تبعات سنگین عملیات موشکی و پهپادی نیروهای یمن برای امارات

14:53 - 24 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۶۲۷۵
عملیات اخیر ارتش یمن علیه امارات تبعات سنگینی را برای این کشور به همراه دارد.

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، اخیرا در سه نوبت عملیاتی را در عمق خاک امارات به اجرا گذاشتند.

این عملیات از سوی یگان‌های پهپادی و موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن انجام شد و خسارات قابل ملاحظه‎ای را بر جا گذاشت.

به گزارش «الجزیره»، حملات هوایی که اخیرا توسط ائتلاف سعودی-اماراتی انجام شد، اقدامی مکرر در صنعا و سایر مناطق تحت کنترل انصارالله یمن طی سال‎های اخیر بوده است.

حملات ائتلاف سعودی به جان باختن ده‌ها غیرنظامی یمنی منجر شده است.

عملیات اخیر ارتش یمن علیه امارات نخستین حمله از سال ۲۰۱۸ بود و حملات اخیر به یمنی‌ها نشان‌دهنده تغییر راهبرد امارات در یمن است، که از سال ۲۰۱۸ بر تحکیم قدرت گروه‌های مورد حمایت خود در جنوب یمن، متمرکز بود.

همچنین پیشروی‌های اخیر نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در استان «مارب» و اطراف آن تهدیدی فزاینده برای منافع امارات به شمار می‌رود.

در حالی که امارات تجربه قبلی حملات ارتش یمن را دارد، به نظر می‌رسد پهپاد‌ها و موشک‌های شلیک شده به ابوظبی در ماه ژانویه، مقام‎های ابوظبی را با «بینی خونین» مواجه کرده و شاید عاملی شگفت‌ انگیز از میزان شوک برانگیزی این حملات بوده است.

تحمل دوره‌ای از حملات مداوم ارتش یمن برای اماراتی‌ها دشوار خواهد بود، حتی اگر عواقب آن محدود باشد و اکثر پرتابه‌ها نیز رهگیری شوند.

امارات مدعی است که یک مرکز امن برای تجارت و گردشگری در خاورمیانه است، شهرتی که به راحتی با تصاویر انفجار‌ها در پایتخت این کشور آسیب می‌بیند.

این نقطه ضعفی برای امارات است که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن می‌دانند که می‌توانند آن را هدف قرار دهند.

«یحیی سریع»، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن، پس از حمله ۲۴ ژانویه این کشور به امارات، گفت «ما به شرکت‌ها و سرمایه گذاران خارجی هشدار می‌دهیم که امارات را ترک کنند؛ این کشور به کشوری ناامن تبدیل شده است.»

مقام‎های اماراتی به نظر می‌رسد که نسبت به این روایت حساس هستند و دادستان ارشد این کشور افرادی را که فیلم یا تصاویر حملات ارتش یمن را منتشر می‌کنند، تهدید می‌کند.

از زمان عملیات نیروهای یمن به ابوظبی، حملات مورد حمایت امارات در یمن به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

یک کارشناس امور بین الملل به «الجزیره»، می‌گوید «امارات مراقب بود که وجهه خود را از دست ندهد، اما انتظار می‌رود که در آینده تا حد امکان از رویارویی مستقیم و در مقیاس بزرگ بین شبه‌ نظامیان مورد حمایت خود و حوثی‌ها (انصارالله) اجتناب کنند.»

امارات تلاش خواهد کرد به تمرکز بر ایجاد نفوذ در جنوب یمن ادامه دهد و از رویارویی با نیروهای یمنی اجتناب کند، اما ایجاد این تعادل دشوار خواهد بود.

نگارنده در پایان می‎گوید به نظر می‌رسد پاسخ به عملیات نیروهای یمنی تنها محدود به حملات هوایی به یمن شده، اما این حملات پس از نخستین حمله ارتش یمن به امارات در ماه ژانویه تاکنون به جان باختن ده‌ها غیر نظامی در یمن منجر شده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *