اعیاد اسلامی مهمترین عید "افغان ها"

15:50 - 02 مهر 1394
کد خبر: ۷۹۶۶۹
"عید قربان"، مهمترین عید مردم افغانستان است. تعطیلات عید قربان در این کشور چهار روز است. عید فطر دیگر عید اسلامی پس از عید قربان نیز سه روز تعطیل است. افغان ها به رغم مشکلات متعدد هیچگاه سنت های اعیاد اسلامی را فراموش نمی کنند.
اعیاد اسلامی مهمترین عید به گزارش به نقل از خبرگزاری ایرنا ، تعطیلات رسمی افغانستان به مناسبت عید قربان، از روز عرفه یک روز قبل از این عید قربان آغاز می شود و تا چهار روز ادامه دارد. روز عرفه برای مردم افغانستان دارای اهمیتی فوق العاده است. اغلب مردم این کشور به ویژه جوانان، روز عرفه را روزه می گیرند و با حضور در مساجد به نیایش می پردازند.
مردم هر منطقه در روز عید قربان نماز عید را در مسجد منطقه خود به جا می آورند و دعا و نیایش در این روز هم یکی از سنت های فراموش نشدنی مردم افغانستان است و همزمان شهرها شاهد برگزاری جشن های باشکوه ملی در قالب بازی ها خواهند بود.
شهروندان افغان از یک هفته مانده به عید سعید قربان، خود را برای ورود به این روز مبارک و انجام آیین ها و سنت های ویژه این ایام آماده می کنند. اقشار مختلف مردم برای خرید لباس نو، آجیل و شیرینی به خیابان ها سرازیر می شوند و بازارهای شهرهای مختلف این کشور تصویری مملو از جمعیت فقیر و غنی را در حال خرید به تصویر می کشد.
ناتوانی مالی اغلب مردم افغانستان، عاملی برای بازداشتن آنان از سنت های اسلامی و ملی نمی شود و بیشتر مردم با وجود تنگدستی به خرید لباس و زیورآلات می روند و آجیل و شیرینی را در مهمترین اولویت های خرید خود می گنجانند تا از میهمانانی که در این ایام به خانه آنان می آیند، پذیرایی کنند.
یک شهروند افغان می گوید: برخی از مردم با قرض از دیگران یا دریافت وام، متحمل هزینه می شوند تا بتوانند خریدهای ویژه ایام عید سعید قربان را انجام دهند.
"رامین زمانی" به خبرنگار ایرنا در کابل می گفت: مغازه های شیرینی فروشی شبانه روز مشغول پخت شیرینی هستند و مردم برای خرید شیرینی از برخی شیرینی فروشی های صاحب نام، باید از چند روز قبل سفارش بدهند، در غیر این صورت قادر به تهیه شیرینی مورد نظر خود نخواهند بود.
او گفت: مردم در ایام عید قربان، از خیاطان برای دوختن لباس نو محلی، از قصابان برای کشتن گوسفند و از شیرینی فروشان برای خرید شیرینی وقت قبلی می گیرند.
این شهروند افغان افزود: شیرینی فروشی های کابل در این ایام با نام نویسی از مشتریان، سفارش های متنوع و متعددی را به ثبت می رسانند و ساعتی را یک یا دو روز قبل از فرا رسیدن روز عرفه برای آنان تعیین می کنند تا برای تحویل شیرینی مراجعه کنند.
مردم افغانستان در روزهای تعطیل عید قربان لباس نو به تن می کنند و به دید و بازدید از اقوام و آشنایان می روند و فرارسیدن عید سعید قربان را به یکدیگر تبریک می گویند. آنان هنگام تبریک گفتن عبارت "داخل حاجی ها و غازی ها" را به کار می برند. یعنی حج یا ثواب حاجی ها و غازی ها نصیب شما شود. "غازی ها" لقبی است که برای مجاهدان در افغانستان به کار برده می شود.
آن دسته از مردم افغانستان که از توانایی مالی برخوردار هستند، در این ایام سنت قربانی کردن یک یا چند گوسفند را به جا می آورند و اغلب آنان گوشت قربانی را مطابق آیین نیاکان خود به سه قسمت تقسیم می کنند تا هر قسمت را برای خود، آشنایان و همسایگان و تهیدستان کنار بگذارند.
حاشیه بسیاری از خیابان های شهرهای مختلف افغانستان، از جمله کابل پایتخت از یک هفته قبل از فرارسیدن عید سعید قربان به محلی برای فروش گوسفندان تبدیل می شود.
شهروندان کابل می گویند: در آستانه عید سعید قربان قیمت برخی اقلام مانند گوسفند، پارچه، آجیل و شیرینی نسبت به روزهای دیگر افزایش فاحشی پیدا می کند و قیمت تنقلات بسیار بیشتر از روزهای دیگر خواهد بود.
کشور افغانستان یکی از تولید کنندگان خشکبار از قبیل گردو، بادام، پسته و برگه های زردآلو و انجیر است. قیمت برخی از خشکبارهای افغانستان بسیار گران تر از اقلام مشابه خارجی است.
جوانان همراه با خانواده های خود در مناطق تفریحی و بوستان های افغانستان در روز عید سعید قربان به جشن و پایکوبی می پردازند و عملیات انتحاری و خودروهای بمب گذاری شده در مناطق مختلف این کشور نیز در طول سه دهه گذشته مانع از جشن آنان در این روز خجسته و مبارک نشده است.
نیروهای امنیتی و پلیس افغانستان در این روزها تدابیر ویژه ای را تدارک می بینند تا مردم بتوانند با آرامش خاطر در مناطق تفریحی و پارک ها، ساعت ها و روزهای خوشی را پشت سر بگذارند.
همزمان با برگزاری جشن های روز عید سعید قربان، مردم شهرهای مختلف افغانستان به ویژه مردم استان های شمالی به بازی ملی مشهور این کشور به نام "بزکشی" می پردازند.
سوارکاران که در این بازی به آنها «چاپ اندازها» می گویند، باید پیکر بز یا گوسفندی را که سر آن بریده شده است، به دایره ای که قبلا در زمین بازی مشخص شده و دایره «حلال» نام دارد، منتقل کنند. سوارکار یا چاپ اندازی که زودتر از دیگران بتواند این گوسفند را به مقصد برساند، فاتح میدان خواهد بود.

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *