هفت سال جنگ ائتلاف سعودی اماراتی علیه یمن/مقاومت مثال زدنی یمنی‌ها در برابر متجاوزان

5:15 - 06 فروردين 1401
کد خبر: ۷۹۶۲۹۶
هفتمین سال جنگ یمن در حالی آغاز می‌شود که نیرو‌های یمنی موفق شده اند تجاوزگران را از بسیاری از مناطق تحت کنترل به عقب برانند.
سال ۲۰۲۱ به عنوان ششمین سال جنگ ائتلاف سعودی به سرکردگی عربستان، همراهی امارات و حمایت‌های بی پایان آمریکا، فرانسه، انگلیس، ...، علیه فقیرترین کشور غرب آسیا، سالی مملو از شکست‌های میدانی پی در پی برای این ائتلاف متجاوز بود.
 
جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن که در آوریل ۲۰۱۵ آغاز شد، اکنون وارد هفتمین سال خود شد.
 
این جنگ که دستیابی اهداف برای آغازکنندگانش را در پی نداشت، تنها به رقم خوردن بدترین بحران بشردوستانه جهان به اذعان سازمان ملل منجر شد اما پرسش این است که چگونه یمن پرجمعیت با اقتصاد نابسامان در برابر کارزار بین المللی هفت ساله تجاوز و محاصره دوام آورده است؟
 
مهم‌ترین پیروزی‌های نیرو‌های یمنی در برابر ائتلاف سعودی در سالی که گذشت
 
نیرو‌های یمنی که از همان نخستین ساعات آغاز جنگ و محاصره علیه کشورشان از سوی ائتلاف سعودی در برابر آن مقاومت کردند، اکنون به نیرو‌های کارآمدی تبدیل شده اند که می‌توانند علاوه بر دفاع از خاک این کشور، آینده صلح آمیز و موفقی را برای آن رقم بزنند.
 
نیرو‌های یمنی که در بازه زمانی بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ شش بار با توانایی نظامی خود را محک زده بودند، در مقابله با ارتش عربستان که تجربه عملی جنگ را نداشت، خوش درخشیدند.
 
ائتلاف سعودی در سال ۲۰۲۱ با وجود هزاران حمله هوایی، سالی مملو از شکست را از سر گذراند و شاهد تغییر نقشه کنترل میدانی برخلاف روند برنامه ریزی شده و مورد انتظار خود بود.
 
مهم‌ترین پیروزی نیرو‌های یمنی در سالی که گذشت عبارتند از: تکمیل عملیات آزادسازی استان‌های «الجوف» و «البیضاء»، مناطق شرقی و جنوبی شهر «الحدیده»، مناطق «الدریهمی»، «بیت الفقیه»، «تحیتا» در ساحل دریای سرخ و البته رسیدن به حومه «مارب».
 
البته نیرو‌های یمنی علاوه بر موفقیت‌های مذکور، چندین عملیات بازدارندگی متعادل را با هدف وادار کردن ائتلاف سعودی به توقف وحشیگری هایش علیه غیرنظامیان انجام دادند که به حصول نتیجه مورد انتظار منجر شد.
 
این رشته موفقیت‌ها ضربه سختی به ائتلاف سعودی زد.
رشد صنایع و تجهیزات نظامی یمن
 
نیرو‌های یمنی به موازات موفقیت در عرصه میدانی، دستاورد‌های نظامی جدیدی را نیز اعلام و واقعیت قدرت نظامی و توان موشکی بومی خود را برای همگان آشکار کردند.
 
رشد و توسعه تسلیحات بومی مانند اسلحه‌های تک تیرانداز شامل «ذوالفقار یک»، «ذوالفقار دو»، ...، موشک‌های کوتاه برد و میان برد توانست به نیرو‌های یمنی برای تغییر روند جنگ نابرابر ائتلاف سعودی علیه یمن کمک زیادی بکند.
 
اما باید توجه داشت که آن چه دست یمنی‌ها برای مقابله با تجاوز ائتلاف سعودی را تقویت کرد، توسعه پهپاد‌های بومی بود.
 
این پهپاد‌ها در هنگام پاسخگویی به تجاوز‌های غیرانسانی ائتلاف سعودی بسیار کارا بودند.
 
جنبه‌های نوآوارانه نظامی فعالیت‌های نیرو‌های یمنی به موازات مداخله نظامی ائتلاف سعودی را باید مهم‌ترین عامل پیشرفت در این حوزه دانست.
 
نیرو‌های یمنی که از امتیاز جنگیدن در سرزمین خود بهره‌مند هستند، با پهپاد‌ها و موشک های خود توانسته اند مزیت‌های خود را به عنوان یک ارتش چابک و سازگار بیشتر افزایش می‌دهند.
 
جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن که قرار بود در پایان هفته سوم «منصور هادی»، رئیس جمهور مستعفی یمن را به مرکز حکومت در «صنعا»، پایتخت این کشور بازگرداند، اکنون هفت ساله شد.
 
قدرمسلم زمان آن فرا رسیده که عربستان و امارات به عنوان دو مهره کلیدی ائتلاف سعودی رویکرد واقع بینانه تری در مورد یمن اتخاذ کنند.
 
عربستان اگر می‌خواهد که از باتلاق یمن خارج شود، باید مداخله نظامی خود را با تعامل اقتصادی و دیپلماتیک تجدیدنظر شده جایگزین کند.
 
شش سال گذشته از جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن به خوبی ثابت کرد که عربستان و امارات قادر به شکست دادن نیرو‌های یمنی نیستند.
 
این جنگ فقط به نیرو‌های یمنی این فرصت را داد بتوانند به انسجام و اتحادی بی سابقه برای مقابله با مهاجمان و متجاوزان برسند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *