نگاهی به مقررات جهانی درباره انتشار و اشتراک‌گذاری محتوا‌های خشونت‌آمیز؛ از قوانین سختگیرانه شبکه‌های اجتماعی تا تعیین مجازات برای منتشرکنندگان محتوای خشونت‌آمیز در کشور‌های مختلف

16:31 - 17 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۴۶۴۱
کشور‌های مختلف جهان قوانینی در رابطه با انتشار و به اشتراک گذاشتن محتوا‌های خشونت آمیز در نظر گرفته‎اند.
– براساس قوانین جدید در کشور‌های مختلف جهان، هرگونه به اشتراک گذاشتن محتوای خشونت آمیز و غیرقانونی جرم تلقی شده و مجازات‌های سنگینی را در پی دارد.
 
دولت‌ها در سراسر جهان برای مقابله با آسیب‌های ناشی از به اشتراک گذاشته شدن محتوا‌های خشونت آمیز و غیرقانونی و تبدیل شدن پلتفرم‌های اجتماعی به سلاحی در دست جنایتکاران و تروریست‎ها، قوانین خاصی را در نظر گرفته و تعهداتی را متوجه پلتفرم‌های مختلف انتشار چنین محتوا‌هایی کرده‌اند.
 
ضمن این که رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیز براساس سه روند هوش مصنوعی، بررسی نیروی انسانی و دریافت شکایت ها، دست به حذف و سانسور محتوا‌های خشن می‌زنند.

شاید بتوان از پخش مستقیم ۱۷ دقیقه‌ای قتل عام «کرایست چرچ» نیوزیلند به عنوان نقطه عطفی در مقابله با به اشتراک گذاری محتوا‌های خشونت آمیز یاد کرد.
 
طی حادثه مذکور، یک مرد مسلح به سلاح گرم حمله خود به یک مسجد در شهر «کرایست چرچ» را به صورت زنده در فیسبوک منتشر کرد.
 
* حذف خودکار محتواهای خشونت بار در اینستاگرام

شبکه اجتماعی اینستاگرام در پی شکایت هایی مبنی بر اثرات سوء مشاهده تصاویر خشونت بار، با افزودن قابلیت جدیدی به ساختار خود، اقدام به حذف خودکار تصاویر و محتواهای خشونت بار کرده است.
 
این در حالیست که این پلتفرم قوانین متعددی در مورد ممنوعیت انتشار تصاویر و محتواهای خشن دارد.
 
* حذف شماری از محتوا‌های خشن از یوتیوب

تصمیم گوگل برای حذف بخشی از محتوا‌های خشن از شبکه اجتماعی یوتیوب در پی آن رخ داد که مشخص شد برخی از ویدئو‌های منتشر شده در این پلتفرم تحت عنوان چالش، در مواردی منجر به جراحت و حتی مرگ شرکت‌کنندگان شده‌اند.

برخی از ویدئو‌های مذکور، میلیون‌ها بازدیدکننده دارند؛ با وجود این، یوتیوب اعلام کرد که روی سیاست‌های کسب درآمد از راه بازدید، سخت‌گیری بیشتری خواهد کرد تا انگیزه سوءاستفاده از آن را از بین ببرد.
 
* شکسته شدن رکورد درخواست دولت‌ها برای حذف محتوا‌های ممنوعه در توییتر

براساس اعلام شبکه اجتماعی توییتر، دولت‌های سراسر جهان در بازه زمانی ژانویه تا ژوئن سال ۲۰۲۱، رکورد ثبت درخواست برای حذف محتوا از این پلتفرم را شکسته و ۴۳ هزار و ۳۸۷ درخواست قانونی برای حذف محتوا از ۱۹۶ هزار و ۸۷۸ حساب کاربری در یک بازه زمانی شش ماهه ارائه کردند.

این بیشترین میزان درخواست دولت‌ها برای حذف محتوا از زمان آغاز انتشار گزارش شفافیت توییتر در سال ۲۰۱۲ است.

این در حالیست که شبکه اجتماعی توییتر برخی از توییت‌ها و ری توییت‌ها را با یک هشدار «potentially sensitive content» مسدود می‌کند.
 
* حذف محتوا‌های خشونت آمیز در پلتفرم فیس‌بوک
 
آمار منتشر شده نشان می‌دهد که رسانه اجتماعی فیس‌بوک تاکنون موارد بسیاری از محتوا‌های خشونت آمیز را از پلتفرم‌های خود حذف کرده است.
 
از سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۷ تا سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ به عنوان آخرین دوره گزارش شده، این شبکه اجتماعی حدود ۲۶.۶ میلیون قطعه محتوای خشونت آمیز و گرافیکی را حذف کرده است.
 
در مدت مشابه پیش از آن فیس‌بوک حدود ۳۰ میلیون قطعه محتوای خشونت آمیز را حذف کرده است.
 
دو سال پیش، «جاسیندا آردرن»، نخست‌ وزیر نیوزیلند و «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه، دولت‌ها و شرکت‌های فناوری را فراخواندند تا برای از بین بردن محتوای خشونت‌آمیز آنلاین اقدام کنند.
 
اولین اجلاس فراخوان برای اقدام کرایست چرچ در می ۲۰۱۹ در پاریس برگزار شد، دو ماه پس از آن که یک مرد مسلح ۵۱ نفر را در دو مسجد در «کرایست چرچ» نیوزلند به قتل رساند.
 
قاتل جنایت خود را تقریباً ۱۷ دقیقه در فیس بوک به صورت زنده پخش کرد و این ویدئو در ۲۴ ساعت حدود ۱.۵ میلیون بار به اشتراک گذاشته شد.

۱۶ کشور به همراه شرکت‌های بزرگ اینترنتی، از جمله فیس‌بوک، توییتر و گوگل - که پلتفرم یوتیوب آن‌ها مستقیماً در رادیکال‌سازی آنلاین تیراندازی «کرایست‌چرچ» نقش داشته، به این فراخوان پاسخ دادند.
 
اکنون بیش از ۵۰ دولت از فراخوان «کرایست چرچ» حمایت می‌کنند از جمله آمریکا.
 
موفقیت‌هایی که «آردرن» و «مکرون» به آن‌ها اشاره کردند، پروتکل‌های جدیدی برای یافتن و حذف سریع محتوای افراطی خشونت آمیز هستند.
 
انجمن جهانی اینترنت برای مقابله با تروریسم (GIFCT)، که در سال ۲۰۱۷ توسط شرکت‌های بزرگ رسانه‌های اجتماعی راه اندازی شد و وظیفه جلوگیری از بهره‌برداری تروریستی از پلتفرم‌های دیجیتال را بر عهده داشت، در این فراخوان نقش مهمی ایفا می‌کند.
 
وظایف آن گسترش یافته است تا تمام محتوای خشونت آمیز افراطی را شامل شود. اکنون همکاری بیشتری بین دولت‌ها، شرکت‌ها و سایر سهامداران وجود دارد و تحقیقات بیشتری در مورد عوامل خشونت‌آمیز آنلاین در حال انجام است.
 
آمار منتشر شده دیگری نشان می‌دهد که فیس‌بوک طی ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ در هند میلیون‌ها محتوا را حذف کرده است؛ ۲.۱ میلیون قطعه از این آمار محتوا‌های خشونت آمیز بوده اند.
 
فیس‎بوک با انتشار به روز رسانی سه ماهه خود در مورد اجرای استاندارد‌های خود، در حال پیشرفت مداوم در مهار سخنان نفرت انگیز و محتوای خشونت آمیز در این شبکه اجتماعی است.
 
فیس‌بوک اعلام کرد که «شیوع» سخنان نفرت‌انگیز در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ بین ۰.۰۵ تا ۰.۰۶ درصد بوده که نسبت به اواسط سال ۲۰۲۰ تقریبا به نصف کاهش داشته است.
 
* مسدود شدن یک شبکه اجتماعی در آمریکا

شبکه اجتماعی «پارلر» که اپلیکیشن محبوب طرفداران افراطی «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا بود، پیش از شورش ژانویه علیه کنگره به «اف بی آی» در مورد محتوا‌های خشونت آمیز بارگذاری شده در این رسانه اطلاع داده بود.
 
انتشار محتوا‌های خشونت بار در این رسانه به مسدود شدن آن در نهایت منجر شد.
 
* قانون نظارت بر محتوا‌های غیرقانونی آنلاین توسط اتحادیه اروپا
 
به گزارش «وب سایت پارلمان اروپا»، اتحادیه اروپا نیز برای مقابله با محتوا‌های غیرقانونی آنلاین و بهبود خدمات دیجیتال، چارچوب نظارتی را تعیین کرده است.
 
این چارچوب نظارتی، با هدف محافظت عموم مردم از محتوا‌های غیرقانونی، تعهدات بیشتری را متوجه پلتفرم‌های آنلاین می‌کند.
 
محتوا‌های غیرقانونی مورد نظر اتحادیه اروپا شامل محتوا‌های تروریستی، سوءاستفاده جنسی از کودکان، بیگانه هراسی، نژادپرستی و ... است.
 
در عین حال کشور‌های اروپایی می‌توانند با ابتکارات خودتنظیمی با موضوع به اشتراک گذاری محتوا‌های خشونت آمیز مقابله کنند.
 
از جمله این موارد می‌توان به ممنوعیت انتشار فیلم و عکس حادثه تیراندازی مرگبار وین در آبان ۱۳۹۹ توسط پلیس اشاره کرد.
 
در حادثه مذکور ۴ غیرنظامی کشته و ۲۳ نفر دیگر زخمی شدند.
نگاهی به اقدامات کشور‌ها و سازمان‌های جهانی درباره ممنوعیت انتشار و اشتراک گذاری محتوا‌های خشونت آمیز
- قانون حذف محتوا‌های ممنوعه در شبکه‌های اجتماعی در روسیه
 
بنابر گزارش «رویترز»، در سال جاری روسیه در چارچوب تنظیم دقیق فعالیت غول‌های فناوری، اقدام به تعیین جریمه‌هایی برای شبکه‌های اجتماعی منتشر کننده محتوا‌های ممنوعه مانند محتوای خشونت‌آمیز هرزه نگاری کودکان، تبلیغات و اطلاعات حاوی چگونگی سوءمصرف مواد مخدر یا فراخواندن افراد زیر سن قانونی به خودکشی کرده و حتی برخی از شبکه‌های اجتماعی را در چارچوب همین قانون با مبالغ سنگینی جریمه کرده است.
 
- پیگرد قانونی منتشرکنندگان محتوا‌های خشونت بار در فرانسه
 
فرانسه، از جمله کشور‌هایی است که انتشار و به اشتراک گذاری محتوا‌های خشونت بار در آن جرم محسوب می‌شود و منتشرکننده تحت پیگرد قانونی قرار می‌گرد.
 
به گزارش «یورو نیوز»، مقام‌های قضایی فرانسه در سال ۱۳۹۶ با استناد به قانون ممنوعیت انتشار تصاویر خشونت بار در شبکه‌های اجتماعی، «مارین لوپن»، رئیس جریان راست افراطی در این کشور را به دلیل انتشار تصاویر خشونت بار از گزوه تروریستی «داعش» تحت پیگرد قانونی قرار دادند.
 
- قانون امنیت شبکه‌های اجتماعی در انگلیس
 
دولت انگلیس نیز قوانینی را برای امنیت شبکه‌های اجتماعی تصویب کرده که بر اساس آن شرکت‌های رسانه اجتماعی و فناوری در صورت عدم موفقیت در حفاظت کاربران خود از محتوا‌های آسیب رسان جریمه دریافت می‌شوند.
 
براساس این قانون، شبکه‌های اجتماعی منتشر کننده محتویات آسیب رسان جریمه، دسترسیشان به وب سایت‌ها مسدود شده و همچنین مدیران شرکت فناوری مسئول قصور در انتشار این گونه محتویات دانست.
 
- قانون حذف محتواهای غیرقانونی در آلمان
 
آلمان در سال ۲۰۱۷ با تصویب قانون جنجالی حذف محتوا‌های غیرقانونی توسط شبکه‌های اجتماعی و غول‌های فناوری در پی انتشار محتوا‌ها و تصاویر خشونت آمیز ضد مهاجرتی در شبکه‌های اجتماعی، گام نخست را برای مقابله با محتوا‌های خشونت آمیز برداشت.
 
پس از آن که نقش شبکه‌های اجتماعی در برگزاری اعتراض‌های خشن علیه سیاست‌های کرونایی دولت در آلمان تایید شد، وزیر کشور آلمان این شبکه‌ها را موظف به حذف پیام‌های حاوی تهدید، نفرت پراکنی یا اطلاعات نادرست کرده و هشدار داد در غیر این صورت نویسندگان این مطالب شناسایی شده و تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
 
*اخطار وکیل دیوان عالی بنگلادش به مالک متا

به گزارش «بنگلادش استاندارد»، یک وکیل دیوان عالی بنگلادش در نوامبر ۲۰۲۱ ضمن اعلام اخطار قانونی به «مارک زاکربرگ»، مالک «متا» به دلیل ناتوانی در رسیدگی به موارد سوءاستفاده از این پلتفرم، از دولت بنگلادش خواسته بود تا انتشار محتوای نفرت انگیز و خشونت آمیز در فیسبوک را کنترل و حذف کند.
 
* قانون ممنوعیت اشتراک گذاری محتوا‌های خشونت آمیز در استرالیا
 
به گزارش «وب سایت پارلمان استرالیا و اِی بی سی نیوز»، براساس قانون مذکور، ارائه دهندگان خدمات اینترنت، محتوا و میزبانی باید درباره هرگونه مطلب یا رفتار خشونت آمیزی که ضبط یا پخش می‌کنند، به پلیس فدرال توضیح بدهند.
 
محتوای خشونت آمیز در قانون مذکور شامل هرگونه محتوای سمعی، بصری و سمعی – بصری درباره اعمال تروریستی، قتل، اقدام به شکنجه، تجاوز جنسی یا آدم ربایی می‌شود.
 
این قانون تاکید دارد که اهمیتی ندارد که محتوا یا میزبان محتوا‌های خشونت آمیز در داخل یا خارج از استرالیا باشند و ارائه دهندگان خدمات میزبانی و محتوا باید به سرعت مطالب مذکور را حذف و متوقف کنند.
 
این قانون همچنین مجازات‌های کیفری قابل توجهی برای افراد و شرکت‌ها به دلیل عدم انجام تعهدات خود در نظر گرفته که شامل حبس تا ۱۰ سال یا جریمه مالی معادل ۱۰ درصد گردش مالی سالانه شرکت مجرم باشد.
 
استرالیا حتی استفاده از سرویس حمل و نقل عمومی برای به اشتراک گذاشته شدن محتوا‌های خشونت آمیز را جرم اعلام کرده و برای آن مجازات ۳ سال زندان و جزای نقدی در نظر گرفته است.
 
باید توجه داشت که این قانون سبب نوعی غربالگری و گزارش دهی محتوا‌ها شده و از وقوع مجدد چنین تخلفاتی جلوگیری می‌کند.
 
* بازداشت منتشرکنندگان محتوا‌های خشونت آمیز در کره جنوبی

پلیس «سئول»، پایتخت کره جنوبی در سال ۲۰۲۰ با انتشار هویت یک مرد منتشرکننده محتوا‌های خشونت بار در رسانه‌های اجتماعی در چارچوب مقابله با ممنوعیت به اشترک گذاری محتوا‌های خشن، دستور بازداشت وی را صادر کرد.
 
* تیم اختصاصی مقابله با محتوای خشونت آمیز در رسانه‌های اجتماعی

«جاسیندا آردرن»، نخست وزیر نیوزلند در سال ۲۰۱۹ از تشکیل تیم اختصاصی برای مختل کردن محتوا‌های خشونت آمیز در شبکه‌های اجتماعی این کشور خبر داد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *