آخرین وضعیت گفت‌و‌گو‌های وین/ طرف‌های غربی اگر مایل به توافق هستند منطقی باشند

11:51 - 24 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۶۲۶۹
دسته بندی: سیاست
گزارش‌ها حاکی از پیشرفت در مذاکرات و نگارش بخش زیادی از متن توافق نهایی می‌باشد، با این حال وصول به توافق نهایی و پایدار تنها نیازمند اتخاذ تصمیمات سیاسی از جانب طرف‌های غربی است و اگر این کشور‌ها تصمیمات لازم را خصوصا در دو حوزه رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای بگیرند، می‌توان به حصول توافق در مدت زمان کوتاهی امیدوار بود.

- علی باقری رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران روز پنج‌شنبه در دور هشتم مذاکرات هسته‌ای وین در دو دیدار جداگانه با انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها و میخائیل اولیانوف مذاکره‌کننده ارشد روسیه دیدار کرد.

مذاکره‌کننده ارشد ایران همچنین گفت‌وگوهایی با نمایندگان اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی داشت. در این دور از گفت‌و گوها سه کارگروه اقدامات هسته‌ای، ترتیبات اجرایی و رفع تحریم نیز با حضور کارشناسان ایران و گروه 1+4 تشکیل شد و در جریان آن‌ها ضمن بررسی و مرور متون مربوط به هریک از کارگروه‌ها، موارد اختلافی و ابهامات باقی‌مانده مورد بحث قرار گرفت. در مجموع، فضای جلسات برگزارشده پس از بازگشت هیأت‌ها به وین رو به جلو و سازنده ارزیابی شده است. نکته قابل ذکر اینکه در راستای سیاست دولت سیزدهم مبنی بر لزوم دستیابی به توافقی خوب و با هدف تأمین حداکثری منافع ملی کشور، علاوه بر نمایندگان سازمان انرژی اتمی که مستمرا در مذاکرات حضور داشته‌اند، در این دور از مذاکرات نمایندگانی از بانک مرکزی و وزارت نفت نیز بار دیگر به تیم مذاکره پیوستند تا مسائل فنی مورد بحث به نحو تخصصی‌تری مورد ارزیابی قرار گیرد.

گزارش‌ها حاکی از پیشرفت در مذاکرات و نگارش بخش زیادی از متن توافق نهایی می‌باشد، با این حال وصول به توافق نهایی و پایدار تنها نیازمند اتخاذ تصمیمات سیاسی از جانب طرف‌های غربی است و اگر این کشورها تصمیمات لازم را خصوصا در دو حوزه رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای بگیرند، می‌توان به حصول به توافق در مدت زمان کوتاهی امیدوار بود.

استفاده مدام رسانه‌ها و مقامات غربی از گزینه تعیین ضرب‌الأجل نیز جزئی از سیاست تکراری انداختن توپ در زمین ایران ارزیابی می‌شود.

در همین راستا از جانب طرف مقابل کوشش مستمری در جهت القای اختلاف نظر و شکاف در مورد مذاکرات در وین میان مقامات جمهوری اسلامی صورت گرفته و تلاش کرده‌اند در بازی مقصرنمایی، ایران را به عدم تصمیم‌گیری و تردید در مورد نحوه پیشبرد مذاکرات متهم سازند. در حالی که برخلاف‌ تلاش‌های مذکور هیأت مذاکره‌ ایران بر اساس دستورالعمل‌ها و اصول روشن مذاکرات را در وین پیش برده و در مورد اهداف، گفت‌وگوها، و ویژگی‌های توافق نهایی میان نهادها و مقام‌های مسئول ایران اتفاق نظر وجود دارد. گزارش مذاکرات و جزئیات گفت‌وگوها به صورت روزانه به نهادهای مربوطه منعکس شده و هم‌افزایی قابل توجهی میان دستگاه‌های مرتبط شکل گرفته است و اتفاقا این طرف مقابل و به خصوص طرف آمریکایی است که هم در سطح هیأت مذاکره کننده و هم در سطح سیاست داخلی دچار تشتت، اختلاف‌نظر و ناهماهنگی بوده و از این‌رو مسئول اصلی تعویق مکرر مذاکرات و عدم دستیابی به توافق تا امروز به حساب می‌آید.

نکته قابل ذکر دیگر اینکه همزمان با پیشرفت گفت‌وگوها در وین و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در مورد احتمال حصول توافق، تحرکات رسانه‌ای و سیاسی رژیم صهیونیستی برای اثرگذاری بر روند گفت‌وگوها افزایش یافته است. اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر لزوم تعیین ضرب‌الأجل برای گفت‌وگوها و درخواست وی از کشورهای اروپایی برای خودداری از توافق با ایران، نشانگر میزان نگرانی این رژیم از روند و سمت و سوی گفت‌وگوها در وین است.

از این رو ضروری است طرف‌های غربی در صورتی که تمایل صادقانه‌ای برای حصول به یک توافق پایدار دارند وقعی به سنگ‌اندازی‌های مکرر این رژیم ننهاده، بدون زیاده‌خواهی و صرفا با لحاظ منطق توافق در مذاکرات حاضر شوند. چرا که تنها در این صورت است که می‌توان به حصول توافقی متوازن و پایدار امیدوار بود.

 

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *