جانسون زیر تیغ «پارتی گیت»/خانه تکانی در «داونینگ استریت» نزدیک است؟

12:37 - 30 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۲۷۰۶
بحران‎های مختلف در انگلیس از جمله موضوع پارتی گیت باعث شده که زمزمه برکناری بوریس جانسون از سمت نخست وزیری این کشور قوت بگیرد.

- پلیس انگلیس، اخیرا اعلام کرد که یک سری از مهمانی‌های بسیار بحث برانگیز برگزار شده در ساختمان‌های دولتی انگلیس، از جمله دفتر نخست وزیر این کشور در منطقه «داونینگ استریت» را بررسی خواهد کرد تا ارزیابی کند که آیا آن‌ها قوانین کووید-۱۹ را نقض کرده اند یا خیر.

به گزارش «تایم»، این بمب خبری توجه رسانه‌ها و افکار عمومی بیشتری را به داستانی جلب می‌کند که برای «بوریس جانسون»، نخست وزیر انگلیس و دولت وی بسیار شرم آور است.

این موضوع همچنین نشان می‌دهد که گزارش موسوم به «گِرِی»، نتیجه تحقیق درباره همان پرسش‎های به هدایت «سو گری»، مقام ارشد دولتی انگلیس، آخرین اظهار نظر در مورد این موضوع نخواهد بود.

«گری»، اطلاعاتی را که درباره این مهمانی‌ها کشف کرده است با بازرسان پلیس انگلیس به اشتراک می‌گذارد.

در ماه می ۲۰۲۰، زمانی که دولت انگلیس به مردم این کشور توصیه کرد قوانین فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند یا جریمه بپردازند، «جانسون» در گردهمایی در باغ «داونینگ استریت» شرکت کرد؛ بیش از ۱۰۰ مهمان برای حضور در این مراسم دعوت شده بودند.

در ژوئن ۲۰۲۰، زمانی که قوانین، بیشتر اجتماعات بیش از دو نفر را ممنوع کرد، حدود ۳۰ نفر در دفتر «جانسون» جمع شدند تا تولد او را تبریک بگویند.

دو مهمانی دیگر، از جمله یکی در خانه «جانسون»، ظاهراً در نوامبر ۲۰۲۰ در طول یک قرنطینه ملی کووید-۱۹ برگزار شد.

کارکنان «جانسون» همچنین در یک ویدئو در حال خنده در یک جشن کریسمس در دفتر نخست وزیر انگلیس که به همین ترتیب در طول قرنطینه و در زمانی که بیمارستان‌های انگلیس مملو از بیماران کرونایی بود، دیده می‎شوند.

سایر اتهامات مشابه اکنون در دست بررسی است.

آخرین موج اخبار در این رابطه زمانی می‌رسد که نخست وزیر انگلیس در حال حاضر به طرز قابل توجهی با عدم محبوبیت مواجه شده است.

از ۱۶ ژانویه، قبل از اینکه پلیس لندن تحقیقات خود را درباره مهمانی‌های «داونینگ استریت» اعلام کند، تنها ۲۲ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که «جانسون» کار خود را به خوبی انجام می‌دهد؛ همچنین حدود ۷۳ درصد گفتند که نخست وزیر انگلیس بد عمل می‌کند.

برگزاری مهمانی‌ها و جشن‌ها تنها بخش کوچکی از مشکل «جانسون» با رای دهندگان و منتقدان او هستند.

بار بزرگ‌تر «جانسون» و دولت وی بر مدیریت کووید-۱۹ و وضعیت اقتصاد انگلیس متمرکز است.

مقام‎های همه احزاب اصلی مخالف، از جمله حزب کارگر و لیبرال دموکرات‌ها ابراز نگرانی می‌کنند که مدیریت «جانسون» در طول همه گیری بیماری همه گیر نامنظم بوده است.

بزرگترین بار اقتصادی «جانسون» به شکل کمبود محصول و تورم است که بالاترین نرخ تورم انگلیس در سه دهه اخیر به ثبت رسیده است.

قیمت‌های بالاتر در انگلیس همچنین ناشی از عوامل متعددی است؛ کمبود محصولات جهانی و شکاف‌های زنجیره تامین ایجاد شده توسط کووید-۱۹، سیاست‌های طراحی شده بانک مرکزی انگلیس برای تقویت رشد اقتصادی به جای مهار قیمت‌ها، و حتی کمبود نیروی کار که با تغییرات قوانین کار پس از برگزیت تشدید شد.

تورم در انگلیس یک موضوع سیاسی داغ است، زیرا ارزش پول در جیب رای دهندگان را از بین می‌برد؛ و جانسون هنوز نتوانسته رای دهندگان و منتقدان سیاسی را متقاعد کند که برنامه‌ای معتبر برای بهبود اوضاع دارد.

موضوع برگزیت، از جهات دیگری نیز «جانسون» را تضعیف کرده است؛ کسانی که در حزب محافظه‌کار طرفدار رویکرد سخت‌گیرانه‌تر برای جدایی از اتحادیه اروپا هستند، از اینکه نخست وزیر انگلیس حداقل به طور موقت، عملاً اتحادیه اروپا-انگلیس را، که ایرلند شمالی را از انگلیس جدا می‌کند، پذیرفته است، عصبانی هستند.

هدف این بود که از ایجاد یک مرز سخت بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند، یکی از اعضای اتحادیه اروپا اجتناب شود، اما مذاکرات بر سر این مشکل ادامه خواهد داشت.

لحظه حقیقت فرا خواهد رسید، زمانی که حداقل ۵۴ نماینده حزب محافظه کار در پارلمان نامه‌هایی به «گراهام بردی»، رئیس نهادی به نام کمیته ۱۹۲۲ بفرستند تا رأی اعتماد بگیرند؛ در آن مرحله، «بوریس جانسون» باید بین راه انداختن مبارزه سیاسی زندگی‌اش برای نجات شغلش یا استعفا برای اجتناب از نبردی که می‌داند نمی‌تواند برنده شود، یکی را انتخاب کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *