وسایل نقلیه فرسوده؛ مهمترین منبع آلودگی هوا/ کیفیت بنزین در سال‌های گذشته روند رو به رشد داشته است

7:00 - 06 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۱۹۵۴
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد خدمات و معیارهای مصرف انرژی سازمان ملی استاندارد گفت: طبق گزارشات سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست، کیفیت بنزین در سال‌های گذشته روند رو به رشد داشته است.
پریچهر قزلباش در گفت‌وگو با میزان، در خصوص اینکه آیا سازمان ملی استاندارد نسبت به استاندارد بودن واحد‌های تولیدی و صنعتی در تهران از قبیل واحد‌های تولید سیمان و... نظارت کافی داشته است و کیفیت عملکرد آن‌ها را تأیید می‌کند گفت: از سال ۹۵ تا پایان سال ۹۹ در حدود ۱۴۰۰۰ معاینه فنی دیگ و مشعل موتورخانه‌ها توسط شرکت‌های بازرسی تأیید صلاحیت شده صورت گرفته است.
 
وی افزود: نظارت بر رعایت آلایندگی صنایع مذکور و نحوه برخورد با آن‌ها بر اساس ماده ۲، ۱۱ و ۱۲ قانون هوای پاک بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است.

مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد خدمات و معیارهای مصرف انرژی سازمان ملی استاندارد در خصوص اینکه آیا نوع سوخت خودرو ها از کیفیت مورد تأیید سازمان استاندارد برخوردار است، بیان کرد: تأیید سطح مجاز آلایندگی خودرو‌های تولیدی و ممانعت از تولید خودرو‌های با سطح آلایندگی غیرمجاز بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است.
 
قزلباش اظهار کرد: طبق گزارشات سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست، کیفیت بنزین در سال‌های گذشته روند رو به رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه سازمان ملی استاندارد در تدوین استاندارد ملی سوخت‌های بنزین، نفت، گاز و روغن‌موتور چه اقداماتی انجام داده و چه پیگیری‌هایی از طریق شورای عالی استاندارد صورت گرفته است،گفت: سازمان ملی استاندارد برای انواع سوخت ذکر شده مانند بنزین و نفت گاز و همچنین روغن موتور از سال‌ها پیش استاندارد ملی داشته و هر چند سال یکبار آن‌ها را بر اساس منابع به روز جهانی تجدیدنظر کرده است.
 
مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد خدمات و معیارهای مصرف انرژی سازمان ملی استاندارد خاطرنشان کرد: در قانون جدید سازمان ملی استاندارد در تبصره ۳ ماده ۳ اعلام شده است که دستگاه‌ها باید پیش نویس استاندارد مورد عمل و نیاز خود را به این سازمان ارائه دهند؛ لذا استاندارد‌های سوخت باید توسط وزارت نفت یا سازمان محیط زیست به این سازمان برای تصویب ارائه شود. گرچه هم اکنون نیز استاندارد‌های ایران بر اساس آخرین منابع بین المللی تجدیدنظر شده است.

وی تاکید کرد: با وجود قانون برای اجرای استاندارد، پیگیری از طریق شورای عالی استاندارد موضوعیت ندارد.

قزلباش در خصوص اینکه چه راهکار‌هایی برای رفع آلودگی پایتخت در میان‌مدت و کوتاه‌مدت مدنظر دارید، بیان کرد: در شرایط فعلی مهمترین منبع آلودگی هوا وسایل نقلیه فرسوده بوده و هر چه سریعتر باید تصمیمات لازم اتخاذ شود.

وی در ادامه گفت: مشخصات استاندارد‌های موردنظر بر اساس استاندارد‌های معتبر بین المللی تعریف شده و با توجه به شرایط و امکانات موجود در کشور، معیار‌های مربوط به آن‌ها تعیین می‌شود.
 
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *