معضل جدید سگ‌های ولگرد برای محیط زیست/ گرگاس تهدیدی برای انسان و طبیعت

13:59 - 28 دی 1400
کد خبر: ۷۹۰۲۵۱
جولان سگ‌های ولگرد باعث قربانی شدن هزاران گونه جانوری از تخم و جوجه پرندگان تا انواع خزندگان و جوندگان و پستانداران گیاهخوار و گوشتخواران بزرگ جثه توسط آن‌ها شده است.

_ فارس نوشت: تصاویری از حمله گروهی سگ‌های ولگرد به مزارع در شمال کشور و شکار پرندگان اهلی امروز در رسانه‌ها منتشر شد تا دوباره معضل سگ‌های ولگرد که روز به روز تبدیل به مصیبت بزرگ‌تری برای محیط زیست می‌شوند، یادآور شود.

سالانه هزاران گونه جانوری از تخم و جوجه پرندگان تا انواع خزندان و جوندگان و پستانداران گیاهخوار و گوشتخواران بزرگ جثه قربانی این سگ‌ها می‌شوند؛ و حداقل ۱۷ قلاده یوزپلنگ ایرانی توسط این سگ‌ها خورده شده‌اند.

مهدی نبیان پژوهشگر حیات وحش با بیان اینکه آمار‌های دقیقی از وزارت بهداشت وجود دارد که نشان می‌دهد با افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد مواجه هستیم و این مساله باعث افزایش خطر گزیدگی انسان‌ها هم شده است، گفت: کسانی که توسط حیوانات گزیده می‌شوند برای درمان و دریافت واکسن مستقیما به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۶۶ تعداد افرادی که به دلیل گزیدگی حیوانات به وزارت بهداشت مراجعه کرده بودند کمتر از ۷۰۰ نفر ثبت شده، اما این تعداد در سال ۹۲ به ۱۵۰ هزار نفر رسیده و در آخرین آمار که در سال ۹۸ به دست آمده به بیش از ۲۳۴ هزار نفر گزیده شده اند، گفت: که از این تعداد ۱۸۰ هزار نفر ناشی از گزیدگی توسط سگ بوده است.

نبیان راه کنترل جمعیت سگ‌ها را اجرا و عمل به دستورالعمل کنترل و مدیریت سگ‌های بلاصاحب عنوان کرد که در سال ۸۷ مصوب و به شهرداری‌ها ابلاغ شده است.

سگ‌های ولگرد را از مناطق تحت حفاظت محیط زیست حذف می‌کنیم

شهاب الدین منتظمی مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه سگ‌ها هیچ جایگاهی در میان حیات وحش ندارند و طی سال‌های اخیر با افزایش جمعیت‌شان هزینه‌های گزافی را به دوش محیط زیست کشور گذاشته‌اند، اظهار داشت: در صورت ورود سگ‌های ولگرد به مناطق تحت حفاظت محیط زیست، به سرعت از طبیعت حذف خواهند شد.

افزایش جمعیت گونه نوظهور گرگاس مهمترین مخاطره سگ برای طبیعت کشور

وی به مخاطراتی که این سگ‌ها برای حیات وحش دارند اشاره کرد و گفت: علاوه بر اینکه سگ‌های ولگرد به جمعیت حیات وحش آسیب جدی وارد می‌کنند، ورود سگ‌های ولگرد به مناطق آزاد طبیعی باعث آمیزش آن‌ها با گرگ و به وجود آمدن یک گونه جدید به نام گرگاس شده است که که هم خوی گرگ داشته و هم خوی سگ و همین امر موجب افزایش خطرات آن شده است.

منتظمی ادامه داد: گرگاس به دلیل اینکه بخشی از ژنتیک سگ‌های اهلی را دارد، راحت‌تر به محیط زندگی انسان‌ها نزدیک می‌شود و از طرفی با توجه به ژنتیکی که از گرگ دارد یک موجود درنده محسوب می‌شود.

وی افزود: در سال‌های اخیر حملات متعددی از گرگاس به انسان‌ها مشاهده شده و بعضا برخی از آن‌ها به حاشیه‌های شهر آمده اند و حالا یک تهدید جدی برای طبیعت و انسان‌ها محسوب می‌شود، تهدیدی که روز به روز ابعاد آن گسترده‌تر شده و برجمعیت آن‌ها افزوده می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *