رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

گزارش رسانه دانمارکی از پرونده سران گروهک تروریستی «حرکه النضال»/از طراحی برای خرابکاری در ایران تا دریافت پول از رژیم سعودی

16:59 - 24 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۶۳۹۶
یک رسانه دانمارکی با انتشار گزارشی ابعاد جدیدی از پرونده گروهک تروریستی حرکه النضال را افشا کرده است.
بررسی‌های پلیس دانمارک نشان می‌دهد که سرکردگان گروهک تروریستی «حرکه النضال» ضمن حمایت از اقدام‌های تروریستی در ایران، تلاش کردند این اقدام‌ها را از دانمارکی‌ها پنهان کنند.
 
گزارش خبرگزاری دانمارکی «دی آر. دی کِی» با عنوان «شنود‌های یک ایستگاه تلویزیونی در شهر رینگستد و گفت‎وگو‌های مخفیانه در آن، پرده از حمایت از تروریسم برداشت»، نوشت که اگرچه دادگاه سه نفر از اهالی «وینگستد» پشت در‌های بسته در روز جمعه گذشته برگزار شد، اما یافته‌های «دی آر. دی کِی» از بازتولید مکالمات مخفیانه می‌تواند ابعاد دیگری از این پرونده سیاه را روشن کند.
 
در یکی از گفت و گو‌های بازیابی شده، یکی از سه مرد مذکور با نام «حبیب جبر»، پناهنده ۵۱ ساله درباره حمله، کمین، کشتار و حمایت از اقدام مسلحانه علیه ایران با دیگر اعضا صحبت می‌کند.
 
براساس حکم دادگاه، «حبیب جبر» به تعیین اهداف و تایید حملات انجام شده توسط دو گروه تروریستی که سرکردگی یکی از آن‌ها با خودش است، متهم شده است.
 
ضمن این که «تمیم فاروق بیگ»، برادر کوچکترش و «یعقوب نیسی»، داماد «حبیب جبر» نیز به دلیل حمایت از تروریسم مجرم شناخته شدند.
 
در واقع این سه نفر از چهره‌های اصلی گروهک تروریستی «حرکه النضال» هستند.
 
گزارش «دی آر. دی کِی» در ادامه آورده است که پلیس و سرویس اطلاعات دانمارک «PET» در ماه نوامبر ۲۰۱۸ تحقیق درباره فعالیت‌های این سه نفر را آغاز کرد که منجر به بسته شدن شبکه تلویزیونی و ماهواره گروهک تروریستی «حرکه النضال» در شهر «رینگستد» شد.
 
در بخش دیگری از این گزارش به گفتگو‌های مخفیانه این افراد در شهری در «نیوزیلند» اشاره شده است که براساس مستندات دادگاه «روسکیلد» نشان می‌دهد چگونه دو شاخه هلندی و دانمارکی «حرکه النضال» به منظور ایجاد بی ثباتی در ایران اقدام به بمبگذاری کنار جاده‎ای، استفاده از خمپاره و مسلسل و گروگان گیری کرده‎اند.
 
گزارش می‎افزاید که پلیس دانمارک تمام چت‌ها و شنود‌ها را با دادستانی هلند به اشتراک گذاشته و به عنوان مدرکی علیه شاخه هلندی گروهک تروریستی «حرکه النضال» مطرح کرده است.
 
بررسی‌های دادستانی هلند نیز نشان می‌دهد که «حبیب جبر» و عضو هلندی «حرکه النضال» در بازه زمانی ۱۷ آگوست تا ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۸ (۲۲ مرداد تا ۳ مهر ۱۳۹۷) درمورد حملاتی در ایران باهم گفت و گو داشته‎اند.
 
دادستانی هلند همچنین اعلام کرده که آن‌ها علاوه بر موارد یاد شده، در چت‌های خود در مورد حمله به نیرو‌های امنیتی، آتش زدن بانک‎ها، تامین تجهیزات اعضای گروه، به رگبار بستن ایستگاه‌های پلیس و ... صحبت کردند.
 
در سپتامبر ۲۰۱۸، در پی حمله گروهک تروریستی «حرکه النضال» به رژه نظامی در اهواز شماری از نظامیان و غیرنظامیان جان خود را از دست دادند.
 
«ژاکوب شارف»، رئیس سرویس اطلاعات پلیس دانمارک در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ و مدیر فعلی یک شرکت امنیتی خصوصی، گزارش «دی آر. دی کِی» را بررسی کرد.
 
وی می‎گوید «این یافته‌ها نشان می‌دهند که حبیب جبر نه تنها از وقوع اقدام‌های تروریستی اطلاع داشته بلکه نقش کنترلی برجسته‌ای نیز در رابطه با فعالیت‌های مسلحانه داشته است.»
 
«راسموس کریستین الینگ»، دانشیار دانشگاه کپنهاگ، می‎گوید «گفت و گو‌های چت، به روشن شدن نقش حبیب جبر کمک می‌کند؛ این بدان معناست که او از سازمان‌هایی حمایت می‌کند که بار‌ها مسئولیت عملیات در ایران را بر عهده گرفته‎اند؛ این اقدامات خرابکارانه، ترور و حملات خشونت آمیز هستند.»
 
گزارش همچنین تاکید می‌کند که تحقیقات پلیس دانمارک که در سند دادگاه هلند به آن‌ها اشاره شده درکی از ملاحظات گروهک تروریستی «حرکه النضال» در مورد انجام مبارزه مسلحانه را از دانمارک نشان می‌دهد.
 
گزارش «دی آر. دی کِی»، ضمن اشاره به فرآیند دادگاه «روسکیلد»، تصریح کرد که گروهک تروریستی «حرکه النضال» در شهر «رینگستد» دانمارک جلساتی را با مقام‌های سعودی و یک گروه تروریستی ترتیب داده است.
 
هدف برگزاری این نشست‎ها، حمایت از «اقدام‌ها و حملات و تامین تجهیزات نظامی از جمله راکت انداز و سلاح‌های خودکار، آموزش نظامی و تامین منابع مالی بود.»
بر اساس حکم دادگاه «روسکیلد»، «حبیب جبر»، برادر کوچکترش و دامادش برای دریافت میلیون‌ها دلار پول از سازمان اطلاعات عربستان و ارسال آن برای دو گروهک تروریستی در ایران مجرم شناخته شدند.
 
«اوا فلیوهوم»، سخنگوی وزارت خارجه دانمارک، می‎گوید «کاملا غیرقابل قبول است که گروهی از مردم اینجا در دانمارک با حمایت سرویس اطلاعاتی خارجی تروریسم را طراحی و از آن حمایت کنند؛ البته این امر عمیقا مشکل ساز و خطرناک است هم برای امنیت ما در دانمارک و هم برای امنیت سایر مردم جهان.»
 
سفارت ایران در «کپنهاگ»، در بیانیه‎ای اعلام کرد «مایه تاسف است که سرکردگان حرکه النضال قبل از افشای فعالیت‌های سیاهشان از جمله ترور، مدیریت و تامین مالی تروریسم، تاکنون توانسته‎اند در حفاظت دولت در دانمارک زندگی کنند.»
 
سفارت عربستان در «کپنهاگ» نیز از اظهارنظر در این رابطه خودداری کرده و مدعی شده که این موضوعی مربوط به دانمارک است.
 
فرآیند دادرسی پرونده «حبیب جبر» و برادر و دامادش تا ماه مارس ادامه خواهد داشت؛ البته ۱۲ سال زندان برای مجازات آن‌ها در نظر گرفته شده است.
 
عضو هلندی گر.وهک تروریستی «حرکه النضال» نیز به ۴.۵ سال زندان محکوم شده است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *