رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

۶۰ پرونده قصاص از ابتدای سال در استان فارس منجر به صلح و سازش شده است

8:17 - 13 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۳۵۹۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: از ابتدای سال تا پایان دی ماه امسال ۶۰ فقره پرونده قصاص به صلح و سازش ختم شده است.
حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی در گفت‌وگو با میزان، با بیان اینکه  استان فارس در زمینه صلح و سازش پرونده‌های قصاص در ۸ سال گذشته رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: با تلاش مجموعه شورا‌های حل اختلاف، بخشش و کرامت مردم و پا در میانی بزرگان و ریش سفیدان از ابتدای راه اندازی شورا‌های حل اختلاف در فارس، تاکنون ۵۰۴ پرونده قصاص عمد و غیرعمد در استان با مصالحه همراه بوده است.
 
رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: تا پایان دی ماه امسال ۶۰ فقره پرونده قصاص به صلح و سازش ختم شده است؛ از این نظر فارس رتبه نخست کشور را به دست آورده است؛ با کسب این رتبه، فارس ۸ سال متوالی در جایگاه اول مصالحه قصاص در سطح کشور قرار گرفته است.
 
وی ضمن اشاره به پرونده‌های مختومه شده در شورای حل اختلاف استان فارس بیان کرد: از زمان شروع به کار این شورا‌ها در فارس، حدود ۳ میلیون و ۸۵۹ هزار فقره پرونده به شورا‌ها وارد شده که از این تعداد بیش از ۳ میلیون و ۸۵۵ هزار فقره مختومه شده است.
 
ایجاد شرایط آزادی برای بیش از یک هزار و  ۷۷۹ زندانی
 
حجت الاسلام والمسلمین موسوی تصریح کرد: با هدف کاهش جمعیت کیفری، قضات بازدید‌های هدفمندی نیز از زندان داشته اند و با استفاده از تأسیسات ارفاقی، شرایط لازم در جهت بهره‌مندی از آزادی و عفو مشروط واجدین شرایط را نیز فراهم کرده و طی ۱۰ ماهه امسال شورا‌های حل اختلاف فارس شرایط آزادی بیش از یک هزار و  ۷۷۹ زندانی را فراهم کرده است.
 
رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه ۴۴۵ شعبه شورای حل اختلاف در استان فارس فعال است، گفت: با مختومه شدن ۹۹ درصد پرونده‌ها در هر شورا، می‌توان ادعا کرد که در توسعه حل اختلاف استان فارس هیچ گونه اطاله دادرسی وجود نداشته و این امر با فلسفه شکل گیری شورا‌های حل اختلاف مطابقت دارد و همین فعالیت‌های گسترده و تلاش همکاران مجموعه شورا‌های حل اختلاف در فارس تقدیر رییس مرکز توسعه حل اختلاف کشور را در پی داشته است.
 
وی ادامه داد: به گفته حجت الاسلام والمسلمین صادقی معاون قوه‌قضاییه و رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور، استان فارس در زمینه صلح و سازش در پرونده‌های ورودی به شورا‌های حل اختلاف در کشور پیشرو است و در اخذ رضایت از خانواده مقتولان تلاش‌های فراوانی کرده است.
 
حجت الاسلام والمسلمین موسوی با بیان اینکه بیش از ۲ هزار و ۱۱۰ نفر در شورا‌های حل اختلاف استان فارس فعالیت می‌کنند، گفت: این افراد تلاش جدی برای حصول سازش در پرونده‌های قضایی به منظور پیشگیری از وقوع جرایم و کاهش حجم ورودی پرونده به دستگاه قضایی را در اولویت کار خود قرار داده اند.
 
بیش از ۵۸ هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف منجر به صلح و سازش شدند
 
وی افزود: از ابتدای امسال تا پایان دی ماه به همت اعضای شورای حل اختلاف استان از ۲۳۱ هزار و ۱۸۵ فقره پرونده که به شورا‌های استان وارد شده بیش از ۵۸ هزار فقره پرونده معادل ۴۲ درصد به مصالحه ختم شده است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *