کوکوی کدو سبز؛ ساده اما خوشمزه

4:50 - 20 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۵۱۴۷
کوکوی کدو سبز یکی از انواع کوکو‌های خوشمزه و مجلسی ایرانی است که علاوه بر اینکه می‌توانید به عنوان یک شام یا ناهار سبک مورد استفاده قرار گیرد، در رژیم‌های لاغری هم قرار می‌گیرد.

_ روزنامه همشهری نوشت: من از بچگی، برعکس بچه‌های دیگر، عاشق سبزیجات بودم! کدو سبز جزو سبزیجات مورد علاقه‌ام بود. در خانه راه می‌رفتم و کدو با نمک می‌خوردم. هروقت مامان می‌پرسید که شام چی درست کنم، فوری می‌گفتم: «کوکوی کدو». یک‌بار داشتم این خاطره و علاقه شدیدم به کدو سبز را برای دوستم تعریف می‌کردم که صورتش را یک‌طوری کرد و گفت: «کدو؟ واقعا کدو؟ بی‌مزه‌تر از کدو نبود که عاشقش بشوی؟»

گفتم که اصلا تا حالا کوکوی کدو سبز خوردی؟ قاطعانه جواب منفی داد و تأکید کرد که نخورده، دوستش ندارد! من واقعا با اینکه کسی غذایی را نخورده دوست نداشته باشد، مشکل داشتم! من و دوستم هفته‌ای یک‌بار کوهنوردی سبکی می‌رفتیم و ناهار را هم در همان ارتفاعات خوش آب‌وهوا می‌خوردیم. یک هفته که قرار بود لقمه ناهار به‌عهده من باشد، کوکوی کدو سبز درست کردم و با خودم بردم. هیچ‌وقت یادم نمی‌رود که دوستم با نخستین گاز، چشمانش را از شدت خوشحالی گرد کرد و گفت: «فقط بگو این چی بود؟» کوکوی کدو سبز، جزو سالم‌ترین و خوشمزه‌ترین غذا‌های مظلومی است که متأسفانه به‌دلیل ناشناخته ماندن طعمش، طرفداران کمی دارد.

برای درست کردنش چی لازم داریم؟

برای هر نفر به این مواد اولیه نیاز داریم:

کدو سبز قلمی و متوسط یک عدد

تخم‌مرغ یک عدد

پیاز کوچک ۱ عدد

نمک نصف قاشق چایخوری

فلفل سیاه یک‌چهارم قاشق چایخوری

پودر سیر یک‌چهارم قاشق چایخوری

پودر پیاز نصف قاشق چایخوری

آرد سفید یا آرد نخودچی یک قاشق غذاخوری سرخالی

روغن سرخ‌کردنی ۲ قاشق غذاخوری

چطوری درستش کنیم؟

کدو سبز را پوست بگیرید و با رنده درشت، رنده کنید. سپس کدوی رنده‌شده را روی دستمال نخی بریزید تا آب اضافی آن کاملا کشیده بشود. پیاز را با رنده ریز، رنده کنید و آب اضافی آن را با کمک صافی یا دستمال نخی، کاملا بگیرید. کدو و پیاز را با تخم‌مرغ، آرد، نمک و ادویه‌ها ترکیب کنید. این ترکیب را حدود نیم ساعت داخل یخچال قرار دهید. روغن را داخل تابه نچسبی بریزد و اجازه بدهید تا کاملا داغ شود. مواد کوکو را از یخچال خارج کنید و بلافاصله داخل تابه بریزید. حرارت را پایین بیاورید و اجازه بدهید تا یک طرف کوکو کاملا سرخ شود.

به محض اینکه دور کوکو طلایی شد، یعنی وقت برگرداندن آن است. کوکو را برگردانید و اجازه بدهید تا سمت دیگرش هم طلایی بشود. اگر حرارت ملایم باشد، پختن هر طرف از کوکو حدود ۳ تا ۴ دقیقه زمان می‌برد. شما می‌توانید این کوکو را با نان سنگک یا نان تافتون، به همراه گوجه، ریحان و پیازچه میل کنید. ترکیب ماست چکیده، شوید و سیر رنده‌شده هم می‌تواند ترکیب جذابی به‌عنوان سس در کنار لقمه کوکوی کدو سبز باشد.


برچسب ها: طرز تهیه غذا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *