رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

۵۸۳ پرونده قصاص نفس از ابتدای سال ۹۹ به صلح و سازش ختم شده است/ خیرین و ریش سفیدان استان فارس پیشتاز در سازش در پرونده‌های قصاص

8:24 - 21 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۵۶۰۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
دبیر ستاد ملی صبر از صلح و سازش ۵۸۳ پرونده قصاص از ابتدای سال ۹۹ به کمک خیرین و ریش سفیدان خبر داد.

ابوالفضل محبی در گفت و گو با میزان با میزان در خصوص اقدامات ستاد صبر در زمینه صلح و سازش بیان کرد: در ماده ۲۶ از دستورالعمل نحوه مشارکت وتعامل مردم با قوه قضاییه مصوب سال ۱۳۹۸ که از سوی رئیس قوه قضاییه ابلاغ شده، به شورا‌های حل اختلاف تکلیف شده که برای ایجاد صلح و سازش در پرونده‌ها به اعضای شورای حل اختلاف اکتفا نشود و از ظرفیت‌های مردمی استفاده شود. در همین رابطه ستاد ملی صبر برای استفاده از ظرفیت خیران و ریش سفیدان برای صلح و سازش شکل گرفت.

وی افزود:با استفاده از ظرفیت‌های موجود در زمینه صلح و سازش اساسنامه ستاد ملی را به روزرسانی کردیم. در اساسنامه قبلی ستاد ملی صبر بیشتر کار‌های فرهنگی و رسانه‌ای انجام می‌داد، اما با به روزرسانی اساسنامه این ستاد روی کار‌های صلح و سازش متمرکز شده است.

محبی ادامه داد: ستاد ملی صبر به کمک شورا‌های حل اختلاف برای صلح و سازش در پرونده‌های مهم، قصاص، پرونده‌های اختلافات بزرگ ملکی بین ۲ روستا تلاش می‌کند.

رئیس ستاد ملی صبر بیان کرد: در تمام استان‌ها ستاد‌های استانی صبر تشکیل شده است که رئیس دادگستری استان ریاست ستاد را بر عهده دارد. در کل کشور حدود ۴۰۰ نفر مدیر دولتی عضو ستاد ملی صبر هستند.

محبی با بیان اینکه در کل کشور ۱۶ هزار صلح یار با ستاد ملی صبر همکاری می‌کنند، گفت: صلح یار‌ها شامل ریش سفیدان، هنرمندان، ائمه جمعه و افراد خیر می‌شوند. در حال حاضر ۳۲۰ سمن نیز با ستاد ملی صبر همکاری می‌کنند.

وی افزود: در سال ۹۹ و ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰، با کمک بخش‌های مختلف از اجرای ۵۸۳ حکم قصاص قطعی نفس جلوگیری شده است و اولیای دم رضایت داده اند.

محبی افزود: برای ایجاد صلح و سازش در پرونده‌ها سعی کرده ایم تا پویش‌ها و آیین‌های محلی و استانی در خصوص خون صلح و سازش را شناسایی کنیم و از ظریفت این آیین‌ها برای سازش در پرونده‌ها استفاده کنیم. به عنوان مثال استان سیستان و بلوچستان از آیین پترم و شال مردمداری برای صلح و سازش در پرونده‌های قصاص استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: از ابتدای سال ۹۹ در زمینه صلح و سازش در پرونده‌های قصاص نفس استان فارس با ۵۰ فقره سازش در رتبه نخست قرار دارد. استان‌های خراسان رضوی، کردستان، زنجان و اردبیل در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

دبیر ستاد ملی صبر بیان کرد: در ۵ ماه گذشته ۷ همایش ملی و استانی صبر با هدف ترویج و آموزش صلح و سازش در کشور برگزار شده است.

دبیر ستاد ملی صبر بیان کرد:با توجه به تاکیدات رئیس قوه قضاییه فعالیت ستاد ملی صبر به سمت سازش در پرونده‌های قصاص متمرکز شده است در همین راستا پیش نویس تشکیل قرارگاه صلح با مشارکت دادستانی کل کشور و سازمان زندان‌ها تهیه شده است تا به صورت ویژه روی پرونده‌های قصاص کار شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *