فرکی: مسیر پیش روی فوتبال ایران روشن نیست/ بعد از دادکان رئیس فدراسیون فوتبالی نداشتیم

8:45 - 30 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۵۲۷۴
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
پیشکسوت فوتبال ایران گفت: نباید از حالا این فشار را روی بازیکنان و کادرفنی بگذاریم که از گروه‌مان در جام جهانی فوتبال صعود کنیم.

حسین فرکی در گفت‌وگو با میزان، در پاسخ به اینکه چه امکاناتی باید برای تیم ملی فوتبال ایران فراهم شود تا بتوانند برای اولین بار از دور گروهی صعود کند، اظهار داشت: فوتبال ایران شرایط و مسیرش چندان چشمگیر نبوده و مشخص نیست برای آینده باید چه پیش‌بینی‌های انجام شود. نباید از حالا این فشار را روی بازیکنان و کادرفنی بگذاریم که از گروه‌مان در جام جهانی فوتبال صعود کنیم. با توجه به اینکه تحریم هستیم و شاید همین امر موجب شود تا شرایط خوبی برای آماده‌سازی تیم ملی فراهم نشود.

وی‌ ادامه داد: تنها امید در بین کادرفنی و بازیکنان وجود دارد تا در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر معجزه کنیم. اما موضوعی که از همه دلگرم‌کننده‌تر است، صعود به جام‌جهانی با توجه به زحماتی که کادرفنی و بازیکنان کشیدند و خوشبختانه مردم خوشحال هستند.

فرکی با تمجید از عملکرد اسکوچیچ، اذعان کرد: این مربی کروات به همراه کادر فنی‌اش هیچ بازی را نباخته است. همچنین سریع‌ترین صعود به جام جهانی را در این دوره از مسابقات مقدماتی داشتیم که این آمار بسیار خوبی است. البته ملی‌پوشان در تمامی دیدارها به بهترین شکل برای پیروزی تلاش کردند و جنگیدند.

مربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران در خصوص دیدار با تیم ملی فوتبال کره‌جنوبی در سئول، تاکید کرد: کره‌جنوبی تنها تیمی بود که در این گروه مقابل ایران، آن هم در تهران عملکرد خوبی داشت. آنها در آن بازی، شانس داشتند تا بازی را ببرند، اما عملکرد خوب علیرضا بیرانوند در دقایق پایانی مانع پیروزی کره‌ای‌ها شد. بازی با کره‌جنوبی در سئول بسیار حیاتی است و حساسیت بالایی دارد، زیرا آن‌ها مانند ما دنبال صدرنشینی هستند تا در بالاترین سیدبندی قرعه‌کشی جام‌جهانی قرار بگیرند.

فرکی با اشاره به اینکه در گذشته شرایط فوتبال ایران بهتر بود، عنوان کرد: رئیس اسبق فدراسیون فوتبال مانند محمد دادکان خودش فوتبالی بود و به تمام مسائل فدراسیون اشراف کامل داشت، اما بعد از دادکان دیگر رئیس فدراسیون فوتبالی نداشتیم تا فوتبال ایران نزول داشته باشد. از همه مهم‌تر سلیقه‌های متفاوت روسای فدراسیون بود و همچنین اختلافات حاشیه‌ای مانند درگیری‌های بازیکنان درباره مسائل مالی که هم اکنون هم بیشتر از قبل به چشم می‌آید. پیشرفت فوتبال نباید متوقف شود و از ته دل دوست داریم هر سال یک گام به جلوتر قدم برداریم.

پیشکسوت فوتبال در پاسخ به این سوال که شرایط لیگ ایران را تاکنون چطور دیده، گفت: از زمانی که تماشاگران فرصت حضور در ورزشگاه‌ها نداشتند، کیفیت رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران پایین آمد. وقتی کیفیت لیگ پایین بیاید هیچ استعدادی مانند سابق رشد نمی‌کند. به همین دلیل است که در تیم ملی فوتبال ایران، بازیکنان لژیونر بار بیشتری به دوش می‌کشند.

سرمربی پیشین تیم فوتبال سپاهان در پاسخ به این سوال که چرا ورود چرخه مربیان جدید به لیگ برتر کمتر از قبل شده است، اظهار کرد: موضوعی که اهمیت دارد این است که فوتبال باید در سطح بالاتری برگزار شود تا عملکرد مربیان بیشتر به چشم بیایید. تعدادی از مربیان وارد چرخه لیگ برتر فوتبال ایران شده‌اند، اما باز هم عملکرد آنها سینوسی بوده است. نیمکت برخی تیم‌ها محدود به یک تعداد از مربیانی است که نسل آینده مربیگری ما هستند. متاسفانه بازی‌ها کیفیت بالایی ندارند و عدم حضور تماشاگران هم موجب شده، ضعف مربیان جوان دیده نشود، به همین دلیل است که نمی‌توان عملکرد مربیان را قضاوت کرد.

وی افزود: دو دسته مربی داریم؛ بخشی از تیم‌ها از لحاظ مالی و مهره شرایط خوبی دارند. یک بخشی هم فاقد این امکانات هستند و اختلاف آن‌ها به همین دلیل است. یک‌سری مربیان توان مقابله با تیم‌های پولدار را ندارند و فدا می‌شوند، زیرا آن‌ها مجبورند با کمترین‌ها بسازند.

فرکی در مورد بهترین مربیان لیگ برتر، عنوان کرد: اگر مربیِ از نظر مالی و مهره‌ای وضعیت آنچنان مطلوبی نداشت و توانست در این شرایط نتیجه بگیرد باید به نشانه احترام کلاه از سر برداریم و به او احترام بگذاریم. تیم‌های آلومیینوم اراک و پیکان جزو تیم‌های خوبی هستند که با کمترین امکانات در جدول جایگاه خوبی دارند. البته مس رفسنجان تحت هدایت محمد ربیعی هم تا الان خیلی خوب کار کرده، اما باید دانست آن‌ها هم امکانات لازم و هم بازیکنان خوبی جذب کرده‌اند و این مزید بر علت شده تا خوب نتیجه بگیرند. البته ربیعی مربی است که در لیگ دسته یک عملکرد خوبی داشته و از لحاظ دانش و شخصیتی هم قابل احترام است.

مربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران اضافه کرد: امیدوارم برای تیم‌های دیگری مانند صنعت نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان که شرایط سختی دارند و جزو تیم‌های پرریشه و پر هوادار لیگ هستند، این امکانات فراهم شود. چون هواداران در شادی و غم با این تیم‌ها زندگی می‌کنند و  کارکردن برای مربیان به دلیل نداشتن پول دشوار است. 

سرمربی پیشین تیم فوتبال فولادخوزستان درباره دیدار سوپر جام بیان کرد: بازی دو نیمه متفاوت داشت. نیمه اول فولاد با برنامه آمده بود و در سوی مقابل هم پرسپولیس چند مهره خود را در اختیار نداشت. فولاد خیلی خوب در فصل نقل و انتقالات تقویت شده بود و کادرفنی هم از آن‌ها استفاده کرد. نیمه اول، فولاد بازی حساب شده در دستور کار خود داشت و توانست هم خوب بازیکنان پرسپولیس را کنترل کند و هم گل بزند. اما نیمه دوم متفاوت بود، زیرا تیم پرسپولیس راهی نداشت جز اینکه انتحاری بازی کند و تعویض‌ها هم دقیقاً مشابه همین اتفاق، بود. بازیکنان پرسپولیس فشار زیادی آوردند، اما فولاد منطقی دفاع کرد تا به هدفش رسید. به مردم خوب خوزستان از جمله هواداران خونگرم فولاد تبریک می‌گویم. به مجموعه مدیریتی و فنی و بازیکنان این تیم هم خسته نباشید می‌گویم که جانانه جنگیدند.

وی در خصوص شرایط پرسپولیس، عنوان کرد: پرسپولیس پنج سال اخیر قهرمان لیگ شده‌ است. بازیکنان و کادر فنی در این فصل لیگ برتر، صبر و حوصله داشتند و خیلی خوب هم نتیجه خوبی گرفته‌اند که در رده دوم جدول رده‌بندی هستند. بازیکنان پرسپولیس دلشان می‌سوزد، با عشق و علاقه برای مردم بازی می‌کنند. در این میان با هزار عشق و علاقه می‌کوشند به حق حقوق خودشان برسند، اما در این میان گناهکار شناخته می‌شوند. به نظرم پرسپولیس مقداری درگیر مسائل روحی و روانی شده است  و بازیکنان ثبات ذهنی را نداشتند. از کادرفنی تا بازیکنان فشار زیادی در این مدت روی این تیم بوده و هنوز هم مسائل حاشیه‌ای وجود داشت و باعث شده تمرکز کادرفنی و بازیکنان را دچار مشکل کند. 

فرکی در خصوص رای کمیته اخلاق مبنی بر محرومیت دو جلسه‌ای حسین کنعانی‌زادگان از حضور در بازی‌های تیم ملی، خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم باید کنعانی‌زادگان خدا را شکر کند که موضوع با این رأی ختم به خیر شد، اما این اتفاق تا مدت‌های طولانی در ذهن افکار عمومی باقی خواهد ماند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *