تعهد القایی‌ها در زمان تاسیس منتشر شود/ واحد‌های ذوب القایی تمایلی به واقعی شدن قیمت‌ها در زنجیره فولاد ندارند

11:27 - 17 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۴۵۹۱
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
فعال بخش فولاد و معدن کشور گفت: واحد‌های ذوب القایی تمایلی به واقعی شدن قیمت‌ها در زنجیره فولاد ندارند این در شرایطی است که بررسی پروانه بهره برداری افرادی که به افزایش قیمت‌ها انتقاد دارند و معتقدند آهن اسفنجی باید همچون گذشته با قیمت‌های پایین دستوری در اختیارشان قرار بگیرد گویای همه چیز است.

مهدی زارع در گفت وگو با میزان، با بیان اینکه دریافت سال‌ها رانت در برخی بخش‌های اقتصادی کشور باعث شده تا این بخش‌ها در برابر هر اصلاح و تغییری مقاومت کنند، گفت: آنچه مشخص است اینکه واحد‌های ذوب القایی تمایلی به واقعی شدن قیمت‌ها در زنجیره فولاد ندارند این در شرایطی است که بررسی پروانه بهره برداری افرادی که به افزایش قیمت‌ها انتقاد دارند و معتقدند آهن اسفنجی باید همچون گذشته با قیمت‌های پایین دستوری در اختیارشان قرار بگیرد گویای همه چیز است.

وی افزود: این افراد مجوز تاسیس و پروانه‌های بهره برداری خود را در اختیار رسانه‌ها بگذارند تا شفاف شود که چه تعهدی به وزارت صمت در تامین خوراک خود داده اند.

زارع ادامه داد: واحد‌های القایی در زمان راه اندازی، متعهد شده اند که با قراضه فعالیت کنند.

به گفته این فعال بخش فولاد و معدن کشور، نکته قابل توجهی که در این بین وجود دارد این است که تاکنون قیمت فولاد در کشور روندی صعودی داشته و آهن اسفنجی با قیمت‌های نازل و دستوری در اختیار این واحد‌ها و افراد قرار می‌گرفت لذا سود خوبی نصیب آن‌ها می‌شد.

وی تاکید کرد: با ورود آهن اسفنجی به بورس و شفاف شدن قیمت‌ها و کشف قیمت‌های واقعی، این واحد‌ها در نقطه سر به سر قرار گرفتند و امروز، چون سود بادآورده‌ای وجود ندارد، فریاد آن‌ها بلند شده است.

این فعال حوزه فولاد و سنگ آهن تصریح کرد: این واحد‌ها تا پیش از این از رانت قابل توجهی بهره بردند، اما با ورود آهن اسفنجی به بورس شفاف سازی انجام شده و هر دو طرف از سود حاصل از زنجیره منتفع می‌شوند.

وی با اشاره به قیمت ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومانی شمش در بورس کالا و میانگین قیمت ۸۸۰۰ تومان برای آهن اسفنجی یادآور شد: البته به عقیده بنده تفاوت قیمت شمش و آهن اسفنجی که اکنون حدود ۶۰ درصد است بهتر است به ۵۵ درصد شمش برسد تا سود متعادلی در زنجیره توزیع شود.

در روز‌های گذشته واحد‌های ذوب القایی نسبت به غیر اقتصادی شدن فعالیت این واحد‌ها در پی تغییرات قیمتی در محصولات زنجیره فولاد انتقاد داشته اما در این رابطه فعالان بخش معدن و به خصوص بازار آهن اسفنجی اعلام می‌کنند که بهتر است افراد معترض، نگاهی به تعهد خود در زمان اخذ پروانه بهره برداری بیاندازند و این اصلا خوب نیست که یک بخش از زنجیره فولاد تا این حد به دریافت رانت عادت کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *