رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

چگونه از یخچال‌ها اصولی‌تر استفاده کنیم؟

0:50 - 12 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۳۲۰۶
یخچال یکی از ضروری‌ترین و پر استفاده‌ترین لوازم خانگی در خانه است. برای نگهداری اصولی از این وسیله بهتر است نکاتی را رعایت کرد.

_ روزنامه همشهری نوشت: یخچال جزء جدایی‌ناپذیر هر خانه است و تصور خانه بدون یخچال موضوعی تقریبا غیرممکن است. همین وسیله کاربردی که قیمت بالاتری نسبت به دیگر وسایل برقی خانه دارد، باید به‌طور دقیق مراقبت شود تا آسیب کمتری ببیند و بتوان بهترین استفاده را از آن برد. اگر چه گفته می‌شود عمر مفید یخچال حدود ۱۰ سال است، اما در خانواده‌های ایرانی یخچال‌هایی با عمر بالای ۲۰ سال هم وجود دارد که هنوز به خوبی کار می‌کنند. رعایت چند نکته ساده می‌تواند عمر این وسیله کاربردی را بیشتر کند.

کجا امن‌تر است

انتخاب محل قرارگیری یخچال در آشپزخانه یکی از نکات مهمی است که باید توجه ویژه‌ای به آن شود. گفته می‌شود برای انتخاب جای خوب برای یخچال در آشپزخانه باید مثلث طلایی آشپزخانه را جدی گرفت؛ مثلث طلایی فضای بین یخچال، اجاق‌گاز و سینک ظرفشویی است که اگر به این مثلث فرضی در چیدمان آشپزخانه توجه شود می‌توان بهترین استفاده را حتی از فضای آشپزخانه‌های کوچک داشت. براساس این فرضیه محل قرار‌گیری اجاق‌گاز باید در ایمن‌ترین فضای آشپزخانه و یخچال، در نزدیک‌ترین مکان به در ورودی آشپزخانه و پریز برق باشد؛ جایی که باز و بسته‌شدن در یخچال مشکلی نداشته باشد و بتوان به راحتی وسایل مورد‌نیاز را از درون یخچال برداشت. وقتی محل قرار‌گیری این دو وسیله مشخص شد، تعیین محل سینک مشکلی نخواهد داشت، اما به این مسئله دقت کنید که اگر یخچال به سیستم آب‌سرد‌کن خودکار مجهز است، جای مناسب یخچال باید در نزدیکی لوله‌کشی آب باشد.

راهی برای طول عمر بیشتر

یخچال وسیله‌ای است که آسیب‌پذیری زیادی در برابر گرما دارد. به همین دلیل است که توصیه می‌شود از قرار دادن یخچال در معرض نور خورشید و در کنار منابع گرمازا مثل اجاق گاز، مایکروویو، توستر، سولاردام یا پکیچ خودداری شود. قرار دادن یخچال در کنار سینک ظرفشویی هم باعث پاشیده شد آب به بدنه یخچال و رطوبت و برق‌گرفتگی و زنگ‌زدگی بدنه آن می‌شود. همچنین فضای تهویه مناسبی باید در پشت یخچال وجود داشته باشد تا گرمای پشت یخچال به خوبی خارج شود، حداقل فاصله استاندارد درنظر گرفته شده از سقف ۳۰ سانتی‌متر و از دیوار تا پشت یخچال ۱۰ سانتی‌متر توصیه شده است. چرا که کمپرسور که قلب یخچال است و باعث خنک‌شدن آن می‌شود، اگر محل مناسبی برای خنک شدن نداشته باشد باید به‌طور دائم کار کند که همین مسئله می‌تواند آسیب جدی به یخچال وارد کند. نداشتن تهویه مناسب، باعث عملکرد نامناسب یخچال و اتلاف انرژی برق و در نتیجه عمر کوتاه‌تر یخچال خواهد شد.

صاف و بدون شیب

بعد از اینکه جانمایی مناسب برای یخچال را انجام دادید حتما دقت کنید محل قرار‌گیری یخچال شیب نداشته باشد؛ چرا که قرار‌گیری یخچال در محل صاف باعث می‌شود تا توزیع گاز در لوله‌های یخچال به‌صورت یکنواخت انجام شود. تست این موضوع نیاز به ابزار خاصی ندارد با قرار دادن یک لیوان آب در بالای یخچال می‌توانید میزان شیب یخچال را بسنجید.

غذای گرم ممنوع

قرار دادن ماده غذایی گرم یا ولرم در یخچال باعث می‌شود که دمای داخل یخچال بالا برود وهمین دمای بالا باعث می‌شود برخی مواد غذایی داخل یخچال میل به فاسد شدن پیدا کنند. قبل از قرار دادن باقی‌مانده غذا در داخل یخچال باید از سرد شدن آن‌ها اطمینان داشته باشیم تا به این ترتیب جلوی ضرر را بگیریم.

کشو‌هایی برای تمام فصول

معمولا کشو‌هایی که در یخچال‌ها قرار دارند به دو نوع بدون دریچه و با دریچه تقسیم می‌شوند. کشوی بدون دریچه در یخچال برای نگهداری از سبزیجات است؛ چرا که سبزیجات در رطوبت بالا مدت زمان بیشتری تازگی خود را حفظ می‌کنند. برای بهتر نتیجه گرفتن می‌توانید سبزیجات را درون کیسه قرار داده و بعد به یخچال منتقل کنید. کشو‌هایی که دارای منافذ هوا هستند هم بهترین محل برای ذخیره میو‌هایی مثل پرتقال، کیوی، انگور و... هستند که نیاز به رطوبت کمی دارند.

کدام طبقه، کدام مواد

نحوه چینش مواد‌غذایی در داخل یخچال هم می‌تواند در نگهداری بهتر از این وسیله برقی کمک کند. در یخچال یکی از گرم‌ترین محل‌های یخچال فریزر است که بهتر است برای نگهداری خوراکی‌هایی که ماندگاری بالاتری دارند و نیازی به سرمای زیاد ندارند، استفاده شود. انواع سس، نوشیدنی‌هایی مثل‌آبمیوه، نوشابه یا آب که دسترسی به آن‌ها سریع‌تر هم هست می‌توانند در این قسمت نگهداری شوند. موادی مانند خامه، ماست و شیر که میل زیادی به فاسد شدن دارند و بهتر است در دمای پایین نگهداری شوند، نباید در قسمت در یخچال قرار داده شوند. بهترین محل برای نگهداری این مواد قسمت پایینی یخچال است. البته که در یخچال تمام خانواده‌های ایرانی یک قسمت به دارو اختصاص داده شده که انواع و اقسام قرص، شربت، اسپری و حتی چسب زخم را می‌توان در این قسمت پیدا کرد.


برچسب ها: یخچال خانه داری

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *