تحلیل نیویورک تایمز از کارنامه «بلینکن» در وزارت خارجه آمریکا

0:45 - 23 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۴۸۳۲
در حالی که وزیر خارجه آمریکا وارد دومین سال وزارت خود می‌شود، موضوعات روسیه، چین و افغانستان همچنان یک چالش بزرگ برای او است.

- سال نخست وزارت «آنتونی بلینکن» به عنوان وزیر خارجه آمریکا را می‌توان به دو دوره متمایز تقسیم کرد: قبل و بعد از افغانستان.

به گزارش «نیویورک تایمز»، قبل از موضوع افغانستان، یعنی پیش از اینکه طالبان کنترل کابل را در ماه آگوست به دست بگیرد و آمریکا مجبور به بستن سفارتش و تخلیه آشفته بیش از ۱۲۴ هزار نفر شود، به نظر می‌رسید که اقدامات «بلینکن» برای بازگرداندن آمریکا به صحنه جهانی نتیجه داده است.

متحدان آمریکا پس از احساس بدرفتاری در سال‌های حضور ترامپ از توجه مجدد استقبال کردند؛ دیپلماسی به پایان جنگ ۱۱ روزه غزه کمک کرد؛ حتی یک مناظره عمومی داغ با نمایندگان چین به لحظه‌ای تبدیل شد تا وزیر خارجه جدید آمریکا اولویت اصلی سیاست خارجی دولت بایدن را برجسته کند.

اما در صبح روز ۱۵ آگوست (۲۴ مرداد)، «بلینکن» در حالی که از تصمیم بایدن برای خروج از افغانستان و چگونگی خروج از افغانستان دفاع می‌کرد، مات و مبهوت به نظر می‌رسید.

مقام‎های فعلی و سابق وزارت خارجه آمریکا و دیپلمات‌های خارجی می‌گویند که «بلینکن» از آن زمان تاکنون چندین ماه را صرف تلاش برای بهبودی وضعیت ناشی از خروج آشفته آمریکا از افغانستان کرده است.

اگرچه وزیر خارجه آمریکا اقداماتی را انجام می‎شدهد تا ائتلاف آمریکا را علیه چین ادامه دهد، اما اخیراً بر آخرین بحران، یعنی مناقشه اوکراین متمرکز شده است.

«باربارا کی بودین»، سفیر سابق آمریکا در یمن و کهنه سرباز ۳۰ ساله سرویس خارجی که اکنون مدیر موسسه مطالعات دیپلماسی در دانشگاه «جورج تاون» است، می‎گوید «خروج از افغانستان شاید برای مردم یک نقطه محوری بود تا بفهمند که همه چیز چقدر خراب است، و بنابراین، تقریباً چقدر غیرممکن است که بایدن بتواند واقعاً همه چیز را به دوران قبل از ترامپ تبدیل کند.»

«انتونی بلینکن» کار برای «بایدن» در سنا را در سال ۲۰۰۲ آغاز کرد و در میان مشاوران امنیتی رئیس جمهور اولین نفر است.

در ماه اکتبر، او مجبور شد به مقام‎های خشمگین فرانسوی درباره قرارداد زیردریایی با استرالیا و انگلیس پاسخ دهد که پاریس، یکی از قدیمی‌ترین متحدان واشنگتن را در سردی فرو برد.

همچنین موضوع تنش‌های آمریکا با چین ادامه دارد.

مذاکرات برای احیای برجام، که «دونالد ترامپ»، رئیس‌ جمهور پیشین آمریکا از خارج شده بود، همچنان یکی از چالش‌های «بلینکن» است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *