مرگ مهاجران در مرزهای اروپا/خشونت مرزبانان در دمای زیر صفر

15:21 - 17 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۴۶۰۲
اقدام خشونت آمیز نیرو‌های مرزی یونان در اخراج ۱۲ مهاجر در نهایت به مرگ آن‌ها بر اثر سرمای شدید در مرز‌های یونان و ترکیه منجر شد.

ترکیه اخیرا اعلام کرد ۱۲ مهاجر که از سوی دولت یونان اخراج شده بودند، بر اثر سرما در مرز ترکیه و یونان جان خود را از دست دادند.

به گزارش «ناظر حقوق بشر اروپا - مدیترانه»، ۱۲ نفری که در مرز ترکیه جسد آن‌ها پیدا شده، قربانیان عقب راندن مهاجران توسط یونان و بازی‌های سیاسی هستند که مهاجران را در سرزمین‌های نادیده گرفته شده به دام انداخته و آن‌ها را در سرتاسر مرز‌های اروپایی رها کرده است.

«سلیمان سویلو»، وزیر کشور ترکیه، نیز می‎گوید که نیرو‌های مرزی این کشور ۱۲ جسد را در نزدیکی گذرگاه مرزی «ایپسالا» «بدون کفش و لباس» بر اثر یخ زدگی، پیدا کرده‌اند که گمان می‌رود این افراد از گروه ۲۲ نفره مهاجری باشند که اخیرا توسط نیرو‌های مرزبانی یونان اخراج شده‎‌اند.

کشور‌های اروپایی می‌دانند که عقب راندن مهاجران، سلامت و زندگی آن‌ها را به ویژه در فصل زمستان به خطر می‌اندازد و آنچه ما همچنان در سراسر مرز‌های اتحادیه اروپا شاهد آن هستیم، بی توجهی آگاهانه و بی رحمانه به زندگی این افراد است.

یک محقق مهاجرت در موسسه ناظر حقوق بشر اروپا مدیترانه، می‌گوید این جدیدترین نتیجه شرم آور و قابل پیش بینی سیاست اروپاست که به کشور‌های عضو اجازه می‌دهد تا با حمایت مستقیم یا غیرمستقیم آژانس مرزی اتحادیه اروپا (فرانتکس)، با وجود اینکه نقض آشکار قوانین بین المللی و اروپایی است، مهاجران را به عقب برانند و اخراج کنند.

در سرتاسر مرز‌های اروپا، پناهجویان و مهاجرانی که در تلاش برای دسترسی به اتحادیه اروپا هستند، برای زنده ماندن تلاش می‌کنند؛ آن‌ها به طور معمول توسط مقام‎های مجری قانون کشور‌های اروپایی مورد آزار و اذیت، ارعاب و خشونت آشکار قرار می‌گیرند، به صورت فیزیکی از سرزمین‌های کشور‌ها رانده می‌شوند و از دسترسی آن‌ها حمایت بین المللی جلوگیری می‌شود.

هزاران مهاجر در کشور‌های بالکان و همچنین بین مرز بلاروس و لهستان گرفتار شده‎اند، روزانه توسط مرزبانان به عقب رانده شده و مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند، زخمی می‌شوند، درد می‌کشند، نمی‌توانند از مرز‌های اروپا عبور کنند، با دمای سرد تا سر حد یخ زدگی به خواب می‌روند؛ تنها یک ماه پیش، جسد یک دختر ۱۰ ساله از رودخانه «دراگونیا»، جایی که خانواده او در تلاش برای عبور از مرز به اسلوونی بودند، پیدا شد.

همچنین جسد مردی ۳۱ ساله بر اثر «هیپوترمی» در همان زمان پیدا شد.

این گزارش در پایان می‎گوید که در سال ۲۰۲۱ دستکم ۲۱ نفر در امتداد مرز بلاروس و لهستان که در تلاش برای ورود به مرز‌های اتحادیه اروپا بودند، جایی که دمای هوا در آن به منفی هفت درجه سانتیگراد می‌رسد، جان خود را از دست دادند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *