احتمال تکرار سناریوی قتل خاشقجی این بار در انگلیس

14:31 - 21 دی 1400
کد خبر: ۷۸۸۴۶۸
روابط استراتژیک انگلیس و عربستان سبب شده تا نگرانی‌ها درباره امنیت مخالفان رژیم سعودی ساکن انگلیس افزایش یابد.
فعالان حقوق بشری در مورد تکرار خطر قتل «جمال خاشقجی»، منتقد رژیم سعودی، هشدار دادند.
 
به گزارش «تلگراف»، فعالان حقوق بشری می‌گویند در حالی که احتمال تکرار فاجعه قتل «خاشقجی» در لندن وجود دارد، افسران پلیس پایتخت انگلیس هیچ ایده بین المللی برای مقابله و پاسخگویی به تهدید‌های مرگ علیه مخالفان رژیم عربستان ندارد.
 
به گفته آن‎ها، نادیده گرفتن چنین اقدام‌هایی سبب جسارت «عناصر متجاوز سعودی» می‌شود.
 
این هشدار در پی آن اعلام شد که پلیس «متروپولیتن»، از تحقیق درباره ارعاب آشکار یکی از چهره‌های منتقد رژیم سعودی ساکن لندن خودداری کرد.
 
«یحیی عسیری»، دبیرکل یک حزب مخالف سعودی، طی دو سال گذشته در لندن با تهدید‌های متعددی مواجه شده است.
 
وی که افسر سابق نیروی هوایی عربستان است، در آگوست گذشته، پیامی حاوی چاقو و کلمه «به زودی» به زبان عربی در یکی از شبکه‌های اجتماعی خود دریافت کرد.
 
«عسیری» در پی دریافت این پیام، چاقوی بزرگی را بیرون پنجره آشپزخانه خانه اش پیدا کرد.
 
دبیرکل حزب «التجمع الوطنی»، اعلام کرد که افسران پلیس در بازدید از خانه وی با وجود درخواست مکررش، از بررسی اثر انگشت یا دوربین‌های مدار بسته به دلیل عدم وقوع جنایت، خودداری کرده و آن را اتلاف پول خواندند.
 
افسران مذکور حتی از درخواست وی برای چک کردن هویتش به عنوان یک فعال سرشناس درفضای آنلاین، خودداری کردند.
 
در عین حال، پلیس «متروپولیتن» اعلام کرد که در ماه آگوست، هیچ سابقه جرمی در رابطه با چاقو در ماه آگوست ثبت نشده است و یک سخنگوی آن گفت «از هر کسی که تهدید یا پیام مخربی دریافت کرده می‌خواهیم به پلیس گزارش دهد تا ارزیابی شود.»
 
«عسیری» و خانواده اش در دو سال گذشته بار‌ها به صورت فیزیکی تهدید شده و قربانی نظارت‌های الکترونیکی شدند.
 
وی که ریاست گروه حقوقی «القسط» مستقر در لندن را بر عهده دارد، قبلاً نیز تهدید‌های صریح به مرگ حاوی تصاویری از بریدن سر و عنوان «شما برای مواجهه با محمد بن سلمان به عربستان برمی‌گردید» دریافت کرده بود.
این اتفاق‌ها در حالی رخ می‌دهند که «جمال خاشقجی»، منتقد سعودی و ستون نویس «واشنگتن پست» در سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید.
 
آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا»، «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان را به صدور دستور مستقیم قتل متهم کرد و سازمان ملل، دولت عربستان را مسئول این اقدام غیرقانونی از پیش برنامه ریزی شده خواند.
 
عربستان متحد استراتژیک انگلیس است و روابط نظامی و سرمایه گذاری‌های مشترک طرفین قابل توجه است.
 
در ماه نوامبر گذشته، «تلگراف» گزارش داد که «متیو بریجز»، شخصیت آکادمیک انگلیسی که در سال ۲۰۱۸ در امارات زندانی و شکنجه شده بود، در حال حاضر در لندن تحت تعقیب است.
 
«بریجز» و وکیلش مانند «عسیری» قربانی نرم افزار جاسوسی تلفنی «پگاسوس» شده‎اند.
 
سال گذشته به پاکستانی‌هایی که در انگلیس در تبعید بودند هشدار داده شد که آن‌ها در فهرست ارتش پاکستان، دیگر متحد انگلیس قرار دارند.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *