کارگران حق دریافت عیدی و سنوات حتی یک روز کارکرد را دارند

9:03 - 19 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۴۹۳۹
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران، گفت: کارگران بابت حتی یک روز کارکرد در کارگاه، کارخانه و یا هر محلی با محاسبه یک روز از ۳۶۵ روز حق دریافت عیدی و سنوات را دارند و در صورت عدم دریافت آن می‌توانند طرح شکایت کنند.
سیدابوالفضل اشرف‌منصوری در گفت‌وگو با میزان، در خصوص اخراج کارگران در ماه‌های پایانی سال به جهت خودداری از  پرداخت عیدی و سنوات به آن‌ها، گفت: متأسفانه این موارد و مشکلات را در برخورد با کارگران داریم و هنوز بعضی از کارفرمایان این حقه‌های خیلی زشت را انجام می‌دهند.
 
به گفتهٔ وی با این حرکت کارفرمایان علاوه بر نابودی تمام زحمات یک ساله کارگر، یک بی‌اعتمادی جدی در بین جامعه کارگری و کارفرمایی به وجود می‌ آورند.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران، همچنین در خصوص دریافت عیدی برای کارگرانی که مدت‌زمان کمتر از یک سال در یک محل فعالیت کرده‌اند، گفت: کارگران بابت حتی یک روز کارکرد در کارگاه، کارخانه و یا هر محلی با محاسبه یک روز از ۳۶۵ روز حق دریافت عیدی و سنوات رادارند و در صورت عدم دریافت آن می‌توانند طرح شکایت کنند.
 
اشرف منصوری در ادامه و در خصوص چرایی عدم برخورد کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران با این نوع برخوردها با کارگران ضمن اشاره به این‌ موضوع که قانون به ما اختیار برخورد با تخلفات در نوع به‌کارگیری کارگران را نمی‌دهد،  افزود: درحالی‌که با اجازه ورود  تشکلات کارگری به این موضوعات علاوه بر این‌که ما یک بازوی اجرایی برای دولت می‌شویم در بحث اقدامات اجرایی نیز می‌توانیم یک سری موارد غیرمتعارف را در به‌کارگیری کارگران به‌سرعت متوقف کنیم.

این مقام مسئول جامعه کارگری در پایان با اشاره به اینکه سامانه جامع کار باید رفع نقص و کامل‌تر شود تا برای خدمات رسانی کامل به کارگران آماده شود، تاکید کرد: در حال حاضر کارگران برای اعتراض به این نوع برخورد ها می تواند در سامانه جامع روابط کار ثبت‌نام و طرح بحث کنند تا از طریق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشکل آنان پیگیری و رسیدگی شود.

 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *