رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رئیس مجلس: پیروزی انقلاب اسلامی اوج مردم باوری امام بود

12:05 - 22 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۵۸۳۸
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی اوج مردم باوری امام خمینی (ره) بود، اظهارداشت: امام خمینی(ره) با وجود حمایت‌های آمریکا از رژیم پهلوی و بدون نگاهی به شرق و شوری سابق، انقلاب را به پیروزی رساند.
- محمدباقر قالیباف در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و یوم‌الله ۲۲ بهمن با حضور در نماز جمعه مشهد مقدس گفت: سلام و درود می‌فرستیم بر شهدا و امام شهدا. شهدایی که تا آخرین لحظه زندگی خودشان و تا آخرین قطره خونشان تردیدی در راهشان و هدفشان که احیای اسلام و عزت مسلمین بود، ایجاد نشد.

وی بیان داشت: همچنین به امام (ره) شهدا درود می‌فرستم، این مرد الهی، این مردی که جز برای خدا کلامی نگفت و جز در راه خدا گامی برنداشت، امامی که به سنت‌های الهی ایمان داشت و خداباوری او در اوج بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امام به مردم باوری، باور عمیق قلبی داشت، ادامه داد: امام (ره) به راه، مسیر و توانایی خودش اعتماد و اعتقاد داشت.

قالیباف تاکید کرد: وقتی که می‌گوییم امام (ره) به سنت‌های الهی اعتقاد و باور داشت، معنی‌اش این است که این مرد الهی در ۱۵ خرداد ۴۲ در مقابل رژیم مستبد و مورد حمایت استکبار ایستاد و یک‌تنه قیام کرد، این در حالی بود که در حوزه و دانشگاه و بسیاری از افراد نخبه جامعه به ایشان توصیه می‌کردند مبارزه با طاغوت معنی ندارد - امکانات و سربازی وجود ندارد -، اما امام (ره) با ایمان به سنت‌های الهی، که سنت‌های الهی نه تبدیل می‌شوند و نه تاویل و هیچ تغییری تا ابد پیدا نخواهند کرد، با این ایمان مسیر خودش را ادامه داد.

وی افزود: وقتی معقتدیم امام (ره) مردم‌باور و تکیه‌اش بعد از خدا به مردم است، به این دلیل است که امام (ره) در جریان مبارزه خود با طاغوت هیچ کدام از روش‌ها و گروه‌های مسلحانه را نپذیرفت و فقط با مردم سخن گفت و فقط با مردم حرف زد و نهایتا این اتفاق افتاد و در ادامه مردم به صحنه آمدند.

قالیباف با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی اوج مردم باوری امام (ره) بود، اظهارداشت: امام (ره) با وجود حمایت‌های آمریکا از رژیم پهلوی و بدون نگاهی به شرق و شوری سابق، انقلاب را به پیروزی رساند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی نماد مردم باوری و خودباوری امام بود، بیان داشت: این مصداق گفته ما می‌توانیم حضرت امام خمینی (ره) است لذا این‌ها ارکان انقلاب اسلامی، آرمان‌ها و باور‌های انقلاب اسلامی بود.

وی با بیان اینکه روز ۲۲ بهمن که روز یا یوم‌الله و روز ذکر و یاد آوری است، ادامه داد: امام (ره) یک حقیقت زنده است و انقلاب اسلامی یک باور بالنده‌ای است که هر روز با عظمت‌تر و با شکوه‌تر پیش می‌رود و این تنها یک حرکت نمادین و نمایشی نیست، بلکه یک باور حقیقی و یک حقیقت همیشه زنده است.

وی با بیان اینکه ما دو رکن سنت‌های الهی و مردم باوری را بعد از انقلاب اسلامی هم می‌بینیم، بیان داشت: ما دوران دفاع مقدس را یادمان هست. در دوران دفاع مقدس همین دو رکن و همین دو باور، یعنی باور به سنت‌های الهی ما را به پیروزی رساند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق گفته مقام معظم رهبری در مبحث جهاد تبیین، رشادت‌ها در دوران دفاع مقدس باید به جوانان گفته شود، اظهارداشت: جوانان باید بدانند مبانی و جهت‌گیری ما در کجا‌ها است و اگر امروز دچار مشکلات جدی و چالش‌های جدی هستیم، این چالش‌ها از کجا به وجود آمده است؟ و این اشکالات چه رابطه و نسبتی با انقلاب اسلامی دارد؟ لذا این‌ها مهم است که ما در جهاد تبیین به آن توجه کنیم.

قالیباف تصریح کرد: بنی صدر در ابتدای دوران دفاع مقدس که رئیس جمهور بود، باور و اعتقادی به سنت‌های الهی نداشت. باور آن این بود که اگر می‌خواهیم به دشمن تا بن دندان مسلح بتازیم، باید توانمان حداقل سه برابر دشمن باشد، لذا بنی‌صدر به دشمن حمله نمی‌کرد و حرکتی انجام نمی‌داد و نهایتا گفت که از دستمان کاری بر نمی‌آید و می‌گفت ما باید زمان بخریم تا ببینیم چه خواهد شد و به دنبال برقرار کردن یک آتش‌بس بود. اما روزی که حضرت امام فرماندهی را برعهده گرفتند، فقط چند هفته بعد، محاصره آبادان اتفاق افتاد و حصر آبادان شکست و عملیات طریق القدس و آزادی بستان رخ داد. جنگ بزرگ و عظیمی نیز در چذابه اتفاق افتاد که امام فرمودند رزمندگان ما، چذابه را جذابه کردند. آن روز‌ها شهیدانی همچون شهید علیمردانی از خراسان افتخار آفریدند و اینگونه جنگیدند که زمانی که تیر به سر او اصابت کرد به رزمندگان گفت یک گونی سر من بکشید تا روحیه دیگران تضعیف نشود و به جنگ ادامه دهید.

قالیباف با بیان اینکه رهبر انقلاب فرموده اند مکتب امام (ره) سه عنصر معنویت، عقلانیت و عدالت را دارد، گفت:مردم عزیزی که در سراسر جبهه حضور پیدا کردند، به سنت‌های الهی اعتقاد داشتند. آن زمان معنویت و عقلانیت مهم بود البته نه عقلانیت ابزاری و لیبرالیستی امثال بنی صدر بلکه عقلانیت متصل به وحی و عقلانیتی که مبتنی بر سنت‌های الهی بوده و بر اساس منافع مادی نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: عدالت نیز باید مبتنی بر اسلام باشد و نه مبتنی بر باور‌های مارکسیستی که جز انحراف چیز دیگری نیست و اینجاست که می‌گوییم انقلاب و حقیقت امام (ره) زنده است. شما هرکجای ۴۰ سال گذشته را ببینید آنجا که مبتنی بر این مبانی حرکت کردیم، امروز مایه افتخار است و اینجاست که می‌گوییم امام (ره) زنده است و یک حقیقت زنده است و انقلاب اسلامی بالنده است.

وی افزود: پشیمان‌ها که روزی با انقلاب بودند، فکر می‌کنند اشکالاتی که وجود دارد، در انقلاب اسلامی و یا در آرمان‌های امام و انقلاب وجود دارد. خیر! دقت کنید این اشکالات زمانی پیدا شد که ما از مبانی انقلاب و اهداف آن و آرمان‌ها و مکتب امام (ره) فاصله گرفتیم و این چالش‌ها برای ما درست شد.

قالیباف همچنین تصریح کرد: زمانی که با عقلِ متکی بر وحی، برنامه ریزی کنیم و به وعده خدا اعتقاد داشته باشیم که تا زمانی که با ظالم مبارزه کنیم، نصرت و پیروزی برای مومنان است و اگر باور داشته باشیم سنت‌های الهی تحویل و تبدیل نمی‌شوند، بالندگی انقلاب را می‌بینیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه امروز اشکالات را می‌بینیم و می‌دانیم ایراداتی وجود دارد که در حوزه مسائل اقتصادی و رسانه‌ای داریم، عنوان کرد: جنگ رسانه‌ای که استکبار جهانی و دشمنان انقلاب و نظام راه انداخته اند ما را دچار چالش‌هایی کرده است و علت اینکه بر این‌ها فائق نمی‌آییم به خاطر فاصله گیری از مبانی انقلاب است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه تحول و تغییر اساسی باید در رویکردها، روش‌ها و ابزار‌ها باشد و نه پشت کردن به اصول و مبانی انقلاب،تاکید کرد: رمز پیروزی انقلاب و تداوم آن تا به امروز همین بوده است. اگر بر همین باور‌ها و سنت‌های الهی، در مسیر الهی بودن و در بحث باور به مردم گام برداریم موفق خواهیم بود و وقتی حرف از باور به مردم می‌زنیم یعنی اجازه دهیم مثل دوران انقلاب و دفاع مقدس و در خیلی از حرکت‌های دیگر که تحول ایجاد می‌کند حضور داشته باشند؛ مثل حوزه‌های فناوری، علمی و مخصوصا در حوزه صنعت پیچیده نظامی که ابعاد مختلف علوم مهندسی را در بخش‌های مختلف هوا فضا، الکترونیک و اپتیک را در هم تنیده است.

قالیباف همچنین با تأکید بر اینکه موفقیت‌های امروز ما نتیجه روحیه «ما می‌توانیم» و رویکردی است که به جوانان خلاق، مدیر و باسواد اجازه حضور و مشارکت معنی دار در اداره کشور داد، گفت: وقتی به عرصه اقتصادی در فراز و نشیب‌های مختلف در ۴۰ سال گذشته می‌نگریم، می‌بینیم که در اقتصاد به سمت یک اقتصاد دولتی محض پیش رفته ایم و فرصت به مردم در این عرصه داده نشده که باعث شده مفاسد به وجود بیاید و در کنار آن عقب ماندگی و چالش داشته باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مشکلات ما در حوزه اقتصادی، نبود امکانات مالی و پولی نیست بلکه مشکل ما این است که نیازمند این هستیم که از دالان کارآمدی بگذریم و برای آن نیز نیازمند یک تحول در نظام حکمرانی اداری و اجرایی کشور هستیم. نیازمند یک تحول از بعد روش ها، رویکرد‌ها و ابزار‌ها هستیم.
 
وی تصریح کرد: امروز بخشی از اقتصاد ما درگیر ربا است و بار‌ها هم علما در ابن خصوص تذکر داده‌اند. ربا جنگ با خداست و خدا با کسی عقد اخوت نبسته است. به همین دلایل است که ما دچار چالش‌های اقتصادی هستیم. دشمن بر تضعیف روحیه مردم و تضعیف اراده مسئولین تمرکز دارد و می‌خواهد بین امام و امت فاصله ایجاد کند و بین حکومت و مردم شکافی را شکل دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما باید با ایمان به راه امام و شهدا و مقام معظم رهبری، محکم گام برداریم و فرصت را برای مردم فراهم کنیم. این بر عهده تمام ما مسئولین است. ما مسئولین حق نداریم مانند اپوزوسیون صحبت کنیم و باید نسبت به مسئولیت خود پاسخگو باشیم. امروز مردم با حضور خود حجت را بر ما تمام کردند و ما مسئولین هم باید به سمت ایجاد تحول در تمام بخش‌ها حرکت کنیم. حتما در هر کدام از سه قوه مشکلاتی وجود دارد. ما باید با کمک مردم این مشکلات را حل کنیم و برای بهبود زندگی مردم تلاش کنیم. امام فرمودند کسانی که طعم فقر را چشیدند تا پایان خط پای انقلاب هستند. ما امروز مدیون این مردم هستیم.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *