«بلاکچین» جهان فناوری را تغییر می‌دهد

16:06 - 21 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۵۷۳۸
عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با تاکید بر اینکه «بلاکچین» در کنار سایر فناوری‌های نوین، جهان را تغییر می‌دهد، گفت: موفق به صادرات خدمات فنی مهندسی در بلاکچین نشده ایم.

_ مهر به نقل از مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی نوشت: «نشست تخصصی فناوری بلاکچین و فضای مجازی» با حضور رضا قربانی عضو هیئت مدیره و رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) برگزار شد و در آن، این فناوری به عنوان یکی از فناوری‌های نوین که تغییرات اساسی در آینده جهان ایجاد خواهد کرد، مورد بررسی قرار گرفت.

رضا قربانی با اشاره به اینکه بلاکچین (زنجیره بلوکی) در حال سپری کردن دنیای کودکی خود است، گفت: بیان پیچیدگی‌های این فناوری به منظور درک بهتر آن به راحتی ممکن نیست و با ارائه یک تعریف نمی‌شود این فناوری نوپا را دقیق توضیح داد. بلاکچین در ابعاد مختلف پیچیدگی‌هایی از جمله پیچیدگی‌های ذاتی، فنی و حقوقی دارد. این فناوری را می‌توان به دفتر کل توزیع شده در فضای مجازی تشبیه کرد با این تفاوت که در فضای مجازی این دفتر کل در اختیار چند نفر است، اما هرگونه اعمال تغییر در صفحات آن قابل ردیابی و پیگیری است.

بیشتر افراد بلاک‌چین را با بیت کوین می‌شناسند

عضو هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با اشاره به ارائه تعریف‌های متفاوت از بلاکچین تصریح کرد: شاید بهترین تعریف این باشد که بلاکچین زنجیره‌ای از بلوک‌ها است که به هم متصل می‌شوند و هر بلوک حاوی اطلاعاتی است که قابل تغییر نیستند و مجموعه بلوک‌ها در کنار هم بلاکچین را تشکیل می‌دهد. در این فناوری، برخلاف داده‌های دیگر با داده‌هایی روبرو هستیم که پس از پر شدن در یک بلوک، امکان نگارش آن و اصلاح آن‌ها فراهم نیست.

وی با بیان اینکه بیشتر افراد بلاک‌چین را با بیت کوین می‌شناسند، توضیح داد: مفهوم بلاکچین برای نخستین بار در دل رمز ارزی به نام بیت کوین نمایان شد و به این ترتیب رمزارز‌ها مهم‌ترین دستاورد‌های بلاکچین محسوب می‌شوند و در واقع رمز ارز‌ها محصولات ساخته شده‌ای هستند که یک تکنولوژی در دل خود دارد.

قربانی با بیان اینکه بلاک‌چین می‌تواند نقش مؤثری در حوزه‌های مختلف مالکیت مدنی، پزشکی، اسناد رسمی، موسیقی، فرهنگ، هنر و بسیاری از حوزه‌ها داشته باشد گفت: برگزاری انتخابات دیجیتال یکی از برترین دستاورد‌های استفاده از سیستم بلاکچین است و ما تجربه‌های بسیار موفقی از برگزاری انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با استفاده از تکنولوژی بلاکچین داشته‌ایم. این تکنولوژی امنیت انتخابات را به دلیل آنکه نمی‌توان در آن رخنه کرد تضمین می‌کند.

موفق به صادرات خدمات فنی مهندسی در بلاکچین نشده ایم

وی گفت: هر چند متخصصان بلاکچین ارزشمندی در جامعه داریم، اما تا امروز با تأسف بسیار موفق به ارائه و صادرات خدمات فنی مهندسی در این زمینه به دیگر کشور‌ها نشده‌ایم و به جای آن شاهد خروج متخصصان این حوزه و به کارگیری آنان از سوی کشور‌های پیشرفته هستیم.

قربانی، کُندی، پیچیدگی فنی و آسان نبودن پیاده‌سازی بلاکچین را از ویژگی‌های این تکنولوژی عنوان کرد و افزود: استفاده از بلاکچین در جایی که نیاز به اعتمادسازی عمومی داریم، بسیار ارزشمند است، اما باید در نظر داشت که این تکنولوژی را باید به عنوان آخرین گام در مسیر رفع مشکلات و مسائل انتخاب کرد.

وی در پاسخ به این سوال آیا بلاکچین و رمز ارز‌ها بهشت کلاهبرداران هستند، تصریح کرد: هر چند با ظهور هر تکنولوژی کلاهبرداران باهوش بهترین استفاده را از آن می‌کنند، اما باید در نظر داشت که میزان استفاده صحیح از آن بسیار بیشتر است و برای کنترل کلاهبرداران و متقلبان در بستر‌های مختلف فضای مجازی راه حل‌ها و ابزار‌های قانونی بسیاری وجود دارد.

رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای یکی از ستون‌های بلاکچین را روابط عمومی و ارتباطات دانست و گفت: مهم‌ترین کاری که می‌شود انجام داد آموزش مبانی فنی و غیرفنی بلاکچین در رسانه‌ها است. در حال حاضر استفاده از بلاکچین در خرید و فروش آثار هنری متداول شده است. اما همچنان صحبت‌هایی درباره حق مالکیت معنوی در خصوص آثار خرید و فروش شده در فضای مجازی وجود دارد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *