رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

امکان هوا فروشی در جایگاه‌های سوخت وجود ندارد

11:55 - 20 دی 1400
کد خبر: ۷۸۸۱۲۹
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
رئیس صنف جایگاه داران سوخت کشور گفت: ادعای فروش هوا به جای بنزین در جایگاه‌های سوخت امکان ندارد و با توجه به تمهیدات محکم نظارتی در جایگاه‌های سوخت که توسط دوربین‌ها و دستگاه‌های دیجیتال صورت می‌گیرد این شایعات کذب است.

- حسین قلی زاده  در گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی درخصوص اینکه آیا امکان تقلب در عرضه سوخت توسط نازل جایگاه‌های سوخت وجود دارد، گفت: در زمینه ارائه خدمات در جایگاه‌های سوخت، اساسا مدل انتقال فراورده‌ها از مخازن به نازلان سوخت که توسط شناور‌های غریق در مخازن صورت می‌گیرد، طوری است که اجازه چنین تقلبی را نمی‌دهد.

رییس صنف جایگاه داران سوخت کشور در ادامه تصریح کرد: بنده موضوع هوا فروشی را تکذیب می‌کنم. زیرا حدود ۶۰ هزار نازل سوخت در کشور وجود دارند که به صورت ماهیانه و فصلی سنجش می‌شوند؛ و بیش از ۴۰ هزار مالک جایگاه به صورت روزانه توسط دستگاه‌های دیجیتال مخازن و از طریق ثبت در دفاتر و سیستم سامانه‌ای ورود و خروج فراورده کنترل می‌شوند؛ و بیش از ۲۰۰ ناظر در کل کشور در استان‌ها و مناطق این سنجش‌ها را انجام می‌دهند. همچنین بر چسب معتبر صحت عملکرد استاندارد روی نازل‌ها نصب است.

وی افزود: جایگاه‌های سوخت سالانه میلیارد‌ها تومان برای سنجش دقیق نازل‌ها هزینه می‌کنند. با توجه به اینکه درگاه مخازن ارائه کننده سوخت بیش از بیست عدد پلمپ دارند و دوربین‌های مدار بسته هم روزانه فعالیت جایگاه‌های سوخت را تحت نظر دارند  با این وجود امکان تقلب وجود ندارد.

وی درمورد امکان دست‌کاری نازل برای تخلف در ارائه سوخت گفت: با وجود دوربین‌های مدار بسته و کنترل روزانه روند فعالیت‌ها توسط این دوربین‌ها امکان تقلب وجود ندارد. اگر نازلی هم در یک روز کم فروشی کند، جایگاه با ازدیاد فراورده در مخزن مواجه شده و نمی‌تواند آن را به جایگاه دیگری منتقل کند و عملا خطر بسیار بالایی دارد.

قلی زاده اظهار کرد: نظارت بر جایگاه‌های سوخت به بهترین شکل صورت می‌گیرد و در اغلب پیگیری گزارش‌های مردمی متوجه می‌شویم کم فروشی و هوا فروشی وجود ندارد و درصد کمی هم وجود دارد بخاطر مستهلک شدن تجهیزات است.

رئیس صنف جایگاه داران سوخت کشور درباره سالم بودن تجهیزات و دستگاه‌های انتقال فراورده‌های نفتی توضیح داد: مالک جایگاه ها با رصد روزانه، سلامت دستگاه‌ها را کنترل کرده و برای جلوگیری از ضررو زیان گزارش می‌دهد. اگر هم به ندرت تخلفی صورت بگیرد برخورد قاطعانه صورت می‌گیرد. می‌توان رد این ادعا‌های شایع شده در فضای را نیز بر مبنای مباحث علمی بررسی و ثابت کرد.

قلی زاده ادامه داد: بیش از ۱۶۰ میلیون لیتر انواع فراورده در جایگاه‌ها به صورت شبانه روزی و بدون تعطیلی، با وجود فشار‌های اقتصادی و مشکلات خاص به مردم ارائه می‌شود. این روند بجزدوربین‌ها توسط بازرسان، کنترل و نظارت می‌شوند. همچنین از طریق سامانه‌ها نیز این کنترل‌ها رصد می‌شوند. ما در این زمینه و از نظر استاندارد‌ها جزو اولین‌های تراز جهانی هستیم.

وی گفت: دوربین‌های کنترل جایگاه‌ها نیز توسط شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی کنترل و رصد می‌شوند. سازمان ملی استاندارد هم به صورت دوره‌ای تمام جایگاه‌ها را کنترل و سنجش و در صورت صحت و سلامت آن‌ها را تایید می‌کند.

رئیس صنف جایگاه داران سوخت کشور در پایان گفت: مردم اگر تخلفی در جایگاه‌ها مشاهده کردند با شماره‌های ۷۷۵۲۲۶۷۸ و ۰۹۶۲۷ تماس گرفته و اطمینان خاطر داشته باشند که در اسرع وقت رسیدگی و در صورت محرز بودن تخلف برخورد قاطع می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *