احتمال ایجاد لخته خون بعد از تزریق واکسن آسترازنکا چقدر است؟

12:54 - 16 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۴۳۳۶
عضو کمیته علمی کشوری کرونا گفت: عارضه شدید آسترازنکا که همان لخته خون است، چهار نفر در یک میلیون نفر در افراد جوان ممکن است رخ دهد.

- «مسعود مردانی»، عضو کمیته علمی کشوری کرونا در بخشی از گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا در ارتباط با وضعیت واکسیناسیون دز سوم در کشور گفت: تاکنون ۲۰ میلیون نفر از مردم دز سوم واکسن را دریافت کرده اند. اخیرا جهشی نیز در دز سوم رخ داده است، اما به نظر می‌رسد کافی نیست. همه افرادی که دو دز را دریافت کرده اند حتما برای دریافت دز سوم عجله کنند.

مردانی در ارتباط با عوارض واکسن آسترازنکا گفت: عارضه شدید آسترازنکا که همان لخته خون است، چهار نفر در یک میلیون نفر در افراد جوان ممکن است رخ دهد و این درصد اصلا درصد بالایی نیست. در نتیجه جای نگرانی وجود ندارد و از طرفی میزان عوارض آن نیز قابل مقایسه با دیگر واکسن‌های موجود است و نمی‌توان نتیجه گیری کرد که واکسنی را به خاطر عوارض محدودش تزریق نمی‌کنیم.

مردانی در ارتباط با تعلل برخی افراد برای دریافت واکسن آسترازنکا گفت: مردم باید بدانند واکسنی که در حال حاضر دریافت می‌کنند واکسن اول و آخرشان نیست و ممکن است واکسن نوبت چهارم و پنجم هم داشته باشیم. در نتیجه نباید معطل نوع خاصی از واکسن بمانند و خودشان را در معرض آسیب‌های ناشی از ابتلای به این ویروس قرار دهند.

او در ادامه گفت: از طرفی واکسن آسترازنکا واکسن خوبی است و حتما در حد نیاز اقدام به واردات آن خواهد شد. متاسفانه زمانی این واکسن کمتر طرفدار داشت، اما وقتی که چیزی کم می‌شود طرفدار پیدا می‌کند، درحالی که واکسنی را باید تزریق کنیم که در جلوگیری از مرگ و میر موثر است و همه واکسن‌های موجود به اندازه کافی چنین ویژگی را دارند.


برچسب ها: واکسن

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *