رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رسیدن به توافق پایدار منوط به تصمیم طرف‌های مقابل در مذاکرات وین است/ رژیم صهیونیستی؛ ننگ جامعه بشری

11:13 - 11 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۳۱۶۸
دسته بندی: سیاست
سخنگوی وزارت خارجه گفت: امیدواریم هیئت‌ها بااراده لازم به وین برگردند. اگر طرف‌های دیگر در بازگشت، تصمیم‌های خود را در خصوص مطالبات به‌حق ایران اخذ کرده باشد، مطمئن باشید به‌سرعت می‌توان به توافق پایدار رسید.
- «سعید خطیب زاده» امروز در یک نشست خبری گفت: سالگرد پیروزی انقلاب را که یادآور روز‌های قیام است را گرامی میداریم.

سخنگوی وزارت خارجه با گرامیداشت یاد و خاطره بنیانگذار انقلاب اسلامی، ادامه داد: با همت جوانان ان‌شالله روز‌های پرامیدتری پیش رو است. وزارت امورخارجه طی دهه مبارک فجر برخی از اقدامات خود را بیشتر تشریح خواهد کرد.

وی در مورد سفر رئیس رژیم صهیونیستی به امارات، گفت: رژیم جعلی اشغالگر قدس رژیمی است که بحران‌آفرینی در ذات اوست. لذا تنها نمونه بارزی که در نظام بین‌الملل به عنوان رژیم آپارتایدی می‌توان نام برد رژیم صهیونیستی است که واقعا ننگ جامعه بشری است و سعی می‌کند بحران‌های خود را به مناطق دیگر ارسال کند.
 
خطیب‌زاده ادامه داد: اولین قربانیان ذات بحران‌آفرین این رژیم کسانی هستند که در این مسیر عادی‌سازی می‌کنند.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه هیئت‌های مذاکره‌کننده به پایتخت‌ها برگشته‌اند، آیا زمان خاصی برای پایان مذاکرات مشخص‌شده است، گفت: ما چندباری در این مسیر تنفس داشته‌ایم، اما در هر چهار حوزه پیشرفت‌هایی داشته‌ایم که در برخی با سرعت بیشتر بوده است و در برخی به دلیل بی‌عملی طرف مقابل با کندی همراه بوده است.

وی افزود: ما امیدواریم هیئت‌ها بااراده لازم به وین برگردند. اگر طرف‌های دیگر در بازگشت تصمیم‌های خود در خصوص مطالبات به‌حق ایران اخذ کرده باشد، مطمئن باشید به‌سرعت می‌توان به توافق پایدار رسید.
 
خطیب زاده درباره اظهارات وزیر خارجه مغرب، افزود: اولین بار نیست که وزیر خارجه مغرب این اظهارات بی اساس را دارد لذا ما به احترام مردم مسلمان مغرب عبور می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به موضوع تغییر سفرا گفت: در وزارت خارجه مسیر‌های تغییر و تحول به طور عادی در حال انجام است. بیش از ٣٠کشور در فرایند تغییر تحول سفرا هستند که امری عادی است.

خطیب‌زاده در مورد ملاقات رئیس جمهور و پوتین افزود: در این ملاقات صمیمانه چندساعته در همه حوزه‌ها از جمله تحولات سوریه گفت‌وگوهای مفصلی انجام‌شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: ائتلاف خود خوانده، مردم یمن را مورد حملات قرار داده است و آنها قربانی این تجاوز هستند. لذا جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده است که صدای مردم یمن باشد و از سازوکارهای بین‌المللی استفاده کند که به درد و رنج مردم یمن و از طریق چارچوب‌های سیاسی و گفت‌وگوهای یمنی - یمنی استفاده کند.

وی ادامه داد: چرخه خشونتی که توسط برخی کشورهای منطقه علیه مردم یمن آغازشده بی‌پایان است مگر این‌که نقطه پایانی بگذارند بر اقدامات تجاوزکارانه خود. مردم یمن باید بعد از سال‌ها محاصره از این وضعیت خارج شوند.

در مذاکرات وین کار با اجماع ملی جلو می‌رود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره نامه انتقادی سعید جلیلی درباره مذاکرات وین به مقامات عالی کشور بیان کرد: بهتر است از خود ایشان سؤال کنید و خبری در این زمینه ندارم. در مذاکرات وین کار با اجماع ملی جلو می‌رود.

وی در پاسخ به این سؤال که بعد از حمله انصار الله به یمن توئیتر وزارت خارجه کانادا از نام جعلی برای خلیج‌فارس استفاده کرد، اظهار کرد: دولت کانادا برخی اختلافات سیاسی را به مسائل بچه‌گانه کشانده است. بنابراین نام کشورها و مناطق نمی‌تواند تابعی از خواست سیاسی کشوری باشد.

خطیب‌زاده گفت: دولت کانادا اولین بار نیست که برای مطامع و اغراض سیاسی خود دست به این کارها می‌زند، جامعه فرهیخته ایرانیان در کانادا هرروزه رفتار ۲ روی دولت کانادا را می‌بیند ازیک‌طرف اشک تمساح می‌ریزد و از سوی دیگر به هویت ایرانی حمله کند. این اظهارات ارزش حقوقی ندارد و به خوبی ذات این دولت را نشان می‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اقدام برخی کشورها از جمله ایتالیا در اهدای واکسن به ایران گفت: برخی همکاری‌ها در حوزه‌های سلامت همچنان ادامه دارد از دولت ایتالیا تشکر می‌کنیم. البته ایران تلاش خود را کرده متقابلاً به برخی کشورهای دیگر در فرآیند کمک‌های بهداشت کمک‌هایی داشته باشد.

از گسترش روابط بین کشورهای منطقه از جمله بین عراق و عربستان حمایت می‌کنیم

وی در مورد روابط بین کشورهای منطقه گفت: از گسترش روابط بین کشورهای منطقه از جمله بین عراق و عربستان حمایت می‌کنیم. هرچقدر همگرایی‌ها بیشتر شود فرصت‌ها بیشتر می‌شود و فضای کافی برای همگرایی هست. عراق در ابعاد مختلف نیازمند همکاری‌هاست.

خطیب‌زاده درباره مناسبات تهران و ریاض و اینکه آیا تجارت بین ۲ کشور می‌تواند پیش‌بینی شود که گفت: بین ۲ کشور تحول خاصی رخ نداده است و هرچقدر بتوانیم از فضای تقابل به سمت تعامل حرکت کنیم به نفع منطقه است. 

سخنگوی وزارت خارجه درباره موضوع کولبری نیز گفت: یکی از موضوعات مهم بین ما و برخی کشور‌ها در مرز‌های غربی همین تردد‌ها بوده که بعضا مشکلاتی را فراهم کرده است. از بازارچه‌های مرزی قانونی حمایت کردیم و موضوع کولبران موضوعی بوده که نهاد‌های داخلی و وزارت کشور اقداماتی را صورت داده‌اند.

وی افزود: وزارت خارجه تلاش کرده است از حوزه مرزی و همکاری‌های کشور‌ها  تسهیلگر و معین باشد، اما نهاد‌های مجری نهاد‌های دیگری هستند. اتباع ما باید صیانت شوند و وزارت خارجه در این زمینه قویا ورود کرده است.
 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: برخی گروهک‌ها تلاش می‌کنند از کولبران استفاده کنند ما تلاش کردیم آنها را به سمت تجارت قانونی هدایت کنیم.

وی در مورد سفر اردوغان به ایران، گفت: سفر آقای اردوغان در دستور کار است اما هنوز تاریخی برای آن در نظر گرفته نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تماس تلفنی رئیسی و مکرون، اظهار داشت: ایران و فرانسه به‌عنوان ۲ کشور مهم در چارچوب ۱+۴ و در سطح مذاکره‌کنندگان در وین و در سطح عالی با هم گفت‌وگو داشتند و گفت‌وگوی تلفنی قبلاً هم انجام‌ شده بود. مواضع ایران به خوبی تبیین و برخی نکات موردتوجه قرار گرفت.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا «سامانه پرسمان میخک» راه‌اندازی شده است، گفت: در خصوص سامانه پرسمان میخک در خصوص تردد ایرانیان از چند هفته قبل فعال‌شده و کمیته بین نهادی به میزبانی وزارت امور خارجه در این خصوص تشکیل‌شده است.

خطیب‌زاده بابیان اینکه چند هزار درخواست در این سامانه ثبت‌شده و پاسخ بیش از ۸۰ درصد آماده‌شده است، ادامه داد: تعداد قابل‌توجهی از درخواست‌ها هم ربطی به تردد به ایران ندارد و بیشتر مشکلات نظام وظیفه مطرح می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: سامانه پرسمان در هفته گذشته به سری اول سؤالات پاسخ داده است آنهایی که پاسخ خود را دریافت نکرده‌اند، پیگیری کنند. تشکیل این سامانه اتفاق مبارکی است.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد جزییات مذاکرات وین با توجه به اظهارات مقام‌های غربی خاطرنشان کرد: آنچه در اتاق‌های مذاکرات انجام می‌شود در فضای عمومی گفته نمی‌شود. اگر فردای بازگشت هیئت‌ها به وین طرف‌های مقابل به آنچه حقوق طبیعی ایران گفته شده و به متونی که ارائه شده و به خواسته‌های بر حق ایران پاسخ درست داده شود در فردای آن روز می‌توانیم به توافق پایدار برسیم و نیاز به ضرب‌الاجل‌های ساختگی نیست. در بحث رفع تحریم‌ها موضوعات قابل توجه باقی مانده است.
 
سخنگوی وزارت خارجه تصربح كرد: در حوزه راستی آزمایی و تضمین‌ها باید پیشرفت‌ها قابل قبول باشد. در حال حاضر از فاز ایده‌ها رد شدیم و خلاقانه هیأت ایران طی سه هفته گذشته همه موارد را مکتوب کرده و منتظر پاسخ طرف‌های مقابل هستیم و امیدواریم در کمترین زمان ممکن به بحث رفع تحریم‌ها به نتیجه خوب برسیم.

وی با بيان اينكه همه چیز را به آنچه در وین رخ می‌دهد گره نزدیم، خاطرنشان كرد: دولت سیزدهم در موازی با آنچه بخشی از وزارت خارجه در حوزه رفع تحریم‌ها انجام می‌دهد در حوزه خنثی سازی رفع تحریم‌ها پیشرفت‌های بسیار قابل توجهی داشته است.

 
خطیب‌زاده تصریح کرد: در حوزه راستی آزمایی و تضمین‌ها باید پیشرفت‌ها قابل قبول باشد. در حال حاضر از فاز ایده‌ها رد شدیم و خلاقانه هیئت ایران طی سه هفته گذشته همه موارد را مکتوب کرده و منتظر پاسخ طرف‌های مقابل هستیم و امیدواریم در کمترین زمان ممکن به بحث رفع تحریم‌ها به نتیجه خوب برسیم.
همه چیز را به آنچه در وین رخ می‌دهد گره نزدیم


سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه همه چیز را به آنچه در وین رخ می‌دهد گره نزدیم، خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم همزمان با آنچه بخشی از وزارت خارجه در حوزه رفع تحریم‌ها انجام می‌دهد در حوزه خنثی‌سازی رفع تحریم‌ها پیشرفت‌های بسیار قابل توجهی داشته است.

خطیب‌زاده درباره اخبار منتشرشده مبنی بر این‌که قرار است نشست کاری بین ایران و کره جنوبی درباره اموال مسدود شده ایران در سئول برگزار شود، گفت: بانک مرکزی مطالبات چند میلیارد دلاری از طرف‌های کره دارد. در ملاقات معاون وزیر خارجه کره جنوبی با معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در وین پیشنهاد‌هایی را مطرح کرده بودند که قرار شد نهاد‌های ذی‌ربط در داخل ایران پیگیری کنند. این موارد پیگیری‌ها شده و امیدوار هستیم یک بار برای همیشه این پرونده بسته شود.

وی اظهار کرد: متأسفانه تجربه خوبی از اظهارات قبلی مقامات کره‌ای وجود ندارد و امیدواریم این بار آنچه پیشنهاد شده به صورت عملیاتی و با نتیجه خوب حاصل شود.

وی در مورد اظهارات معاون وزارت خارجه انگلیس در امور خاورمیانه مبنی بر این‌که «ما به ایران پیشنهاد داده‌ایم که در صورت پایبندی به توافق، تحریم‌ها لغو می‌شود و همچنین خواستار توقف فوری غنی‌سازی از سوی ایران شده اشاره کرد و موضع خطیب‌زاده را جویا شد»، تصریح کرد: فکر می‌کنم مذاکره‌کنندگان انگلیس باید مقامات خودشان را از گیجی نسبت به آنچه در وین اتفاق می‌افتد، خارج کنند.

آن‌چه به عنوان حقوق قطعی جمهوری اسلامی ایران در حوزه فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای است، لایتغیر باقی خواهد ماند
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: آن‌چه به عنوان حقوق قطعی جمهوری اسلامی ایران در حوزه فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای است، لایتغیر باقی خواهد ماند و فراتر از آن هم آنچه در برجام تضمین‌شده کف خواست ایران بوده است.

وی با بیان اینکه ما برجام را چارچوب تعهدات طرف مقابل و در حوزه هسته‌ای هم‌تعهدات ایران می‌دانیم، ادامه داد: اجازه دهند در وین و در همین چارچوب بحث‌ها جلو برود و اگر اظهاراتشان مصارف داخلی دارد، من در آن حوزه ورود نمی‌کنم.

خطیب‌زاده گفت: انگلیس این روز‌ها اظهارات بسیار شادی دارد که باید پرس‌وجو شود در چه حوزه‌ای این گیجی به مقامات انگلیسی منتقل‌شده است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره مذاکره ایران و آمریکا نیز اظهار داشت: آنچه در وین در حال اتفاق است کاملاً روشن است. ایران و ۱+۴ در حال تلاش برای این هستند که مطمئن شوند بازگشت آمریکا قابل‌اطمینان است.

وی افزود: بین آمریکا و ایران باید تبادل‌نظر‌هایی صورت می‌گرفته که مسیر مکتوب انتخاب‌شده و براساس شناخت از رفتار طرف مقابل این مسیر انتخاب‌شده است. آنچه به‌عنوان مکتوبات غیررسمی بین ایران و آمریکا از طریق هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا انجام می‌شود مسیری است که تا به امروز انجام‌شده و تا زمانی لازم باشد گفت‌وگو‌ها از همین طریق انجام می‌شود.
 
خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع حق‌آبه هیرمند گفت: حق‌آبه ایران از هیرمند قطعی است؛ هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان بیان کرده سد را باز کرده، اما آبی به مرز‌های ایران نرسیده است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: برای ما باز شدن سد مهم نیست بلکه دریافت حق‌آبه مهم است.  این هیئت همه موانع را باید مرتفع کند و این ملاک مهم است که تا چه میزان این هیئت مسئولیت‌پذیر و به توافقات دوجانبه و معاهدات بین‌المللی پایبند است. وزارت خارجه از همه ابزار‌های خود استفاده کرده که این حق‌آبه تامین شود.

وی در مورد برگزاری نشست آستانه، گفت: اجلاس آستانه در دستور کار است و باید تاریخ آن هماهنگ شود. تا قبل از بهار تاریخی را تعیین خواهیم کرد.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *