تلاش دولت برای طراحی نظام عادلانه پرداخت حقوق کارکنان

17:13 - 18 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۵۰۱۷
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
معاون امور مجلس رئیس جمهور با اشاره به وضعیت قرارداد‌های مختلف کارکنان در دستگاه‌های دولتی از تلاش دولت برای طراحی نظام عادلانه پرداخت خبر داد.
- سید محمد حسینی  در گفت‌وگوی زنده در برنامه به وقت ایران شبکه آموزش به سوالات مجری این برنامه پاسخ داد.

حسینی در پاسخ به این سوال که فرهنگ در قبل و بعد از انقلاب چقدر با هم متفاوت هست، گفت: فرهنگ مورد حمایت پهلوی یک فرهنگ وارداتی بود که از کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲ آمریکایی‌ها سعی کردند ارزش‌ها و باور‌های خود را در ایران حاکم کنند و فرهنگ غرب را از طریق کتاب، موسیقی، فیلم، تئاتر، هنر‌های تجسمی، مطبوعات و ترویج کنند. بعد از انقلاب تحول بزرگی در حوزه فرهنگ رخ داد و روحیه خودباوری در ذهن جوانان زنده شد، حضرت امام خمینی، پرچمدار این تحول بودند و بعد از انقلاب هنرمندان متعهدی وارد حوزه فرهنگ و هنر شده و آثار متعددی در سینما، شعر و موسیقی ارایه کردند که بعضا در کشور‌های دیگر هم با اقبال مردمی مواجه شدند.

حسینی با تاکید بر این نکته که فرهنگ اهمیت زیادی در مسائل کشور دارد، بیان داشت: با وجود اهمیت اقتصاد و علم در شرایط کنونی، فرهنگ اهمیت ویژه خود را دارد. در ابتدای انقلاب و در دوران جنگ، فرهنگ غنی اسلامی سبب مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن شد و دشمنان نظام اسلامی با درک اهمیت این موضوع، از ابتدای دهه هفتاد به مقوله فرهنگ و هنر توجه ویژه‌ای کردند تا جوانان ایرانی را از لحاظ فرهنگی با خود همراه و در برابر نظام قرار دهند و نقطه قوت انقلاب را که تکیه به فرهنگ اصیل اسلامی بود، به نقطه ضعف مبدل کنند.

از منظر رهبر انقلاب پنج مرحله را در سیر تحولات باید مد نظر قراردهیم: انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، جامعه اسلامی، دولت اسلامی و تمدن اسلامی.

حسینی اضافه کرد: طبق بیانات رهبر معظم انقلاب که هفت دستاورد و هفت توصیه را در بیانیه گام دوم مطرح کردند باید بر اساس این محور‌ها حرکت کرده و به قطب علمی، اقتصادی، فرهنگی در منطقه تبدیل شویم، در ۴۳ سال گذشته کار‌های زیادی صورت گرفته، اما تا نتیجه مطلوب فاصله داریم و باید تلاش‌های مستمری صورت گیرد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه این معاونت باید حلقه واسط و پیوند دهنده بین دولت و مجلس باشد، گفت: سه قوه در شرایط کنونی در کنار هم هستند و شعار دولت نیز تحول، اقدام و عمل همراه با تخصص گرایی و توجه ویژه به نخبگان است. روز یکشنبه عملیات اجرایی ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی و معدنی به ارزش ۱۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری در ۱۳ استان و ۲۸ شهرستان شروع شد، این اقدام اساسی نقش مهمی در رونق تولید، ایجاد اشتغال، کسب درآمد بالا و افزایش صادرات غیر نفتی خواهد داشت.

 حسینی افزود: تصویب ساخت ۴ میلیون مسکن مهر در دولت مردمی نشان از تعامل دولت و مجلس داشته، زیرا مجلس می‌داند دولت تحول خواه آقای رئیسی، دولت اقدام و عمل است. در دیپلماسی اقتصادی نیز کار‌های بزرگی برای توسعه صادرات به کشور‌های همسایه و منطقه و سرمایه گذاری در ایران صورت گرفته است، امروز مانند گذشته کشور معطل برجام نیست و فعالیت‌های متنوعی در حال انجام است تا اقتصاد شرطی نشود، همزمان با مذاکره مستدل و حقوقی مذاکره کنندگان برای لغو تحریم‌ها، کشور در حال توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری در کشاورزی، صنعت، معدن و طرح‌های عمرانی است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به مشکلات عدیده آب در آغاز دولت سیزدهم گفت: دولت عدالت محور در آغاز مدیریت خود با مساله مهم کم آبی مواجه شد و به سرعت اقدامات کلید خورد از جمله شورای عالی آب تشکیل شد و تقسیم کار صورت گرفت تا مشکلات تلنبار شده مدیریت شود و برای حل کامل این معضل نیاز به همکاری دستگاه‌ها به ویژه مجلس شورای اسلامی است که خوشبختانه این تعامل بین دولت و مجلس وجود دارد.

حسینی در تشریح همکاری‌های گسترده دولت با مجلس گفت: برای نمونه در قضیه شهادت شهیدعلی اکبر رنجبر، مامور فداکار نیروی انتظامی، لایحه‌ای را که به مجلس فرستاده شده بود تقاضای اولویت کردیم که سریعتر در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گیرد، در این دولت کار‌ها به آینده حواله داده نمی‌شود و اگر ایرداتی در قانون و آیین نامه وجود داشته باشد به سرعت تصمیم‌گیری و اقدام می‌شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: همکاری بین قوا به مراتب بیش از گذشته است و دولت به امور حاشیه‌ای نمی‌پردازد و توجه خود را معطوف به وظایف اصلی خود و خدمت به مردم می‌کند. در تعامل با مجلس در همین ۶ ماه نمایندگان ۲۴ استان کشور با رئیس جمهور ملاقات کرده اند که اتفاق ویژه‌ای است، در حالیکه معمولا در دولت‌های گذشته شاید در طول چهار سال یک بار نماینده موفق به دیدار با رئیس‌جمهور می‌شد، بهر حال در دولت مردمی مبنا بر همکاری و تفاهم و مشورت تخصصی با نمایندگان است.

حسینی در پاسخ به اینکه به علت معطل شدن پروژه‌های بزرگ عمرانی کشور در دوره گذشته، برخی از نمایندگان توقع دارند که کار‌های حوزه انتخابیه آنان به سرعت انجام شود، گفت: این توقع طبیعی و نشان دلسوزی و تعهد نمایندگان است، که البته با توجه به شرایط اقتصادی کشور مطالبات طبق برنامه ریزی‌ها و اولویت بندی عملیاتی می‌شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به هوشمند سازی اشاره کرده و توضیح داد: برای سرعت بخشیدن به خدمات اداری در نظام دیوان سالاری حاکم نیاز به هوشمند سازی سیستم اداری، ارایه خدمات الکترونیکی و اصلاح ساختار‌ها و رویه‌ها هستیم. وضعیت کارکنان دولت از حیث انواع قرارداد‌ها و نوع استخدام و بکارگیری هم نیاز به بازنگری و اصلاح اساسی داد که سازمان امور اداری و استخدامی مامور شده تا نظام عادلانه پرداخت‌ها را تدوین کند.


حسینی در پایان به بازخوانی یکی از سخنان خود با عنوان ایران جزیره ثبات پرداخته و اضافه کرد: قبل از انقلاب آمریکایی‌ها ایران را ژاندارم منطقه نامیده و از آن به عنوان جزیره ثبات یاد می‌کردند که البته حافظ منافع آمریکا بود و ده‌ها هزار مستشارامریکایی به راحتی در ایران جولان می‌دادند، اما سخن من در مورد شرایط کنونی نقل قول از پروفسور آلمانی اشتاین باخ بود که به صراحت گفته است: «ایران امروز به معنای واقعی جزیره ثبات در غرب آسیا است»، یا در تعبیر دیگر گفته شده «ایران امن‌ترین کشور در ناامن‌ترین منقطه جهان است.»این ثبات به لطف رهبری امام خمینی و رهبر معظم انقلاب و ذیل اندیشه‌ها و راهبرد آنان اتفاق افتاده است.

حسینی در پایان گفت: معاونت پارلمانی تمام سعی خود را به کار خواهد بست تا با هم افزایی دولت و مجلس مشکلات اساسی کشور رفع گردد.
 
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *