رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بن‌بستی در وین نیست/ اجلاس اوپک گازی به زودی در قطر برگزار می‌شود

10:55 - 25 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۶۵۰۳
دسته بندی: سیاست
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه بن‌بستی در وین نیست مذاکرات همانند گذشته در حال انجام است گفت: ایران تصمیم سیاسی خود را سال‌ها قبل با باقی ماندن در برجام گرفته و حالا نوبت طرف مقابل است.

- «سعید خطیب‌زاده» امروز در یک نشست خبری ضمن تبریک ولادت حضرت علی (ع)، در مورد تعلل آمریکا در مذاکرات وین، اظهار داشت: بن‌بستی در وین نیست مذاکرات همانند گذشته در حال انجام است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: گفت‌وگو‌ها وقتی به حوزه‌های جدی می‌رسد، مذاکرات سخت می‌شود و همه طرف‌ها باید تصمیم‌های سخت بگیرند. هیئت ایرانی در زمان تنفس، پروپوزال خود را به بحث گذاشت. آنچه امروز در وین در جریان است گفت‌وگو در خصوص مسائل باقیمانده است که باید تصمیمات سیاسی گرفته شود. ایران تصمیم سیاسی خود را سال‌ها قبل با باقی ماندن در برجام گرفته است و حالا نوبت طرف مقابل است.

وی بیان کرد: فاصله ما تا توافق رابطه معکوس با اراده طرف مقابل دارد؛ هرچقدر اراده آمریکا و سه کشور اروپایی بالا برود، فاصله رسیدن به توافق کمتر می‌شود.

خطیب‌زاده افزود: گفت‌وگوها وقتی به حوزه‌های جدی می‌رسد، مذاکرات سخت می‌شود و همه طرف‌ها باید تصمیم‌های سخت بگیرند. هیئت ایرانی در زمان تنفس، پروپوزال خود را به بحث گذاشت. آنچه امروز در وین در جریان است گفت‌وگو در خصوص مسائل باقیمانده است که باید تصمیمات سیاسی گرفته شود. ایران تصمیم سیاسی خود را سال‌ها قبل با باقی ماندن در برجام گرفته است و حالا نوبت طرف مقابل است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: فاصله ما تا توافق رابطه معکوس با اراده طرف مقابل دارد؛ هرچقدر اراده آمریکا و سه کشور اروپایی بالا برود، فاصله رسیدن به توافق کمتر می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات مذاکره کننده ارشد چین مبنی بر اینکه در مرحله نهایی مذاکرات هستیم، گفت: اگر طرف اروپایی و آمریکا امروز به ابتکارات ایران پاسخی در چارچوب برجام بدهند، همین فردا توافق در وین را اعلام می‌کنیم. اگر آمریکا و طرف اروپایی اراده نشان دهند، فاصله رسیدن به توافق کمتر می‌شود. زمان رسیدن به توافق یک رابطه معکوسی با اراده طرف‌های غربی دارد.

خطیب‌زاده در مورد سفر رئیس جمهور به قطر گفت: اجلاس اوپک گازی به زودی در قطر برگزار می‌شود. در خصوص سفر‌های آقای رئیسی از دفتر ایشان پیگیری کنید.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سؤال که آمریکا نمی‌تواند برای احیای برجام قوانین خود را تغییر دهد و به ایران تضمین دهد که دولت بعدی آمریکا از برجام خارج نمی‌شود، با توجه به این موضوع ایران بازهم خواهان تضمین است، گفت: به همین دلیل که شما گفتید ما به دنبال تضمین عینی هستیم تا ایالات‌متحده بار دیگر جهان را به بازی نگیرد.

وی افزود: آمریکا پیش‌ازاین نشان داد که قابل‌اطمینان نیست. همه تحریم‌ها باید مطابق برجام برداشته شود و برای ما مهم نیست که دارای چه برچسبی هستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد اینکه هفته گذشته شاهد مذاکرات قضایی ایران و عراق در خصوص پرونده ترور سردار سلیمانی بودیم، آخرین اقدامات دستگاه دیپلماسی در این رابطه چیست، گفت: آقای امیرعبداللهیان از روز آغاز به کارشان این موضوع را پیگیری کرده‌اند و در سفر‌های ایشان به عراق این موضوع به‌عنوان یکی از موضوعات اصلی مطرح شد.

وی خاطرنشان کرد: کمیته‌ای برای این کار مشخص‌شده است و معاون بین‌الملل دستگاه قضا نتایج این جلسات را به سمع مردم رسانده است. نتایجی که تا امروز به‌دست آمده قابل‌توجه بوده است.

خطيب زاده درباره دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان نیز اظهار داشت: تحول جدیدی نداریم و ایران آمادگی خود را داشته است این نشست را برگزار کند. هر کس اشتباه محاسباتی کند نتیجه آن خوب نخواهد بود. منتظر اراده ریاض هستیم برای ازسرگیری این گفت‌وگوها و اعلام آمادگی هم کردیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سؤال که در برخی کشورها جلوی راهپیمایی ۲۲ بهمن گرفته شده است، اظهار کرد: در برخی کشورها مجوزهای کرونایی داده نشده است و در برخی صحبت کردیم و مجوزها اخذ شده است. اما به صورت عمومی در این خصوص مشکلی نداشتیم.

خطیب‌زاده درباره توئیت شمخانی و تماس تلفنی‌اش با علی باقری، اظهار داشت: اجازه دهید آقای شمخانی درباره توئیت‌هایشان توضیح دهند و بهتر می‌توانند تبیین کنند نظرشان چه بوده است.

وی ادامه داد: من هم با آقای باقری امروز صبح صحبت کردم. تحولات در وین به نقطه‌ای رسیده که سختی دارد موضوعات مهم و کلیدی است و با حساسیتی از سوی همه پیگیری می‌شود. یکسری پیشنهادات ایران داده و یکسری پیشنهادات طرف‌های مقابل داده‌اند و این‌ها در فرآیند‌های مذاکراتی طبیعی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت:‌ خیلی نباید به برخی فضاهای رسانه‌ای توجه کرد. نه آن روزی که بعضی‌ها دوست دارند تصویر را گل و بلبل نشان دهند و نه آن روزی که برخی تلاش دارند مسیر را سنگلاخ نشان دهند. مذاکرات پیچیده سخت و موضوعات کلیدی رسیده است. موضوعات اختلافی در میان است و نیازمند تصمیمات سیاسی و جدی از سوی واشنگتن هستیم.

خطیب‌زاده در خصوص موضوع تبادل زندانیان دو تابعیتی و اینکه آیا این مسئله در وین مطرح شده است، گفت: موضوع زندانیان یکی از موضوعات جدی بوده که همیشه در دستور کار بوده و از بعد انسانی در اولویت قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: متأسفانه توافقی به دست آمد که طرف آمریکایی در شب اجرای آن سر باز زد. الان هم این موضوع در مسیر موازی وین در جریان است، اما طرف آمریکایی هنوز تصمیم قطعی در این خصوص اتخاذ نکرده است. در این حوزه هم میانجی داشته‌ایم و هم پیام‌هایی رد و بدل شده است.

وی در خصوص مصادره کردن پول‌های مردم افغانستان توسط آمریکا نیز گفت: ایالات‌متحده اولین باری نیست که به غارت اموال کشور‌های دیگر دست می‌زند.

خطیب‌زاده با بیان اینکه باور امریکا این است که مالک مایملک همه دنیاست و هرگاه اراده می‌کند می‌تواند دادگاه برگزار کند، حکم صادر کند و اموال دیگران را ضبط کند، افزود: این رویکرد گردنکشانه و یک‌جانبه از سوی ایالات متحده، اولین باری نیست که اتفاق می‌افتد، اما زشتی آن اینجاست که به کشوری تجاوز کرده، میلیارد‌ها دلار خسارت مستقیم زده و چندین تریلیون دلار خسارت غیرمستقیم و هزینه هم برای مالیات‌دهندگان خود و هم برای مردم مظلوم و بی دفاع افغانستان ایجاد کرده است.

وی گفت: آمریکا هنگام خروج تمام زیرساخت‌های افغانستان را یا تخریب کرده یا رها کرده تا از بین بروند. آن وقت بازهم به اندک بضاعت مردم افغانستان رحم نمی‌کند و به بهانه واهی آن‌ها را ضبط می‌کند. این اقدام نه تنها شرم آور که اقدامی ضد بشری و ضد انسانی است. ایران از این اقدام مشمئزکننده اعلام بیزاری می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص ادعای سخنگوی وزارت جنگ آمریکا گفت: ما نگران جان انسان‌های معصومی هستیم که هفت سال جنگ خانمان‌سوز به آن‌ها تحمیل شده است. ما نگران کودکانی هستیم که در قحطی غذا و دارو به سر می‌برند. کسانی که سلاح‌های پیشرفته و مشاوره این جنگ را فراهم کردند نمی‌توانند در مقام خیرخواه قرار بگیرند. این چرخه خشونت باید متوقف شود.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سؤال آیا تسهیلاتی برای نخبگان افغانستانی مقیم ایران در نظر گرفته شده است، گفت: ایران میزبان بیش از ۴.۵ میلیون اتباع افغانستانی است و بسیاری از این افراد نخبگانی هستند که ایران را انتخاب کرده‌اند و نهاد‌های بسیاری در ایران حامی این افراد هستند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران البته شرایط سختی دارد و شما نمی‌بینید کشوری که تحت فشار و تحریم باشد، در عین حال تعداد بسیاری از پناهجویان را میزبانی کند.

خطیب زاده در مورد اقدامات حساسیت‌برانگیز سفیر روسیه در ایران و اینکه آیا او تذکری از سوی دستگاه دیپلماسی ایران دریافت کرده است، گفت: روابط ایران و روسیه چند لایه، چند بعدی و مشارکت راهبردی است.

وی ادامه داد: سفر آقای رئیسی به روسیه و ملاقات طولانی و پر نکته انجام شده میان دو رئیس‌جمهور، برنامه‌هایی که برای گسترش روابط وجود دارد، هم پیمانی‌ها در حوزه‌های مختلف بین‌المللی و حمایت‌هایی که ۲ کشور از مواضع یکدیگر صورت می‌دهند همه نشان از هم‌راستایی در حوزه سیاست خارجی میان ۲ کشور همسایه دارد.

وی گفت: طبیعی است که ما باید همه تلاش خود را انجام دهیم که یک روابط ممتاز میان دو طرف ایجاد شود.

خطیب زاده بیان کرد: هر دیپلمات پخته و هر سفیری می‌داند که نباید اقدامی انجام دهد که افکار عمومی مردم کشور میزبانش که میزبان خوبی هم هستند را جریحه‌دار کند که با روابط ممتاز هم خوانی ندارد و طبیعی است که از مجاری خودش منتقل شده است.

خطیب‌زاده درباره سفر وزیر خارجه ایرلند به تهران و بازگشایی سفارت ایرلند در تهران خاطرنشان کرد: سفیر ایرلند دیروز رونوشت استوارنامه خود را تقدیم وزیر خارجه کشورمان کرد و کاردار موقت ایرلند مدتی است در ایران مستقر است و مقدمات بازگشایی سفارت در حال انجام است. سفر وزیر خارجه ایرلند در راستای گسترش روابط فیمابین انجام می‌شود و امیدواریم در اولین فرصت برنامه بازگشایی سفارت ایرلند عملیاتی شود.

وی درباره روند مذاکرات وین گفت: مادامی که در تمامی چهار حوزه به توافق نرسیم نمی‌توانیم بگوییم در هیچ حوزه‌ای پیشرفت کردیم. این‌ها ظروف متصل به هم هستند.

خطیب‌زاده بیان کرد: در موضوعات هسته‌ای حفظ و صیانت از دستاورد‌های دانشمندان جوان را نمی‌تواند نادیده گرفته شود. در خصوص رفع تحریم‌ها باید تمامی محقق شود. برخی موضوعات در این حوزه باقیمانده که نیازمند تصمیم سیاسی است.

خطیب زاده بیان کرد: در حوزه راستی آزمایی پیشرفت‌هایی داشتیم و ایده‌ها تبدیل به کلمه و کلمات تبدیل به فرآیند‌های اجرایی شده و در حوزه اخذ تضامین به بخش‌های مختلفی تقسیم شده است تا جایی که ممکن بوده گفت‌وگو‌ها انجام شده و در این حوزه موضوعات باقیمانده است. این‌ها همه با هم در یک فضای مرتبط با هم حرکت می‌کند.

وی در مورد سفر وزیر خارجه ایرلند و محور گفت‎‌وگو‌ها بیان کرد: در سفر وزیر خارجه ایرلند یکی از مباحث مورد گفت‌وگو نقش ایرلند به عنوان تسهیل کننده قطعنامه ۲۲۳۱ در مورد برجام است.

خطیب‌زاده درباره اتهامات بی اساس وزیر امور اسلامی عربستان سعودی بیان کرد: این اظهارات خیلی بی ارزش است و از این اظهارات مهندسی شده و با اهداف خاص کم نشنیدیم. این اظهارات بسیار مشمئز کننده و حاکی از آن است که برخی در عربستان همچنان بر طبل نادانی می‌کوبند و سعی می‌کنند از فضا‌های بین‌المللی و جمع‌های مسلمانان استفاده و عقده گشایی کنند.

وی با بیان اینکه همه می‌دانند ایدئولوژی تکفیری چه نقشی داشته است افزود: عمیقا و قویا توصیه می‌کنم مقاماتی مثل ایشان قبل از این‌که صحبت کنند تاریخ ایران سرافراز را بخوانند و متوجه شوند که ایدئولوژی آن‌ها تا چه حد برای منطقه و جهان خسارت داشته است.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *