وزیر علوم: تعمیق یادگیری با آموزش مجازی حاصل نشده است/شخصیت همه جانبه دانشجو باید در دانشگاه شکل بگیرد

7:30 - 17 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۳۹۸۹
وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: قبول داریم که با آموزش مجازی آنچنان که باید تعمیق یادگیری حاصل نشده است، دانشگاه فقط محل آموزش متون درسی نیست ما تلاش داریم تا شرایط مساعدی فراهم کنیم تا شخصیت همه جانبه دانشجو بتواند در دانشگاه شکل بگیرد.
محمد علی زلفی گل در گفت‌وگو با میزان گفت:در طی مدت آموزش مجازی شاید ما توانسته باشیم بحث‌های آموزشی و علمی را دنبال کنیم، اما سایر مباحث و فعالیت‌ها آنگونه که باید در فضای مجازی محقق نشده است.
 
دانشگاه فقط محل یادگیری متون درسی نیست 
 
وی در مورد آموزش مجازی دانشجویان طی دو سال گذشته گفت :دانشگاه فقط محل آموزش متون درسی نیست موضوعات پرورشی - فرهنگی، مباحث و تعاملات اجتماعی فعالیت‌های علمی، سیاسی نیز در دانشگاه مهم است.

وی ادامه داد: همه این موارد مانند یک پازل باید درکنار هم باشد از این رو ما تلاش داریم تا شرایط مساعد آن را در فراهم کنیم تا شخصیت همه جانبه دانشجو بتواند در دانشگاه شکل بگیرد.
 
زلفی گل در پاسخ به این سوال که  وزارت علوم برای جبران معضلات آموزش مجازی چه برنامه‌ای دارد گفت: قبول داریم که با آموزش مجازی آنچنان که باید تعمیق یادگیری حاصل نشده است، اما این آموزش‌ها نیز به واسطه اینکه به صورت آفلاین هم قابل دسترس بوده است برای مرور مباحث و افزایش کمک به یادگیری بیشتر موثر بوده است.

وی گفت: ما در دوره جدید بحث مهارت محور کردن آموزش را در دستور کار داریم در این راستا یک بخش خود محتوای دوره آموزشی است که باید یک بازنگری در آن صورت بگیرد و یک بخش آن این است که در جغرافیای فراغت دانشجویان بسته‌های مهارتی تعریف شود و به صورت کارگاهی به آنان کمک کنیم به صورت فوق برنامه تا بتوانند از آن استفاده کنند باید برنامه‌ریزی کنیم تا این کار انجام شود.
 
تکنولوژی هوش مصنوعی در کلاس های عملی به کمک خواهد آمد 
 
وزیر علوم در مورد اینکه در شرایط موجود کشور چه راهکار‌های می‌تواند آموزش مجازی را موثر نماید، گفت: در شرایط فعلی کشور ملاحظه می‌کنید که برخی از شهر‌های مجددا قرمز شده اند و آموزش‌های مجازی باید درصد قابل ملاحضه‌ای از آموزش باشد، سیستم‌های نوین آموزش و استفاده ازتکنولوژی‌های هوش مصنوعی که در آن به کار گرفته شده است می‌تواند پاسخگوی کلاس‌های عملی نیز باشد تا بدین وسیله بتوانیم ضعف‌های این حوزه را نیز پوشش بدهیم.
 
پیگیر جامعه محور شدن دانشگاه ها با طرح «نان»
 
زلفی گل در مورد جامعه محور شدن دانشگاه‌ها نیز گفت: در مورد جامعه محور شدن علوم  ما طرح نان ( نظام ایده ها  و نیازها) را در لایحه بودجه قرار داده و در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم تقریباً در هماهنگی سکوی های تربیتی و فناوری آمده است از سال آینده تمامی نیاز های کشور را نمایه کرده و در معرض دید دانشمندان و اندیشمندان قرار خواهیم داد.
 
وی ادامه داد: اساتیدی که در راستای نیاز ها طرح و پروپوزال دهند می توانند بر اساس آن دانشجو تقاضا کنند و بر این اساس به آن ها دانشجو اختصاص داده می شود .
 
 پرداخت حقوق ثابت به دانشجویان دکتری تا به امروز منتفی است
 
وی در پاسخ به این سوال که مدت ها است که موضوع ارائه حقوق ثابت به دانشجویان دکتری مورد بحث قرار گرفته است گفت : متاسفانه محل تامین اعتبار آن از جایی بود که تامین بودجه محقق نشده است، از این رو فعلا منتفی است، اما ما در اولین فرصت به دنبال این هستیم که آیین نامه گرنت فناوری و پژوهشی را برای دانشجویان دکتری پیگیری کنیم که همه این ها نیازمند همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی است .
 
 وزارت علوم و آموزش و پرورش در یک تیم هستند
 
 وی در پاسخ به این سوال  که طی اختلافات سازمان سنجش و آموزش و پرورش در مورد  مساله دارد بودن سوالات کنکور ،سازمان سنجش مدعی شده بود که وزارت علوم با توجه به این که نهاد پذیرینده این داوطلبان است راسا اهداف آموزشی را تعیین می کند و نه آموزش و پرورش گفت: وزرات علوم و وزرات آموزش و پرورش هر دو در یک تیم هستند تحت عنوان جمهوری اسلامی ایران  و سعی داریم که کاملا با هم  تعامل و تکامل هم افزایی داشته باشیم .
 
وی در مورد مصوبات شورای  عالی انقلاب فرهنگی در موضوع افزایش سهم سوابق تحصیلی گفت: اجازه بدهید در این قسمت سکوت کنم ،من نظراتم را در صحن شورا بیان کرده ام اما هر چه شورا تصمیم گرفته است همان است و ما نیز مطیع آن هستیم .


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *