رییس دادگستری راور کرمان از زندان استان بازدید کرد

16:28 - 20 دی 1400
کد خبر: ۷۸۸۱۹۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رییس دادگستری راور کرمان ضمن بازدید از بند‌های مختلف زندان استان و دیدار چهره به چهره با مددجویان در جریان مشکلات و درخواست‌های زندانیان قرار گرفت.
- ابوالفضل فرحبخش در جریان بازدید از زندان استان کرمان با اشاره به اینکه تکریم ارباب رجوع و توجه به کرامت انسانی به عنوان یک اصل اساسی همواره مورد تأکید بوده است، بیان کرد: همواره توجه به کرامت زندانیان و تلاش برای بازگشت آن‌ها به آغوش جامعه و خانواده در دستور کار دستگاه قضایی بوده است.

وی با اشاره به این مطلب که فرهنگ مقاومت و ایستادگی در مقابل دشمنان در دوران دفاع مقدس حاصل شد و از ملت ایران به ملت‌های منطقه منتقل شده است، گفت: این دیدار چهره به چهره با مددجویان زندانی در راستای ترویج مکتب حاج قاسم سلیمانی که مکتب خدمت به مردم است، صورت پذیرفت.

وی ادامه داد: قانونگذار ظرفیت‌های خوبی در اختیار دستگاه قضایی قرار داده است تا احکام ارفاقی به نفع زندانیان واجد شرایط صادر شود و قضات ناظر ضمن حضور مستمر و موثر در زندان ها، وضعیت نگهداری زندانی و نیز اوضاع معیشتی و اجتماعی خانواده وی را در زمان حبس سرپرست خانوار مورد نظارت و بررسی قرار دهند.

وی تاکید کرد: رسیدگی سریع‌تر به پرونده افراد متهم یا تحت قرار می‌تواند در تعیین تکلیف و کاهش جمعیت کیفری موثر باشد.

رییس دادگستری راور کرمان با بیان اینکه فلسفه حضور قضات نظارت بر عملکرد زندان‌ها و دیدار چهره به چهره با مددجویان است، گفت: حضور قضات و دیدار از نزدیک و بررسی مشکلات مددجویان می‌تواند علاوه بر سرعت بخشیدن در امر رسیدگی، گره گشای بهتر در مسائل و امور مرتبط با زندانیان باشد.

رییس دادگستری شهرستان راور کرمان گفت: تا حد امکان و در چهارچوب قانون می‌توان دستورات لازم در خصوص درخواست‌های اعسار، آزادی مشروط و تعلیق مجازات ارفاقات قانونی را در حداقل زمان صادر کرد تا زندانیان واجد شرایط در روز‌های سخت معیشتی خانواده هایشان آزاد شوند.

وی ادامه داد: به ویژه در دوران تحول که در راستای توجه به اصل کاهش زندانیان، مجازات‌های جایگزین، تلاش در ایجاد صلح و سازش، راه اندازی و اجرای دادرسی الکترونیکی برای کاهش تردد زندانیان و شاکیان با توجه به شرایط فعلی و بیماری کرونا و همچنین آزادی زندانیان با استفاده از پابند‌های الکترونیکی و تسهیل کار زندانیان در قبول وثیقه، کفالت و درخواست عفو عمومی از رهبر معظم انقلاب تلاش‌های بسیار قابل توجهی صورت گرفته است، که این موضوع بیانگر همان اخلاق و رأفت اسلامی است.

وی گفت: مراجعان به دستگاه قضایی با مشکلات و گرفتاری‌های فراوان اعم از اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی و ... با شرایط سنی و جسمی متفاوت، دستگاه قضایی را بعنوان ملجأ و پناهگاه، محلی برای احقاق حق و رسیدن به خواسته‌های خود می‌دانند و ما نیز باید ضمن حفظ شأن و جایگاه خدمت به مردم، توجه به درخواست‌های آن‌ها و تلاش در رفع مشکلات، با اخلاق اسلامی، سرلوحه کار خویش قرار دهیم.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *