به دنبال رفع موانع و مشکلات استان باشد.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری ادامه داد: یکی از وظایف اصلی دادستان‌ها حضور در جمع مردم و ارتباط داشتن با بدنه مردم است. دادستان به عنوان مدعی العموم وظیفه دارد هرجا که حقی از مردم تضییع شد در میدان بوده و به حقوق مردم رسیدگی و با افراد متخلف و مجرم برخورد جدی کند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه یکی دیگر از وظایف دادستان‌ها که دادستان استان زنجان هم باید به آن توجه کند بحث حقوق عامه است. حقوق عامه مصادیق گسترده‌ای دارد و شرایط اقتضا می‌کند با همدلی و همراهی سایر دستگاه‌ها بتواند از حقوق عامه صیانت کند.

وی خاطرنشان کرد: حقوق عامه موضوعی نیست که صرفا مربوط به دستگاه قضایی باشد بلکه سایر قوا هم باید کمک کنند و از همه مسئولان درخواست دارم که در باب احیا و صیانت از حقوق عامه کمک کنند و اجازه ندهند هیچی حقی از حقوق عامه مردم مورد تعدی قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری بر حمایت از بنگاه‌های اقتصادی هم تاکید کرد و گفت:شرایط اقتصادی کشور ایجاب می‌کند همه دستگاه‌ها در میدان عمل باشند تا بتوانیم به چرخش چرخ اقتصادی کمک کنیم. ما در دستگاه قضایی در کنار دستگاه‌های اجرایی و متولی اقتصاد کشور هستیم تا شرایط اقتصادی کشور بهبود یابد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه وظایف دادستان بسیار گسترده است، افزود: دادستان نیازمند همراهی و حمایت ریاست دادگستری استان، دستگاه‌های اجرایی و دیگر سازمان‌ها و مراکز است. ما هم در مرکز حامی و پشتیبان دادستان‌های مراکز استانی هستیم تا بتوانند به وظایف و تکالیف قانونی خود به درستی عمل کنند.

وی در ادامه به برخورد با بانک‌های متخلف هم اشاره داشته و گفت: یکی از راه‌های کمک به صنایع تولیدی همکاری بانک‌ها با این مراکز است. بانک‌ها نسبت به اجرای قانون باید اهتمام داشته باشند و تصمیم داریم که در برخورد با بانک‌های متخلف ورود جدی داشته باشیم. بانک‌ها باید نسبت به وظایف قانونی خود عمل کنند. البته معتقدیم که بانک‌ها باید حافظ منافع سپرده سرمایه گذاران خود که مردم هستند باشند، اما لازم است این نقدینگی را به سمت و سوی تولید و حمایت از بنگاه‌های اقتصادی هدایت کنند.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با بیان اینکه روند آزادسازی سواحل و بستر رودخانه‌ها خوب بوده و این یک امر لازم می‌باشد گفت: طبیعتا این مسئله اولویت اول مردم و دستگاه قضایی و دستگاه‌های اجرایی نیست که صرفا بخواهیم به این اقدامات بسنده کنیم بلکه باید به فکر ضروریات زندگی مردم و رفع مشکلات و گرفتاری‌های آنان باشیم.

میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌ها در دادسرا از ۷۲ روز به ۵۸ روز تقلیل پیدا کرده است

رئیس دادگستری زنجان نیز در این مراسم، گفت: در مدت ۲ سال و ۷ ماه و ۲۶ روز که در خدمت حجت الاسلام کرمی دادستان سابق زنجان بودیم، اقدامات بسیار خوبی در استان زنجان اتفاق افتاد، چه در حوزه درون سازمانی و چه در حوزه برون سازمانی. در حوزه حقوق عمومی، نظارت بر ضابطان قضایی، حفظ حقوق بیت المال، مبارزه با فساد اقدامات بسیار ارزشمندی انجام شد که از اقدامات وی کمال تشکر و قدردانی را دارم.

حجت الاسلام و المسلمین اسماعیل صادقی نیارکی اظهار کرد: در این مدت با مساعدت دادستان کل کشور و دستورات ایشان در حوزه نیروی انسانی، شاهد افزایش کادر قضایی بودیم. زمانیکه حجت الاسلام کرمی مسئولیت را برعهده گرفتند فقط شعب تحقیق حدود ۹۰۰۰ پرونده داشت که اکنون به ۳۵۳۰ پرونده رسیده است که کاهش ۶۰ در صدی دارد و اقدام بی نظیری است.

وی ادامه داد: در بحث زمان رسیدگی به پرونده‌ها علی رغم کثرت و تراکم کار، میانگین زمان رسیدگی از ۷۲ روز به ۵۸ روز در دادسرا تقلیل پیدا کرده است یعنی زمان رسیدگی ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است. اطاله دادرسی یک زمانی مطالبه مردم بود که آن هم با تدبیر دادستان زنجان حل شده است.

رئیس شورای قضایی استان زنجان گفت: مهمترین بخش که مورد تاکید دادستان کل کشور بود موضوع اتقان آرا و دقت در رسیدگی‌ها بود که در دادسرا‌ها مورد توجه ویژه قرار گرفته بود. امروز که در خدمت شما هستیم نقض قرار‌های دادسرایی ۱۴ درصد است که نسبت به گذشته ۴ درصد کاهش پیدا کرده که آمار بسیار خوبی است.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی نیارکی تاکید کرد: در حوزه مبارزه با فساد موضوع پرونده شهرداری زنجان از دیگر اقدامات خوب و ماندگار دادستان زنجان بود، البته خود پرونده و عمل خوب نبود، اما مقابله با آن بسیار خوب بود. در تعاونی‌ها و در برخی از دستگاه‌های خدمات رسان انحرافاتی صورت گرفته بود و که با تدابیر دادستان زنجان اقدامات خوبی صورت گرفت.

رئیس کل دادگستری استان زنجان، افزود: در حقوق عمومی اقدامات خوبی صورت گرفت که سرآمد آن‌ها تعیین و تکلیف پسماند روی بود. حمایت از تولید نیز از دیگر اقدامات دادستان زنجان بود طوری که بیش از ۲۱ واحد صنعتی تعطیل شده با حمایت دستگاه قضایی استان به چرخه تولید برگشت.

وی از همه اقدامات حجت الاسلام و المسلمین کرمی تقدیر و تشکر کرد و گفت: بهروز عباسی بعنوان دادستان جدید جنس کار را به خوبی می‌داند. قبلاً تجربه دادستانی داشته، در بخش‌های مختلف اقدامات خوبی انجام داده است و با شناختی که از ایشان دارم ان شالله در همین مسیر با جسارت، قدرت و اقتدار ادامه خواهند داد.


برچسب ها: زنجان معارفه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *