نابرابری توزیع واکسن کرونا در کشورهای کم درآمد و ثروتمند جهان

13:39 - 10 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۲۹۰۹
با گذشت چندین ماه از آغاز روند واکسیناسیون کرونایی در جهان، داده‌های منتشر شده از نابرابری شدید در توزیع واکسن در میان کشور‌های جهان حکایت دارند.

- هنگامی که نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در دسامبر ۲۰۲۰ واکسن کرونا را دریافت و توزیع واکسن کرونا را در اراضی اشغالی آغاز کرد، مدعی شد که «این واکسن آغاز به پایان رسیدن همه گیری کروناست.»

به گزارش «نیویورک تایمز»، ۱۳ ماه بعد مشخص شد که این پیش‌بینی با واقعیت فاصله بسیاری داشت، اما ۱۰ میلیارد دوز واکسن در سراسر جهان توزیع شده است؛ نقطه عطفی که نشان‌دهنده سرعت شگفت‌آوری است که دولت‌ها و شرکت‌های دارویی برای آن هماهنگ شده‌اند.

این امر به بسیاری از کشور‌ها این امکان را می‌دهد که آینده‌ای نزدیک را تصور کنند که در آن مردم با ویروس کرونا زندگی می‌کنند، با ویروس همزیستی می‌کنند، اما توسط آن محدود نمی‌شوند.

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط پروژه «دنیای ما از دریچه آمار» در دانشگاه آکسفورد، نقطه عطفی که اخیرا به آن رسیده، به طور عادلانه به دست نیامده است.

این داده‌ها نشان می‌دهند که در ثروتمندترین کشورها، ۷۷ درصد از مردم دستکم یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‎اند، در حالی که در کشور‌های کم درآمد این رقم کمتر از ۱۰ درصد است.

در حالی که برخی از کشور‌های ثروتمند در آمریکای شمالی و اروپا در تلاش برای مهار سویه «اومیکرون» با تزریق دوز سوم و برخی کشور‌ها نیز در صدد آغاز تزریق چهارمین دوز واکسن هستند، اما بیش از یک سوم جمعیت جهان، که بسیاری از آن‌ها در آفریقا و بخش‌های فقیر آسیا قرار دارند، هنوز منتظر دریافت نخستین دوز واکسن کرونا هستند.

در حال حاضر آمریکا پنج برابر بیشتر از تعداد کل واکسن توزیع شده در نیجریه به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور در آفریقا، دوز تقویتی واکسن (۸۵ میلیون دوز) توزیع کرده است.

«مادوکار پای»، استاد اپیدمیولوژی و آمار زیستی در دانشگاه «مک گیل» در «مونترال»، می‌گوید «توزیع ۱۰ میلیارد دوز واکسن کرونا یک پیروزی برای علم، اما شکست کامل برای همبستگی جهانی است.»



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *