گزارش «گاردین» از جنایت انسانی آمریکا علیه افغانستان

12:26 - 19 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۴۹۸۴
واشنگتن و غرب با مسدود کردن دارایی‌ها و کمک‌ها، مجازات‌های جمعی را علیه مردم افغانستان تحمیل می‌کنند.

- جنگ افغانستان با ترک فرودگاه کابل از سوی نیرو‌های آمریکایی و انگلیسی در سال گذشته میلادی به پایان نرسید، بلکه تنها شکلی متفاوت به خود گرفته، اما همچنان برای مردم افغانستان کُشنده است.

به گزارش «گاردین»، واکنش «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا به تحقیر نظامی این کشور از سوی طالبان یک سیاست زمین سوخته بوده که برای وارد کردن حداکثر خسارت اقتصادی به کشوری که یکی از فقیرترین کشور‌های جهان است، طراحی شده است.

واکنش به خروج از این جنگ از طریق دیگر شامل مسدود کردن دارایی‌های دولتی افغانستان در نیویورک بود؛ این به معنای تهدید تحریم‌ها علیه بانک‌ها و سایر شرکت‌های خارجی است که در افغانستان تجارت می‌کنند.

همچنین این موضوع شامل توقف پرداخت‌ها از صندوق بازسازی افغانستان (ARTF) بانک جهانی است؛ این به معنای عدم کمک مالی اضطراری کرونایی از صندوق بین‌المللی پول بود.

در آن زمان، بدیهی بود که این اقدام در جلوگیری از ارسال کمک‌های مالی خارج از کشور، که تقریباً نیمی از تولید ناخالص داخلی افغانستان را در سال ۲۰۲۰ تشکیل می‌دهد، تأثیر فاجعه‌باری خواهد داشت و بنابراین ثابت شده است.

در حالی که تجارت غیرقانونی مبتنی بر تریاک در افغانستان همچنان قوی است، باقی اقتصاد این کشور تقریباً شاهد فروپاشی است؛ به طور متوسط، شرکت‌ها ۶۰ درصد از کارگران خود را اخراج کرده‎اند؛ قیمت مواد غذایی اساسی ۴۰ درصد افزایش یافته؛ بیش از نیمی از جمعیت افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و نرخ فقر در این کشور ۹۰ درصد است؛ تا حدودی، این‌ها بالاترین سطوح پریشانی در مقایسه با دیگر کشور‌های دنیا هستند.

صندوق کودکان سازمان ملل، یونیسف، تخمین می‌زند که بیش از یک میلیون کودک افغانستانی در معرض خطر مرگ ناشی از سوء تغذیه یا بیماری‌های مرتبط با گرسنگی قرار دارند.

آمار‌ها تصویر کاملی از افرادی را که آنقدر ناامید از یافتن غذا هستند نشان نمی‌دهد.

آنچه واضح است این است که آمریکا و متحدان اروپایی‎اش با این اقدام نادرست، مجازات دسته جمعی افغانستان را تحمیل می‌کنند.

واشنگتن با شکست در جنگ، اکنون در حال از دست دادن انسانیت نیز است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *