رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

جوان‌ترین جفت سیارک‌ها در منظومه شمسی شناسایی شد

16:00 - 20 بهمن 1400
ستاره شناسان جوانترین جفت سیارک کشف شده در منظومه شمسی را شناسایی کردند.

_ ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی wionews نوشت: این دو سیارک ۳۰۰ سال پیش از یک والد جدا شدند و دارای ویژگی‌هایی هستند که به دلیل سن کم توضیح دادن آن‌ها دشوار است.

دو سیارک جدید که به ترتیب ۲۰۱۹ PR ۲ و ۲۰۱۹ QR ۶ نام دارند، به‌طور جداگانه در سال ۲۰۱۹ توسط گروهی از محققان با استفاده از تلسکوپ Pan-STARRS ۱ در هاوایی و تلسکوپ نقشه‌برداری آسمانی کاتالینا در آریزونا کشف شدند. آن‌ها مداری بیضوی داشتند که این موضوع در مقایسه با سایر سیارک‌هایی که در مسیرشان به دور خورشید به زمین نزدیک می‌شدند، غیرعادی بود.

«نیکلاس موسکوویتز»، ستاره شناس رصدخانه لوول گفت: در حال حاضر، این اجرام هیچ نشانه‌ای از فعالیت دنباله دار را نشان نمی‌دهند؛ بنابراین این موضوع که چگونه این اجرام می‌توانند از بدن یک والد به یک جفت سیارک غیرفعالی که امروزه می‌بینیم و آن هم تنها در مدت ۳۰۰ سال تبدیل شوند، همچنان یک راز باقی مانده است.

«پتر فتکا» ستاره‌شناس موسسه نجوم آکادمی علوم چک گفت: با کمک اندازه‌گیری‌های انجام‌شده با تلسکوپ کاوشگر لاول (LDT) در شمال آریزونا، واضح است که PR ۲، ۲۰۱۹ و QR ۶، ۲۰۱۹ از یک جسم مادر آمده‌اند و شباهت مداری بالای آن‌ها تصادفی نیست.

سیارک بزرگتر حدود یک کیلومتر قطر دارد و سیارک دیگر نصف آن است؛ این در حالی است که مشخص شد هر دو این سیارک از مدار‌های بسیار مشابهی در اطراف خورشید برخوردارند.

اکثر سیارک‌ها در منظومه شمسی در ناحیه‌ای بین مدار مریخ و مشتری قرار دارند که به عنوان کمربند اصلی سیارک‌ها شناخته می‌شود. محققان در فاصله‌ای نزدیکتر به زمین، سیارک‌های دیگری را شناسایی کرده‌اند که به نام سیارک‌های نزدیک به زمین (NEAs) شناخته می‌شوند. مدار این سیارک‌ها آن‌ها را در مجاورت زمین قرار می‌دهد.

فتکا گفت: شناسایی چنین جفت سیارک جوانی که فقط حدود ۳۰۰ سال پیش شکل گرفته اند، بسیار هیجان انگیز است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دو سیارک باید تا سال ۲۰۳۳، زمانی که این دو سیارک دوباره در دسترس تلسکوپ‌های ما قرار گیرند، صبر کرد.

یافته‌های این مطالعه در مجله Royal Astronomical Society منتشر شده است.

برچسب ها: سیاره فضا