چگونه بالاترین آمار مرگ و میر کرونایی در آمریکا رقم خورد؟

14:39 - 17 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۴۶۱۳
عبور تعداد مرگ‎های ناشی از کرونا در آمریکا از رفم ۹۰۰ هزار مورد نشان دهنده نابرابری بهداشتی در این کشور است.

- آمریکا بیش از ۹۰۰ هزار مورد مرگ و میر تایید شده ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ را ثبت کرده، که بالاترین رقم در بین هر کشوری در جهان است.

به گزارش «گاردین»، تعداد تلفات کرونایی آمریکا برابر با پانزدهمین شهر پرجمعیت این کشور است، بیشتر از سانفرانسیسکو، واشنگتن دی سی یا بوستون؛ شهری از ارواح که جمعیت آن هر روز افزایش می‌یابد.

آمریکا همچنین بالاترین نرخ مرگ و میر را در میان کشور‌های ثروتمند دارد، به طوری که نیمی از مرگ و میر‌ها پس از در دسترس قرار گرفتن واکسن‌ها در این کشور رخ داده است.

آمریکا هرگز به عنوان یک کشور متحد به همه گیری کووید به روشی پایدار و فعالانه واکنش نشان نداده است؛ در عوض، بیشتر مسئولیت و سرزنش بر دوش افراد افتاده است.

«مگان رانی»، پزشک اورژانس و رئیس دانشگاهی بهداشت عمومی در دانشگاه «براون»، می‎گوید «همه این عوامل افراد را در معرض خطر مرگ ناشی از کووید قرار می‌دهد.»

نرخ واکسیناسیون در آمریکا، به ویژه در مقایسه با سایر کشور‌های ثروتمند، بسیار کمتر است؛ پیش از اینکه موج‌های کرونا پشت سر هم آمریکا را تحت فشار قرار دهند، سیستم بهداشتی این کشور معیوب بود.

کشور‌های دیگر با تلفات مشابه بالا در اوایل همه‌گیری، تلفات کمتری را از سویه امیکرون متحمل شده‎اند؛ با این حال، در آمریکا، آمار مرگ‌ و میر ناشی از امیکرون از موج دلتای پاییز ۲۰۲۱ فراتر رفته است.

ماه گذشته یکی از مرگبارترین ماه‌های همه گیری در آمریکا بود.

«رانی»، معتقد است «نخستین و واضح‌ترین مسئله، میزان واکسیناسیون و تزریق تقویت کننده است؛ نرخ واکسیناسیون ما کمتر از سایر کشور‌های با درآمد بالاست، و نرخ تزریق دوز تقویتی ما نیز پایین‌تر است.»

کمتر از دو سوم، یعنی حدود ۶۴ درصد از آمریکایی‌ها واکسینه شده‎‏اند و تنها ۴۸ درصد از آن‌ها با وجود عرضه واکسن فراوان، واکسن دریافت کرده‎اند.

این در حالی است که مشکلات دسترسی به واکسن‌ها در آمریکا نیز ادامه دارد؛ افراد با شرایط بهتر فرصت‌های زیادی برای واکسینه شدن داشته‌اند، اما آن‌هایی که در خانواده‌های فقیر هستند همچنان برای دریافت واکسن و مرخصی برای بهبودی از هر گونه عوارض جانبی ناشی از تزریق واکسن، تلاش می‌کنند.

حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از آمریکایی‌های واکسینه نشده، می‌گویند که هنوز هم علاقه‌مند به تزریق واکسن هستند، اما آن‌ها هنوز نتوانسته‌اند واکسن دریافت کنند.

در همین حال، افراد فقیر واکسینه نشده نیز با ضرر مضاعف روبرو هستند، زیرا احتمال ابتلا به کووید در آن‌ها نیز بیشتر است.

آمریکا از نظر اقتصادی نابرابرترین کشور در بین کشور‌های G۷ است و هیچ مرخصی استعلاجی تضمینی ارائه نمی‌دهد.

آمریکا همچنین نرخ مرگ و میر ناشی از مواد افیونی و خشونت با اسلحه بالاتری و نرخ امید به زندگی کمتری در مقایسه با کشور‌های مشابه دارد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *