استقلال از فشار‌های درونی و بیرونی از ویژگی‌های قضات است

17:54 - 12 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۳۵۳۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه گفت: استقلال از فشار‌های درونی و بیرونی ویژگی‌های قضات است و کارآموزان قضایی باید آنقدر قوی و مقتدر باشند که بتوانند مستقل و مقتدر بوده و با جرأت و جسارت تصمیم گیری کنند.

 -  توسلی زاده در مراسم افتتاح کارآموزان قضایی خطاب به کارآموزان گفت: برای تصدی منصب قضا که شأن خدای سبحان و انبیاء الهی و ائمه معصومین (ع) و خطیرترین و حساس‌ترین شأن از شئونات حکومت اسلامی است، خود را آماده کنید و ویژگی‌های شخصیتی خود را که برای منصب قضا لازم است، تقویت کنید.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه در ادامه تأکید کرد: همواره خود را به علم روز قضایی مجهز کنید و دامنه مطالعاتی خود را افزایش دهید چرا که قوی‌ترین و با ارزش‌ترین قاضی آن است که علم و دانش بالایی داشته باشد؛ در آینده با حضور شما در دستگاه قضایی، اقدام به صدور رای می‌کنید و بدانید رای خوب هویت یک قاضی است و جایگاه او را در اجتماع تثبیت می‌کند؛ بنابراین طوری به رای و صدور حکم اقدام کنید که گویی همه ناظر و ببیننده شما هستند.

وی ادامه داد: رای خوب باید گویا، منطقی و منطبق با قانون باشد و یقین بدانید رای خوب به جامعه ثبات می‌دهد و می‌تواند از مشکلات جامعه گره گشایی کند و آرامش و امنیت را به جامعه تزریق می‌کند در نظر داریم سامانه‌ای تحت عنوان سامانه تجربه اندوزی راه اندازی کنیم که هر قاضی تجربیات خود را در آنجا قرار دهد و دیگران استفاده کنند.

توسلی زاده رعایت اخلاق حرفه‌ای برای کارآموزان قضایی را لازم دانسته و گفت: اخلاق حرفه‌ای علمی در مدیریت است و در قضاوت به این معنی است که قاضی طوری رفتار کند که بی طرفی رای او به جامعه اثبات شود و اطمینان آور باشد و به همین دلیل است که قاضی و قضاوت مورد احترام جامعه است.

رئیس کل دادگستری با تأکید بر موضوع تکریم ارباب رجوع گفت: قاضی باید در کنار مردم باشد نه در مقابل آنها؛ تندخویی قاضی مردم را در مقابل او قرار می‌دهد، لذا مردم باید بتوانند به راحتی مشکل خود را با قاضی در میان بگذارند و او را مورد وثوق خود بدانند  لازمه کار قاضی، تدبیر است قاضی با تدبیر تأثیر زیادی بر زندگی مردم دارد چرا که صاحب قدرتی قانونی است و این می‌تواند در امور مردم بسیار راهگشا باشد.

وی  با اشاره به این مطلب که کارآموزان قضایی باید از استقلال، اقتدار و سرعت در تصمیم برخوردار باشند، ادامه داد: کارآموزان قضایی باید قاطعیت و جسارت را در خود پرورش دهند تا بتوانند بر مبنای عدالت محوری مسائل را درک کرده و حکم قانونی متناسب را صادر کنند استقلال از فشار‌های درونی و بیرونی از دیگر ویژگی‌های قضات است و  کارآموزان قضایی باید آنقدر قوی و مقتدر باشند که بتوانند مستقل و مقتدر بوده و با جرأت و جسارت تصمیم گیری کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *