موج خشونت‎ها علیه مهاجران در مرزهای اروپا

14:49 - 20 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۵۴۷۸
اقدامات خشونت آمیز نیروهای مرزی یونان مرگ شماری از مهاجران در مرزهای این کشور و ترکیه با واکنش‎های زیادی روبرو شده است.

- اخیرا رسانه‌های بین المللی از مرگ ۱۹ مهاجر در مرز‌های ترکیه و یونان بر اثر یخ زدگی خبر دادند.

این نخستین حادثه برای مهاجران در مرز‌های اروپا نیست و در سال‌های اخیر اینگونه حوادث برای مهاجران در مرز‌های اروپا به امری عادی تبدیل شده است.خشونت

به گزارش «دویچه وله»، یونان به عنوان کشوری که به میزبانی گردشگری خود می‌بالد، هر چیزی جز مکانی امن برای پناهندگان است.

گزارش جدید نشریه «اشپیگل» و ابتکار تحقیقاتی تحقیقاتی «Forensic Architecture»، نشان می‎دهد که مقام‎های یونانی هنگام عقب راندن مهاجران در مرز این کشور با ترکیه، به شدت خشن هستند.

این تحقیقات مشترک می‎گوید که نیروهای مرزی یونان، مهاجران را در زندان‌های مخفی، بدون غذا یا دسترسی به سرویس بهداشتی نگه می‌دارند و آن‌ها را هدف ضرب و شتم قرار می‌دهند.

هدف از این اقدامات این است که حتی از درخواست پناهندگی آن‌ها جلوگیری شود، رویکردی که هم بر اساس قوانین یونان و هم بر اساس قوانین بین المللی، غیرقانونی است.

حتی کسانی که موفق به ارائه درخواست پناهندگی می‌شوند نیز وضعیت بهتری ندارند؛ در نامه سرگشاده انتقادی که در پایان اکتبر ۲۰۲۱ منتشر شد، ۲۷ سازمان حقوق بشری تاکید کردند که حدود ۶۰ درصد از ساکنان کمپ‌های پناهندگان تحت حمایت اتحادیه اروپا در یونان دیگر به کمک‌های مالی یا مادی دسترسی ندارند.

بسیاری از افراد حاضر در این کمپ‌ها پناهجویانی هستند که درخواست پناهندگی آن‌ها رد شده بود و همچنین پناهندگانی که با درخواست آن‌ها موافقت شده است.

بر اساس قانون تصویب شده در مارس ۲۰۲۰، گروه دوم یعنی افرادی که با درخواست پناهجویی آن‌ها موافقت شده نیز در یونان از هیچ نوع حمایتی برخوردار نیستند و این عدم حمایت شامل تسهیلات مسکن برای پناهجویان نیز می‌شود.

بسیاری از این افراد تصمیم می‌گیرند به اروپای غربی سفر کنند و در آنجا درخواست پناهندگی دوم را ارائه می‌دهند، که در واقع غیرقانونی است.

یک سازمان کمک رسانی مستقر در «تسالونیکی»، به شدت از سیاست آتن در مورد پناهندگان انتقاد کرده و می‌گوید که این امر باعث می‌شود بسیاری از مهاجران نتوانند درخواست پناهندگی بدهند.


برچسب ها: حقوق بشر یونان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *