رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سخنگوی مجلس: تعهدات طرف مقابل در مذاکرات وین باید ضمانت اجرایی داشته باشد

12:28 - 19 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۵۱۷۳
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با اشاره به حضور وزیر خارجه در نشست غیرعلنی و ارائه گزارش درباره مذاکرات وین، گفت: در این جلسه نمایندگان تاکید کردند که به اندازه‌ای که ما تعهد می‌دهیم، طرف مقابل هم باید تعهد دهد و تعهداتشان هم باید ضمانت اجرایی داشته باشد.
- سیدنظام الدین موسوی در تشریح نشست غیر علنی نمایندگان مجلس با وزیر امورخارجه در جمع خبرنگاران، گفت: وزیر امور خارجه در جلسه غیرعلنی امروز گزارشی از مذاکرات وین را به نمایندگان ارائه کرد.

وی با بیان اینکه وزیر امورخاجه در این جلسه تاکید داشت که دستگاه دیپلماسی در مذاکرات وین به دنبال اخذ تضمین‌های حقوقی، سیاسی، اقتصادی است، گفت: تیم مذاکره کننده ضمن جدیت در کار خود دنبال تامین منافع ملت ایران است و تاکید دارد که توافق باید مبتنی بر تضامین لازم باشد.

موسوی اظهارداشت: بر اساس گزارش آقای امیرعبداللهیان، نکته کلیدی در مذاکرات وین مسئله تضمین‌هاست. وی همچنین گفت که «مذاکرات با هدف ایجاد گشایش‌های اقتصادی در برابر تعهداتی که در برجام داریم، دنبال می‌شود و طرف‌های مقابل باید تعهدات و ضمانت‌های جدی برای رفع تحریم‌ها بدهند.»

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه وزیر خارجه از تمرکز تیم مذاکره کننده بر اخذ تضمین‌های لازم خبر داد و اظهارداشت: وزیر خارجه یادآور شد که «طرف مقابل به ویژه آمریکا طی انجام مذاکرات تلاش کرده که از زیر بار تعهدات جدی و اساسی خارج شود و مسئولیتی را نپذیرد و ضمانت‌های آینده را هم نپذیرد، اما تیم مذاکره کننده ایرانی بر پذیرش تعهدات طرف مقابل و اخذ تضمین تاکید کرده‌اند.»

وی ادامه داد: آقای امیرعبداللهیان در گزارش خود به تحریم اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی که تحریم شده‌اند اشاره کرد و گفت «آمریکایی‌ها اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی را طی زمان‌های مختلف تحریم کرده‌اند لذا یکی از محور‌های جدی در مذاکرات، رفع تحریم افراد کلیدی است، به ویژه افرادی و اشخاصی که در اقتصاد و معیشت مردم می‌توانند نقش داشته باشند.»

موسوی همچنین گفت: وزیر خارجه در توضیحات خود گفت «تیم مذاکره کننده ایرانی در جریان مذاکرات دنبال این است که پارلمان کشور‌ها درگیر این مساله شوند.» با توجه به اینکه زیرساخت حقوقی هر کشور توسط پارلمان‌ها ایجاد می‌شود، مجلس شورای اسلامی هم بر همین مبنا سال گذشته قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را در مجلس تصویب کرد که مبنایی برای مذاکرات جدید شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تضامین حقوقی در پارلمان‌ها باید تعیین تکلیف شود، افزود: در مورد برجام هم کنگره آمریکا تضمینی نداد لذا توافق با خروج یکطرفه امریکا دچار مشکل شد. وزیر خارجه نیز بر همین مبنا گفت «زیرساخت‌های حقوقی باید از پارلمان کشور‌ها دنبال شود.» در واقع وزارت خارجه در تلاش است تا پارلمان‌ها را برای گرفتن تضمین‌های حقوقی درگیر این مسئله کند تا سرمایه‌گذاران با هر حرکت یا اظهارنظر سیاسی دچار تنش و خسارت نشوند.
 
این نماینده مجلس تاکید کرد:  در این جلسه نمایندگان و رئیس مجلس شورای اسلامی گفتند که مجلس شورای اسلامی از مذاکرات و توافق‌هایی که صورت می‌گیرد حمایت خواهد کرد، اما حتماً باید مذاکرات و توافق در چارچوب منافع ملی، سیاست‌های کلی نظام و قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران باشد.

وی ادامه داد: نکته دیگری که از سوی نمانیدگان در این جلسه مطرح شد این بود که تعهدات جمهوری اسلامی ایران باید با تعهدات طرف مقابل همپایه باشد و همخوانی لازم را داشته باشد.

موسوی بیان کرد: در واقع حرف نمایندگان مجلس شورای اسلامی آن بود که به اندازه‌ای که ما تعهد می‌دهیم، طرف مقابل هم باید تعهد دهد و تعهداتشان هم باید ضمانت اجرایی داشته باشد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نکته بعدی مورد تاکید مجلس آن است که هر نوع مذاکره و توافقی باید منجر به گشایش اقتصادی برای مردم شود و این مسئله برای ما مهم و اساسی است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *