رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نقش پرچم چین بر روی برج آزادی؛ عمق روابط تهران – پکن

7:02 - 16 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۳۷۵۹
دسته بندی: سیاست
کارشناس سیاست خارجی گفت: چین کشوری است که دوستی‌ خود را با ایران ثابت بوده و حسن نیت خودش را در همه زمینه‌ها به ایران ابراز داشته است لذا نقش پرچم چین بر روی برج آزادی بیشتر جنبه نمادین دارد و نشان دهنده عمق روابط تهران – پکن بوده است که چنین اقدامی در تمام دنیا مرسوم است.

همزمان با مصادف شدن سال نو چینی با آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی تصاویر پرچم دوکشور ایران و چین بر روی برج آزادی نقش بست.

اما این موضوع انتقادات و حواشی‌های را در پی داشت و رسانه‌های غربی همچون گذشته با پنهان کردن اصل ماجرا موج حملات خود را دوباره به سمت دولت گرفتند.

سید عباس عظیمی سرپرست مجموعه فرهنگی برج آزادی در این باره گفت: عصر روز یازدهم بهمن مراسمی در برج آزادی با حضور شالیبافان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، علاءالدین بروجردی رئیس انجمن دوستی ایران و چین و چانگ هوآ سفیر چین در تهران و تعدادی از مدیران کل وزارت خارجه برگزار شد.

همچنین عظیمی خاطرنشان کرد: برگزاری این مراسم به مناسبت عید بهار چین، پنجاهمین سالگرد دوستی دو کشور و شروع بازی‌های المپیک زمستانی بود.

حسین امیرعبداللهیان بامداد روز سه شنبه ۱۲ بهمن ماه در پیامی توئیتری به زبان چینی سال نو چینی را تبریک گفت.

وی نوشت: در آستانه سال نوی چینی و المپیک زمستانی پکن بهترین آرزو‌ها را برای مردم و دولت چین دارم.

وزیرخارجه کشورمان ضمن آرزوی موفقیت برای بازی‌های زمستانی و تبریک سال نو برای دوستان چینی گفت: با آغاز ۵۰ سال دوم روابط دیپلماتیک دو کشور، برنامه همکاری‌های جامع با تلاش مضاعف، بهتر و پر قدرت‌تر به پیش می‌رود.

برج آزادی*نقش بستن پرچم چین بر روی برج آزادی نشان دهنده عمق روابط تهران – پکن بوده است

حسن هانی زاده در گفت‌وگو با میزان در این‌باره اظهار داشت: نقش پرچم چین بر روی برج آزاد به مناسبت سال نو چینی است که به خاطر روابط رو به رشد تهران – پکن این اقدام به عنوان یک عمل نمادین است که نشانگر حسن رابطه ایران و چین است

هانی زاده ادامه داد: به اعتبار این که این دو کشور در طول سال‌ها مورد تحریم و فشار آمریکا قرار داشتند، اما کنار یکدیگر بوده و علی رغم تحریم‌های سیاسی و عقیدتی هیچ گاه نگاه هژمونی نسبت به کشور‌های منطقه از جمله ایران وجود نداشته است لذا به همین دلیل مناسبات دو کشور علاوه بر سطح سیاسی بسیار بالا در حوزه اقتصادی و تبادل فناوری نیز در سطح بالایی قرار دارد.

وی عنوان کرد: چین همواره یکی از حامیان مهم ایران در گفتگو‌های ایران و کشور‌های ۱+۵ و همچنین گفتگو‌های ایران و ۱+۴ بوده و در شکل گیری برجام نیز نقش مهمی ایفا کرده است.

کارشناس سیاست خارجی افزود: چین کشوری است که دوستی‌اش با ایران ثابت بوده و حسن نیت خودش را در همه زمینه‌ها به ایران ابراز داشته است لذا نقش پرچم چین بر روی برج آزادی بیشتر جنبه نمادین دارد و نشان دهنده عمق روابط تهران – پکن بوده است که چنین اقدامی در تمام دنیا مرسوم است.

هانی زاده در پایان خاطر نشان کرد: به لحاظ سیاسی نقش بستن پرچم چین بر روی برج آزادی مشکلی وجود ندارد.

بنابراین رسانه‌های خارج از کشور در حالی با پنهان کردن اصل ماجرا موج حملات خود را دوباره به سمت دولت گرفتند که صاحبانشان روابط تجاری گسترده‌ای با چین دارند لذا نورپردازی تصاویر پرچم کشور‌ها در سایر نقاط دنیا امری مسبوق به سابقه بوده و در سایر ملل نیز انجام می‌شود.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *